ALIKT1-ITM IKT i pedagogisk virksomhet 1 emne 1
Alle versjoner:
ALIKT1-ITM (2021—2022)
ALIKT1-ITM (2020—2021)
ALIKT1-ITM (2019—2020)
ALIKT1-ITM (2018—2019)
ALIKT1-ITM (2017—2018)
Emnekode: ALIKT1-ITM
Emnenavn: IKT i pedagogisk virksomhet 1 emne 1
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført eller påbegynt grunnskolelærerutdanning er anbefalt.
Relevans i studieprogrammet
Relevant valgfritt emne i Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Innledning
Innføring i informasjonsteknologi inngår som første del av studiet IKT i pedagogisk virksomhet (30 sp). Studiet retter seg mot lærere, lærerstudenter og andre i pedagogiske virksomheter som ønsker økt kompetanse i IKT. Innføring i informasjonsteknologi tilbys som valgfritt videreutdanningsfag for begge profiler i GLU utdanningen (1-7 og 5-10). Innføring i informasjonsteknologi er lagt opp som fleksibelt nærstudium.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale IKT verktøy i skole og opplæringsvirksomhet
- har kunnskap om bruk av tekstbehandling, regneark, presentasjonsverktøy, multimodal tekstskaping, bildebehandling, interaktive tavler og nettbaserte ressurser
- har kunnskap om bruk av sosial programvare og interaktiv web
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende avansert bruk av tekstbehandling, regneark, presentasjonsverktøy, multimodal tekstskaping, bildebehandling, Interaktive tavler og nettbaserte ressurser
- kan ta i bruk relevant teknologi og anvende den for egenlæring og selvutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til og kan benytte skolerelevant programvare og aktuell Internettbasert teknologi.
- kan gjøre bruk av teknologi i ulike læringssituasjoner.
- kan utnytte teknologi ved faglig formidling.
Innhold
Innføring i informasjonsteknologi er et studium som legger vekt på å utvikle ferdigheter, kunnskap og kompetanse som grunnlag for å ta i bruk IKT i skole- og opplæring.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er organisert som fleksibelt nærstudium. Arbeidsformene vil være praktisk arbeid foran datamaskin, forelesninger/nettleksjoner og selvstudium. Det inngår 10 timer obligatorisk undervisning.
Arbeidsomfang
400 til 450 timer.
Arbeidskrav
Studenten dokumenterer sitt arbeid med faget gjennom to arbeidskrav og et av arbeidskravene følger studenten frem til avsluttende eksamen. Studenten vil få tilbud om veiledning, og han/hun vil få skriftlig eller muntlig tilbakemelding etter førstegangsinnlevering av arbeidskravene. Studenten kan, etter at det er gitt tilbakemelding fra faglærer, bearbeide sine besvarelser.
Studenten vil få to arbeidskrav knyttet til ett eller flere av disse delemnene:
- tekstbehandling, interaktiv tavle, regneark og presentasjonsverktøy.
- bildebehandling, sosial programvare og interaktiv web.Internettbasert teknologi og programmering.
For at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen, må arbeidskravene være avsluttet og vurdert til godkjent i henhold til krav og frister.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurdering vil bestå av én individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Kandidaten presenterer og eksamineres i emnet (teller 70 prosent av karakter) og presenterer ett selvvalgt arbeidskrav (teller 30 prosent av karakter). Kandidatens formidlingsevne inngår også som en del av den totale vurderingen
Tillatte hjelpemidler
Presentasjonsfiler og notater til valgt arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Pensum
Bertnes, Pål A. (2012). Faglig informasjon på Internett. Oslo: Abstrakt forlag. (kap. 6 og kap. 7) (Denne boken vil også bli brukt i emne 2).
Fuglseth, A. M. and A. Skjellum (2011). PC-bruk 1: for høyskoler og universiteter. (6. utg.). Bergen, Fagbokforlaget.
Hannemyr Gisle, Liestøl Gunnar, Lüders Marika og Rasmussen Terje (2015). Digitale medier. Universitetsforlaget. (Denne boken vil også bli brukt i emne 2)
Karlsen, Asgjerd Vea & Wølner, Tor Arne (2010). Smarte tavler, smarte elever. Oslo: Pedlex norsk skoleinformasjon.
Lund, A. (2006). WIKI i klasserommet: Individuelle og kollektive praksiser, Norsk pedagogisk tidsskrift, 4, 274-288. (Tilgjengelig fra idunn.no).
Wølner, Tor Arne (2013). Interaktive tavler i skolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Smart Notebook Userguide. Finnes på nettet.
PIXLR: https://pixlr.com/editor/
NB: I tillegg kommer kompendium og materiale fra brukermanualer til relevant programvare. Kompendiet finnes på Itslearning.