RELPED210 Nasjonale breddetiltak i trosopplæringen
Alle versjoner:
RELPED210 (2017—2018)
Emnekode: RELPED210
Emnenavn: Nasjonale breddetiltak i trosopplæringen
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Fullført 60 sp på bachelornivå innenfor PTL, teologi eller lignende.
Relevans i studieprogrammet
Emnet kan inngå i bachelor i teologi.
Emnet kan også tas som enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kjennskap til nasjonale breddetiltak i trosopplæring i Den norske kirke rettet mot aldersgruppen 0-12 år, herunder satsingen på babysang, 4-årsbok, Lys våken, Tårnagenthelg og Kode B.
- har bred kunnskap om barns religiøse utvikling.
- har kunnskap over trosopplæringsplanen til Den norske kirke
- har kjennskap til sentrale problemstillinger knyttet til forkynnelse og trosopplæring for barn og unge
- har kunnskap om hjemmets betydning for barnets trosopplæring
- har kunnskap om trosopplæringens rolle i spenningen mellom kirken som folkekirke og trosfellesskap.
- forstår sammenhengen mellom trosopplæringens enkelttiltak og helheten i trosopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til trosopplæring for aldersgruppen 0-12 år
- har evne til å reflektere over og anvende kunnskap om tilhørere og planer for trosopplæring, egne formidlingsevner og formidlingsmetoder i arbeidet med forkynnelse og opplæring
- kan planlegge større trosopplæringstiltak og gjennomføre disse
- kan integrere barn med forskjellige tilretteleggingsbehov i trosopplæringstiltak
- kan lede foreldre og frivillige som har forskjellige roller i et trosopplæringstiltak
- kan reflektere over forkynnelsens rolle i trosopplæringstiltak, og forholdet mellom kunnskaper, ferdigheter og holdninger i formidlingen av tro.
- kan forberede, utforme og framføre preken eller andakt knyttet til tiltakene.
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til, og kan gjennomføre, prosesser som forbereder og utvikler trosopplæringstiltak
Innhold
Dette emnet gir innføring i og refleksjon rundt de mest utbredte nasjonale breddetiltakene i trosopplæringen i Den norske kirke, den såkalte «Gullrekka»: Babysang, Utdeling av 4-årsbok, Tårnagenthelg, Lys Våken og Kode B. Gjennom emnet vil studentene få innblikk i hvordan disse tiltakene gjennomføres i forskjellige menigheter. De vil også få teoretisk bakgrunn for teologisk og pedagogisk grunntenkning knyttet til tiltakene. Emnet utvikler også refleksjon og strategisk tenkning knyttet til disse tiltakenes plass i forhold til de målsettingene for trosopplæring som Den norske kirkes planer gir.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet blir knyttet til fagdager i bispedømmet eller sammen med IKO-kirkelig pedagogisk senter. Forelesninger, gruppearbeid og gruppeøvelser vil samles i en blokk som strekker seg over en uke med intensiv undervisning. Forelesningene vil ha både praktisk og teoretisk fokus. En del av de praktiske forelesningene vil være presentasjoner av erfaringer gjort i menighetssammenheng.
Arbeidsomfang
250-300 timer.
Arbeidskrav
Som en del av den totale vurderingen, og for å få framstille seg for avsluttende eksamen, skal studenten få godkjent
- deltagelse på minst 80% av undervisningen
- et refleksjonsnotat (ca 3000 ord) der studenten presenterer et trosopplæringstiltak, og reflekterer over dette tiltakets betydning for det enkelte barn og menighetens fellesskap
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
5 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Info i undervisningen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
- Kirkerådet, Den norske kirke (2010): Gud gir – vi deler: Plan for trosopplæring i Den norske kirke. Oslo: Kirkerådet.s. 4-22, 27-42,45-49.
- Egan, Kieran (2005): An Imaginative approach to teaching. San Fransisco: Jossey-Bass.
- Fauske, Sonja (2011): «Bruk av kunst i trosformidlingen» i Gunleiksrud, Kristin (red): Bibelfortellinger, metode og formidling. Oslo: IKO-Forlaget.
- Gardner. Howard (1999): Den intelligente skole: Gardner i praksis. Gyldendal dansk forlag. København.
- Gardner, Howard (2013): –Multiple intelligences– are not –learning styles– . Artikkelen kan hentes på:
http://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2013/10/16/howard-gardner-multiple-intelligences-are-not-learning-styles/?tid=auto_complete - Høeg, Ida Marie & Trysnes, Irene: Menighetens samvirke med hjemmet. Evalueringsforskning på trosopplæringsreformen. Rapport 1. Kan hentes på:
.http://Kifo.no/index.cfm?id=380391 - Lilleaasen, Robert (2014): «Gudsmøtet og det tredje ledd» i Hamre, Tom Erik, Lundeby, Erling og Redse, Arne (Red) Barnetro og trosopplæring. Bergen: Fagbokforlaget, s. 263 – 278.
- Olsholt, Øyvind (2009): "Wandering Through Life"–Introducing Philosophical Practice with Children and Adolescents in the Church of Norway. I Eva Marsal, Takara Dobashi, Barbara Weber (eds.):–Children Philosophize Worldwide–Theoretical and Practical Concepts. Band 9 in Hodos–Wege bildungsbezogener Ethikforschung in Philosophie und Theologie,–published by Institut für Philosophie und Theologie der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe Peter Lang Verlag.–Frankfurt am Main. S. 633 – 644. (Hentet fra:
http://filosofimedbarn.ning.com/page/dokumenter-og - Sørebø, Silje (2011): «Fortellingsmetodikk – Hvordan fortelle en fortelling muntlig» i Gunleiksrud, Kristin (red): Bibelfortellinger, metode og formidling. Oslo: IKO-Forlaget:
- Øystese, Rune (2014): Å lære det kristne språket i Hamre, Tom Erik, Lundeby, Erling og Redse, Arne (Red) Barnetro og trosopplæring. Fagbokforlaget. Bergen. S.247 - 262
Støttelitteratur:
- Hjemmesidene til Lys Våken, Tårnagenthelg, og Kode B (Kirken.no):
http://www.barnogtro.no/trosopplaering-i-kirken/babysang http://www.barnogtro.no/trosopplaering-i-kirken/kirkebok - Blindheim, Jorunn (2010). Gynge lite grann, Babysang som trosopplæring. Oslo: IKO-forlaget.
- Blindheim, Jorunn (red) (2013): Fra babysang til skolestart. Oslo: IKO-Forlaget.