IKF110 Innføring i interkulturell forståelse
Alle versjoner:
IKF110 (2018—2019)
IKF110 (2017—2018)
Emnekode: IKF110
Emnenavn: Innføring i interkulturell forståelse
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 25 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Opptak årsstudium i IKF.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i interkulturell forståelse årsstudium
Obligatorisk emne i Bachelor i interkulturell forståelse
Inngår i Bachelor i religion og kultur
Innledning
Emnet gir innføring i både teoretiske og praktiske sider ved interkulturell kommunikasjon og samhandling. Studentene vil få innføring i sentrale teoretiske perspektiver som kan anvendes på alle studieemner og nivåer innenfor Interkulturell forståelse.
Læringsutbytte
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om kultur og kulturbegrepet, etnisitet og etniske relasjoner
- har kjennskap til sentrale faglige diskusjoner om globaliseringens kulturelle effekter på lokalmiljø, og ulike integrasjons og inkluderingsstrategier
- har kunnskap om religion og dens betydning i ulike kulturelle kontekster
- har kunnskap om faglige perspektiver på interkulturell kommunikasjon
- har kjennskap til relevante debatter knyttet til stereotypisering, stigmatisering og rasisme
Ferdighet:
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på aspekter ved egen og andres kultur i et interkulturelt perspektiv
- kan anvende faglig kunnskap i vurdering av sosiale ulikheter (kjønn, klasse, etnisitet etc.) i et krysskulturelt perspektiv
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til kulturelle og sosiale forskjeller, religion, menneskerettigheter og globalisering
Generell kompetanse: Studenten:
- kan vise faglig forståelse og respekt for kulturelt og religiøst mangfold
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig, og gjennom faglig reflekterte uttrykksformer
Innhold
Emnet er tverrfaglig. Det blir lagt særlig vekt på kulturteori med faglige tilnærminger fra antropologi, kultur- og religionsvitenskap. Med utgangspunkt i en dynamisk forståelse av kultur og samfunn, undersøker man de komplekse sammenhenger kulturelle fenomen inngår i. Faget fokuserer på kultur, etnisitet, kommunikasjon, etikk, menneskeverd og på religionens betydning. Emnet drøfter også globalisering, fattigdom, sosial ulikhet, og menneskerettigheter.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, akademiske seminar med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner i plenum, individuelt arbeid. Arbeidskrav er utarbeidet med sikte på variasjon i arbeidsformer.
Arbeidsomfang
Ca. 750 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gjennomføre avsluttende vurdering:
- Obligatorisk deltagelse på Akademisk seminar 1, 2 og 3 med tilhørende kollokviegrupper
- Minst én muntlig presentasjon på Akademisk seminar, enten individuelt eller som del av en kollokviegruppe
- Innlevering av to skriftlige arbeider på itslearning til angitte frister (individuelt arbeid).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
1. Seks timers skriftlig prøve under eksamensvilkår. 2. Mappevurdering med individuelt arbeid: To faglige tekster på totalt 2500 ord. Studenten skal drøfte problemstillinger knyttet til de tre hovedpillarene i interkulturell forståelse: Interkulturell kommunikasjon, religion- og kulturforståelse. En av tekstene kan være av mindre omfang, men ikke mindre enn 800 ord.
Det gis én samlet karakter.
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlig eksamen (50 prosent)
b) Mappevurdering (50 prosent)
Dersom utregningen havner midt mellom to karakterer, blir den beste karakteren stående.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
15 sp reduksjon mot emnet 3IK101
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Pensum
Pensum: ca. 1850 sider. (1848 s.) Faglitteraturen foreligger som:
Bøker som kan bestilles/kjøpes i bokhandel eller lånes.
*Elektronisk kompendiumpå It's learning (merket med én stjerne) som kan lastes ned og trykkes ut.
** Artikler som er elektronisk tilgjengelige (merket med to stjerner) gjennom NLA Høgskolens bibliotektjeneste (klikk på lenke: kan leses online og/eller trykkes ut).
Bøker
Dahl, Ø. (2013): Møter mellom mennesker. Innføring i interkulturell kommunikasjon. 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boka utenom kapittel 5 og minus s. 49-52 og s. 129-133. (276 s.)
