3KL209 Livssynspluralisme, ungdomskultur og medier
Alle versjoner:
3KL209 (2020—2021)
3KL209 (2019—2020)
3KL209 (2018—2019)
3KL209 (2017—2018)
Emnekode: 3KL209
Emnenavn: Livssynspluralisme, ungdomskultur og medier
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
3KL209 forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap om livssynsteori, ungdomsteori og medier. (sml.3KL101-3).
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som valgfritt emne i :
- Bachelor i Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk (KLA)
- Bachelor i Kommunikasjon, livssyn og medier (KLM)
- Årsstudium i Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk
Læringsutbytte
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- har god kunnskap om ungdommers livssynsdanning
- har god forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har innsikt i forholdet mellom livssyn i ungdomskultur og populærkultur
Ferdigheter:
- kan reflektere over relasjonen mellom typiske livssyn i ungdomskulturen og sentrale livssyn i populærkulturen
- kan analysere populærkulturelle uttrykk fra teologisk perspektiv
Kompetanse
- har respekt for ungdommers livssynsdanning og livssynsutforskning
- har bevissthet om den sentrale rollen som populærkulturen spiller i ungdommens livsynsdanning
- har respekt for medietekstene
Innhold
3KL209-1 Livssynspluralisme og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unge menneskers livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i nasjonale og internasjonale analyser ser en på utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL209-2 Livssynspluralisme og populærkultur Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på ulike tilnærmingsmåter til dette mangfoldet av populærkulturelle uttrykk fra et kristent teologisk perspektiv.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL209 tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium.
For begge variantene gjelder tre - fem obligatoriske kursdager, der undervisningen består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med analyse av populærkulturelle uttrykk.
For fjernstudentene skjer undervisningen ellers i form av nettleksjoner, mens det for lokale studenter gis undervisning i tilsvarende omfang, med vekt på forelesninger og seminarer.
Arbeidet med en obligatorisk arbeidsoppgave utgjør ellers en sentral læringsform.
---------------------------------------------
Obligatoriske kursdager 14. – 16. februar 2018. Innlevering 17. april.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 75 % av obligatorisk undervisningen. b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 15 prosent) (ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL209 består av en skriftlig prosjektoppgave med et omfang på 3000 ord (pluss/minus 15 prosent), der analyse av relevant mediebudskap står sentralt.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Den skriftlige prosjektoppgaven vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinavisk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
3KL209-1 Livssynspluralisme og ungdomskultur (363 s.)
- * Howell, David: "Religion and Youth Culture2 i Partridge, Christopher (gen.ed.) Dictionary of Contemporary Religion in the Western World. (Leicester : Inter-Varsity Press 2002) s.130-134 (5 s.).
- * Kvalvaag, Robert W.: Det guddommelige jeg. Nyreligiøsitet og religiøse strømninger i moderne ungdomskultur (Bergen: Fagbokforlaget 2003) (s. 125 - 135).
- Keuss, Jeff: Blur. A New Paradigm for Understanding Youth Culture. (Grand Rapids, Zondervan, 2014) (177 s.)
- Aagre, Willy: "Ungdomskulturen" (Kap. 4) I Ungdomskunnskap. Hverdagslivets kulturelle former (Bergen, Fagbokforlaget, 2014. 2.utgave) (s. 107-157, 50 s.)
- Aagre, Willy: "De unges arenaer" (Kap 5) I Ungdomskunnskap. Hverdagslivets kulturelle former (Bergen, Fagbokforlaget, 2014. 2.utgave) (s. 159-195, 36 s.)
- Ulstein, Jan Inge og Per M. Aadnanes (red.): Vegar i vegløysa? Ungdom, identitet og livssynsdanning i det postmoderne (Trondheim: Tapir 2011) (s. 95 -180).
3KL209-2 Livssynspluralisme og populærkultur (410 s.))
- Endsjø, Dag Øistein og Liv Ingeborg Lied: Det folk vil ha. Religion og populærkultur. (Oslo: Universitetsforlaget 2011) (181s.)
- * Godawa, Brian: "Jesus på kinolerretet (bioduken)", i Theofilos nr 2, 2009 (s. 22-36).
- * Lundby, Knut: "Medier som resurs for religion" i Botvar, Pål Ketil og Ulla Schmidt (red.) Religion i dagens Norge. Mellom sekularisering og sakralisering. (Oslo: Universitetsforlaget 2010) (s. 111-131).
- Lynch,Gordon: Understanding Theology and Popular Culture (Oxford: Blackwell Publishing 2005) (194 s.).
- * Watkins, Tony: "Philip Pullman og hans ateistiske fiksjon", i Theofilos nr 1, 2010 (s. 33-38)