4TEOL130 Innføring i praktisk teologi
Alle versjoner:
4TEOL130 (2023—2024)
4TEOL130 (2022—2023)
4TEOL130 (2021—2022)
4TEOL130 (2020—2021)
4TEOL130 (2019—2020)
4TEOL130 (2018—2019)
4TEOL130 (2017—2018)
Emnekode: 4TEOL130
Emnenavn: Innføring i praktisk teologi
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse (tilbys som emne for deltids-studenter).
Relevans i studieprogrammet
Inngår i praktisk teologi og ledelse, års- og bachelorstudium. Kan også tas som enkeltemne.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om praktisk teologi som teologisk fag – dets historie og bakgrunn som teologisk disiplin
- kjenner til og kan gjøre rede for ulike metodiske tilnærminger innen praktisk teologi
- har grunnleggende innsikt i ekklesiologiske problemstillinger
- har grunnleggende innsikt i problemstillinger knyttet til kontekstuell teologi
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere praktisk-teologisk i møte med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over hvordan teori former praksis og hvordan praksis former teori
- kan reflektere over egen lederpraksis i rammen av emnet og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-teologiske verktøy og uttrykksformer som for eksempel ledelse av gruppeprosesser, planlegging av arrangement, ulike formidlingsformer og evalueringsformer etc.
- kan formidle bibeltekster og utvikle sin egen formidling underveiledning.
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Innhold
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL) på deltid. –Innføring i praktisk teologi– gir en grunnleggende innføring i og oversikt over praktisk teologi, både som metode og som helhetlig tilnærming til teologisk arbeid. Emnet gir også en grunnleggende innføring i ekklesiologi, både hvordan kirken fremtrer som sosiologisk størrelse og læren om kirken. Selv om hovedvekten er på kirken som kontekst, vektlegges også betydningen av praktisk-teologisk refleksjon i en videre samfunnskontekst.
Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, inkludert tilhørende kursdager i drama/formidling.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
4 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Minimum 35-40 timer, se studieplan for bachelor i PTL.
Studiepoengreduksjon
Faglig overlapping:
- 10 stp. overlapp med PTL101
- 10 stp. overlapp med PTL111
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Root, A. & Dean, K.C. (2011). The Theological Turn in Youth Ministry. Downers Grove: IVP Books, s. 27-62; 79-118; 218-236.
- Bevans, S.B. (2001). Models of Contextual Theology. Maryknoll: Orbis.
- Dulles, A.C. (2002). Models of the Church. New York: Image Books/Doubleday.
- *)Hegstad, H. (2002). «Ekklesiologi mellom teori og praksis», i: Henriksen, J.-O., Heiene, G. & Thorbjørnsen, S.O. (red.), Teologi for kirken. Oslo: Verbum, s. 171-180.
- McGrath, A.E. (5. utg. 2011). Christian Theology. An Introduction. Chichester: Wiley-Blackwell, s. 3-97.
- *)Norheim, B.E.H. (2008). «Youth Ministry som fag». Tidsskrift for Teologi og Kirke, 79/3-4, s. 301-316.
- Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.