Døving, C. A. (2009). Integrering. Teori og empiri. Oslo: Pax forlag. kap. 1- 2, s. 7-42, og kap. 4 - 7, s. 67-123. (91 s.)
Eriksen, T. H. (2010). Små steder store spørsmål, Innføring i sosialantropologi. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 1-2, s. 13-33, kap. 3 (fra "Teori og data") s. 38-45, kap. 4-9, s. 49 -114 (fram til "Moieties") og s. 119 (fra "Preskriptive og preferensielle") - 141, kap. 10 (fra "klasser og lagdeling") s. 148 - 153, kap. 12 s. 173-188, kap. 13 (fra "Ervervsformer") s. 198-205, kap. 14-19, s. 207-299. (233 s.)
Gilhus, I. S. og Mikaelsson, L. (2012, opptrykk). Nytt blikk på religion: Studiet av religion i dag. Oslo: Pax Forlag. Hele boken bortsett fra s. 39-59 i kap. 3 og s.63- 72 i kap. 4 (fra overskriften "The grand tour" s. 63 til "Fornyelse" s. 72). (147 s.)
Gullestad, M. (2002). Det norske sett med nye øyne. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 1-4, s. 15-141, kap. 6, s. 174-217. (169 s.)
Heiene, G. (1995). En ny global etikk? I Østnor, L. (red.) Mange religioner - én etikk? Oslo: Universitetsforlaget, s. 215-236). (21 s.)
Naguib, S.A. (1995). Religion og etikk i islamsk lys. I Østnor L. (red.): Mange religioner - én etikk? Oslo: Universitetsforlaget, s. 78-96. (18 s.)
Nilsen, A. (2014): Hatprat. Oslo, Cappelen Damm. (97 s.)
Østnor, L. (1995). Mange religioner - underveis mot én etikk? Oppsummering og utblikk. I: Østnor, L. (red.) Mange religioner - én etikk? Oslo: Universitetsforlaget, s. 237-247. (10 s.)
* Pensumlitteratur i elektronisk kompendium (på It's learning IKF110)
*Berg, A- J., A.B. Flemming og B. Gulliksrud. 2010. Innledning: Interseksjonalitet, flertydighet og metodologiske utfordringer. I: Berg, A.-J. et. al (red). Likestilte norskheter. Om kjønn og etnisitet. Trondheim: Tapir Akad. Forlag, s. 11-37. (26 s.)
*Boli, John & Velina Petrova (2007). Chapter 5. Globalization today. I: The Blackwell companion to globalization, G. Ritzer (red). Malden, Oxford & Victoria: Blackwell Publishing Ltd., s. 103-124. (21 s).
*Brunstad, P. O. (2002). Hvorfor føder ikke norske kvinner i indre Agder franskmenn? I: Bergem, T. et al. (red): På rette stigar. Bergen: NLA-Forlaget, s. 119-130. (11s).
*Drange, L. D. (2008). Urbefolkningsmobilisering og revitaliseringen av andinsk religiøsitet i et misjonsvitenskapelig perspektiv. I: Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap. 3, s. 135-155. (20 s.)
*Eidheim, H. (1969. When ethnicity becomes a social stigma. I: F. Barth (red): Ethnic groups and boundaries. Oslo: Universitetsforlaget, s. 39-58. (19 s.)
*Eriksen, T.H. (2008). Innledning. I: Globalisering: åtte nøkkelbegreper. Oslo: Universitetsforlaget, s. 13-29. (16 s.)
*Hall E.T. (1997). Context and meaning. I: Samovar, L. and R. Porter. (red.) I: Intercultural Communication. Belmont CA, USA: Wadsworth Publishing Company, s. 34-43. (9 s.)
*Hendry, J. (2008). Kap. 13. Tourism and the Intercultural Encounter. I: An introduction to social anthropology. Sharing our worlds (2nd ed). Houndmills, Basingstoke and New Hampshire: Palgrave MacMillan, s. 256-278. (22 s.)
*Jacquemet, Marco (2011). Crosstalk 2.0: Asylum and communicative breakdowns. I: Text & Talk, Vol. 31 (4), s. 475-498. (23 s.) Under forutsetning om rettighetsavklaring.
