4HSM202 Innovasjon og entreprenørskap
Alle versjoner:
4HSM202 (2021—2022)
4HSM202 (2020—2021)
4HSM202 (2019—2020)
4HSM202 (2018—2019)
4HSM202 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM202
Emnenavn: Innovasjon og entreprenørskap
Undervisningssemester:
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til bachelor i økonomi og administrasjon eller innovasjon og ledelse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og innovasjon og ledelse.
Innledning
Emnet fokuserer på entreprenørskap i kommersielle og ideelle organisasjoner både nasjonalt og internasjonalt. Etiske utfordringer vektlegges.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
KunnskapStudenten kan
- redegjøre for sentrale metoder innenfor innovasjon og entreprenørskap
- redegjøre for sentrale utfordringer knyttet til sosialt entreprenørskap, samt forskjeller og likheter mellom kommersielt og sosialt entreprenørskap
- forklare hvordan en virksomhetsplan er oppbygd
- gjøre rede for sentrale etiske utfordringer i entreprenørskap og innovasjon, både nasjonalt og internasjonalt
FerdigheterStudenten kan
- utvikle og presentere forretningsideer og forretningsplaner
- anvende metoder for å styrke innovasjon i etablerte virksomheter
- identifisere og håndtere etiske dilemma i entreprenørskap og innovasjon
Generell kompetanseStudenten kan
- reflektere etisk over betydningen av nyetablering og rammene for slike etableringer
- presentere prosjekter muntlig og skriftlig
Innhold
- Teori og metoder for utvikling av nye bedrifts- og virksomhetsideer
- Oppbygging, innhold og presentasjon av forretnings-/ virksomhetsplaner
- Markedsføring av nye virksomheter
- Organisering og nettverksbygging i en entreprenørskapskontekst
- Finansiering, budsjettering og økonomistyring i nyetableringer
- Sosialt entreprenørskap, herunder entreprenørskap som verktøy i bistandsarbeid og frivillige organisasjoner
- Etikk og virksomhetsutvikling – hvorfor nyetablering er viktig, hvilke etiske utfordringer en møter og hvordan disse kan håndteres
- Teori og metode for stimulering av innovasjon i etablerte organisasjoner (ideelle og kommersielle)
Arbeids- og undervisningsformer
Plenumsforelesninger og praktisk gruppearbeid med en forretningsplan for et konkret etableringsprosjekt.
Studietur, Europa. Studieturen er ikke obligatorisk.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for studenten: ca. 210 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Muntlig gruppebasert presentasjon av foreløpig forretningsplan
- Analyse av forretningsplanen til en start-up
Arbeidskravene kan knyttets til norsk eller europeisk virksomhet (for dem som deltar på studietur).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen i emnet er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlig gruppeoppgave (70 prosent)
b) Muntlig presentasjon og forsvar i gruppe (30 prosent)
Prosjekteksamen, i grupper på 2-4 studenter. Etter innlevering av den skriftlige oppgaven, presenteres og forsvares den endelige forretningsplanen
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis felles gradert karakter fra A – F
Eksamensspråk
Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
4ØKADM205: 7.5 sp
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter som velger å delta på studietur må betale denne selv.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Mullins, John (2013): The New Business Road Test - What Entrepreneurs and Executives Should Do Before Launching a Lean Start-up (Fourth Edition). FT Publishers.
Baron, Robert and Shane, Scott (2008). Entrepreneurship: A Process Perspective (2nd Edition). South-Western Cengage Learning.