4MIDA100 Identitet og danning for musikere
Alle versjoner:
4MIDA100 (2019—2020)
4MIDA100 (2018—2019)
4MIDA100 (2017—2018)
Emnekode: 4MIDA100
Emnenavn: Identitet og danning for musikere
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til enten:
–Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
–Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
–Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår i:
–Bachelor i utøvende rytmisk musikk
–Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
–Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium
Innledning
Identitet og danning for musikere (IDAM) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. Dette IDAM-emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker.
Identitet og danningsemnene (IDA/IDAM) vil også være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- kan gjøre redet for begrepet danning
- har bred kunnskap om hvilke svar som gjennom historien har blitt gitt om hva det innebærer å være et handlende, velgende og ansvarlig menneske
- kjenner til hvordan etiske problemstillinger til ulike tider har vært behandlet og har forståelse for vår egen tid og vårt eget liv
- kan orientere seg i filosofihistorien og vet hvordan finne fordypningslitteratur
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og deres konsekvenser for andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kollegier med forskjellige verdisyn
- kan lede en dialog i gruppe hvor alle skal delta
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og overfor medstudenter
Innhold
- Danningens historie og danning som begrep
- Filosofihistorie
- Etikk
- Menneskesyn
- Det tolkende menneske identitet som musiker
Arbeids- og undervisningsformer
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper. I høstsemesteret er det læreren som har–innledningsforelesningene, mens studenten selv har dem i vårsemesteret. Et seminar med spesielt fokus på å være utøvende musiker.
Arbeidsomfang
250-300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester:
- 5 logger
- Ledelse av en dialoggruppe
2. semester:
- 5 logger
- Individuell presentasjon i dialoggruppe
- Gruppepresentasjon
- Deltaking på seminar
Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent
Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
1. semester:–Individuell refleksjonsoppgave –
2. semester: Gruppeoppgave –
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Haidt, J. (2006). The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. New York: Basic Books. (297 s)
Hauge, L.S. og Haga, S. (2014): Handling valg og ansvar. Bergen: Fagbokforlaget (288 s)
*Straume Ingrid S. (2013). Danningens filosofihistorie: En innføring. I Straume Ingrid S. (red.), Danningens filosofihistorie. Oslo: Gyldendals Akademiske. (23 s)
Ruud, Even (2013). Musikk og identitet, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (300 s)
Selvvalgt litteratur, minimum 200 sider. (kriterier for valg oppgis ved oppstart)
*Finnes i digitalt kompendium