*Jenkins, R. (2008). Rethinking Ethnicity. Arguments and Explorations (2nd. ed.) London: Sage Publications, kap. 1, s. 10-16 (fra "Locating ethnicity"), kap 5, s. 54 -77. (29 s.)
*Kenneth, D. (2003). Local Communal Religion in Contemporary South-East China. I: The China Quarterly, 174, s. 338-358. (20 s.) Under forutsetning om rettighetsklarering
*Lakoff, G. og M. Johnson. (2003). Hverdagslivets metaforer. Fornuft, følelser og menneskehjernen. Kap. 2-9 (Overs. M. Hidle). Oslo: Pax Forlag A/S, s. 10-41 og s. 227-228. (33 s).
*Larsen, T. (2009). Innledning: Om å tenke i forskjeller. I: Den globale Samtalen. Om dialogens muligheter. Oslo: Scandinavian Academic Press, s. 11-52, s. 378, s. 399-416. (59 s.)
*Mutema, G. (2010). Religion and African Migration: A Survey. I: Religion Compass 4/5, s. 271–286. (15 s.) Under forutsetning om rettighetsavklaring
*Sharp, L. (1952). Steel Axes for Stone-Age Australians. I: Human Organization Summer 1952, Vol. 11, No. 2, s. 17-22 (5 s.)
*Selle, P. (2015). Den norske staten og samene. I: Selle, P. et al. Den Samiske medborgeren. Oslo: Cappelen Damm, s. 38-77. (39 s.)
*Thomas, G. M. (2007). Chapter 4. Globalization: The major players. I: The Blackwell companion to globalization, Ritzer, G. (red). Malden, Oxford & Victoria: Blackwell Publishing Ltd:, s. 84-102. (18 s.)
*Turner, V. (1967). Kap. 4. Betwixed and Between: The Liminal Period in Rites de Passage. I: The Forest of Symbols. Aspects of Ndembu Ritual. London: Cornell University Press, s. 93-111. (18 s.)
*Ytrehus, L. A. (2002). Hva er problemet med kulturrelativisme. I: Berg, M., R. Reinvelt og L.A. Ytrehus (red.) Kulturvitenskapelige tekster i et retorisk perspektiv. Etnisk komplexitet i Nordliga länder. Kulturvetenskapliga perspektiv. Etnologiska föreningen i Väst-Sverige: Sverige, s. 65-80. (15 s.)
**Pensum tilgjengelig for lesning på nett og/eller ta utskrift (via Oria bibliotekstjenesten. NB! Du må være innlogget og være fysisk tilstede på NLA!)
**Alzaghari, L. & E. Reiss (red). (2014). Radikalisering blant unge muslimer i Norge - en antologi. Minotenk: Oslo, s. 10-45 og s. 54-59. (40 s.)
http://www.krad.no/images/stories/Radikalisering/radikalisering_blant_unge_muslimer_i_Norge.pdf
**Archetti, E.P. (2003). Den norske «idrettsmodellen»: Et kritisk blikk på sivilt samfunn i Norge. I: Norsk antropologisk tidsskrift, Vol. 14 (01), s. 8-15. (7 s.)
https://www.idunn.no/nat/2003/01/den_norske_idrettsmodellen_et_kritisk_blikk_pa_sivilt_samfunn_i_norge
**Bonino, S. (2012). Policing Strategies against Islamic Terrorism in the UK after 9/11: The Socio-Political Realities for British Muslims. I: Journal of Muslim Minority Affairs, Vol. 32 (1), s. 5-31. (26 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=dae626cc-8afd-4303-810d-6a2ef0bd87e5%40sessionmgr104&vid=0&hid=124&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=75232093&db=aph
**Bonnet, F. (2014). How to Perform Non-racism? Colour-blind Speech Norms and Race-conscious Policies among French Security Personnel. I: Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 40 (8), s.1275-1294. (19 s.)
http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=6cf480ef-6c1e-4ab5-b576-eb30237140d3%40sessionmgr4007&vid=0&hid=4109&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=aph&AN=96104931
**Cole, J. og K. Middleton. (2001). Rethinking Ancestors and Colonial Power in Madagascar. I: Africa: Journal of the International African Institute, Vol. 71, No. 1, s. 1-37. (36 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=59882831-cc5e-4443-999e-b8ec6bbd2cb2%40sessionmgr102&vid=0&hid=118&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=4641478&db=aph
**Debesay, J. et al. (2014). Dispensing emotions: Norwegian community nurses' handling of diversity in a changing organizational context. I: Social Science & Medicine; 119: s. 74-80. (6 s.)
https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/2532/1/1147946post.pdf
**Durant, A. og I. Shepard. (2009). "Culture" and "Communication". I: Intercultural communication. European Journal of English Studies Vol. 13. No 2. s. 147-161. (14 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=aae21732-2b25-424f-ac8a-2ee649498cdf%40sessionmgr107&vid=0&hid=107&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=43840459&db=aph
**Fossland, T. (2013). Crossing borders – getting work: Skilled migrants– gendered labour market participation in Norway. I: Norsk Geografisk Tidsskrift–Norwegian Journal of Geography, Vol. 67, No. 5, s. 276-83. (7 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=1acd951e-813d-4751-aa4d-65301373dde5%40sessionmgr106&vid=0&hid=118&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=91949532&db=aph
**Heradstveit, D. og M. G. Bonham. (2007). What the Axis of Evil Metaphor Did to Iran. I: Middle East Journal. Summer 2007, Vol. 61, Issue 3, s. 421-440. (20 s.)
http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=6286de2e-6838-44ad-b790-85de4ebb8ee5%40sessionmgr4007&vid=0&hid=4212&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=25770291&db=aph
**Husu, H. M. (2013). Bourdieu and Social Movements: Considering Identity Movements in terms of Field, Capital and Habitus. I: Social Movement Studies, Vol.12(3), s.264-279 (15 s.)
**Longva, Anh Nga. (2003) Nordmenn, høflighet og kunsten å omgås fremmede. I Norsk antropologisk tidsskrift, No. 1, s. 16-26. (10 s.)
http://www.idunn.no/nat/2003/01/nordmenn_hoflighet_og_kunsten_a_omgas_fremmede
**Olsen, K. (2010): Stat, urfolk og settlere i Finnmark. I: Norsk antropologisk tidsskrift nr 2-3, s. 110-128. (18 s.)
https://www.idunn.no/file/pdf/43623291/nat_2010_02-03_pdf.pdf
**Rekdal, O. B. (1996). Money, Milk and Sorghum Beer: Change and Continuity among the Iraqw of Tanzania. I: Africa: Journal of the International African Institute, Vol. 66, No. 3 (1996), s. 367-385. (18 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=78bd3517-b99b-4c52-9f42-7f404bcb006c%40sessionmgr106&vid=0&hid=102&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=aph&AN=139949
**Smith Maguire, J. og Hu, D. (2013). Not a simple coffee shop: Local, global and glocal dimensions of the consumption of Starbucks in China. I: Identities, Vol.19 (5), s.670-684. (14 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=11f85b80-c21e-4f69-b0de-76ceb3b2b53a%40sessionmgr102&vid=0&hid=107&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=90593695&db=aph
**Strand, S. E. (2014). Transcendence Descended: Limiting God to the Immanent Sphere. I: Mission Studies: Journal of the International Association for Mission Studies. Vol. 31, Issue 1, s. 44-59. (16 s.)
http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?vid=2&sid=be2a6e4a-12c5-467b-8cb8-fa3fe50c7df4%40sessionmgr101&hid=107&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=95625008&db=aph
**Thornberg, R. (2015). School bullying as a collective action: Stigma processes and identity struggling. I: Children & society, (29), 4, s. 310-320 (10 s.)
http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=56644af6-0a08-4f53-a651-ef8bf871ba07%40sessionmgr4007&vid=0&hid=4106&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=102990070&db=aph
**Turits, R. (2002). A World Destroyed, A Nation Imposed: The 1937 Haitian Massacre in the Dominican Republic. I: Hispanic American Historical Review. Vol. 82. Issue 3, s. 549-596. (47 s.)
http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=7b24330d-7bb5-4448-b69b-f2d7d84785f7%40sessionmgr4008&vid=0&hid=4106&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=7446420&db=aph
**Ørvig, K. (2011) The bureacracy's voices in Norwegen client Interviews. I: Journal of social work practice 25 (3), s. 323-334. (11 s.)
http://hdl.handle.net/11250/184987