4HSM208 Organisasjon og strategi
Alle versjoner:
4HSM208 (2022—2023)
4HSM208 (2021—2022)
4HSM208 (2020—2021)
4HSM208 (2019—2020)
4HSM208 (2018—2019)
4HSM208 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM208
Emnenavn: Organisasjon og strategi
Undervisningssemester:
Steder: Oslo
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak bachelor i økonomi og administrasjon eller bachelor i innovasjon og ledelse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
KunnskapStudenten kan
- beskrive måter organisasjoner konkurrerer på ved bruk av strategiske analyseverktøy og strategiutviklingsprosesser
- erkjenne forskjellen mellom strategi som plan og strategi som mønster
- forklare hvordan strategiprosesser kan styres og påvirkes gjennom utforming av visjon, mål, oppdrag, prinsipper og etiske retningslinjer
- forstå forholdet mellom innovasjon og strategi og mellom ressurser, kompetanser og strategi
- beskrive viktige ledelsesmessige og etiske utfordringer i strategifaget
FerdigheterStudenten kan
- gjennomføre analyser av interne ressurser og eksterne konkurranseomgivelser
- se sammenhengen mellom organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og valg av strategisk hovedretning
- beskrive en virksomhets forretningsmodell
- analysere og forstå strategiske valg på forretningsenhetsnivå og konsernnivå
- forstå sammenhengen mellom strategiske valg og strategi iverksettelse
- se de etiske konsekvensene av forskjellige strategiske valg
Generell kompetanseStudenten
- har en reflektert tilnærming til reelle hendelser og problemstillinger organisasjoner står overfor
- kan skrive og strukturere en oppgave med korrekt kildehenvisning, logisk oppbygning og klar fremstilling.
Innhold
- Hvordan vi definerer og avgrenser strategifaget
- Den historiske bakgrunnen for utviklingen av det moderne strategifaget – historiske og militære kilder
- Noen viktige skoleretninger innenfor faget – designskolen, planleggingsskolen og posisjoneringsskolen
- Ressursbasert teori og betydningen av kompetanser og kapabiliteter
- Strategi som plan og strategi som mønster – viktigheten av emergens og fremvoksende strategi
- Strategi som praksis – prosesser, deltakere og verktøy
- Strategiutviklingsprosesser, god og dårlig strategi, rask strategisk endring
- Kognitive utfordringer – fordreininger og sirkulær tenkning
- Organisasjoners mål, visjoner, oppdrag og prinsipper
- Etiske utfordringer og etiske prinsipper
- Forretningsmodeller, logiske og dynamiske elementer
- Organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, innovasjon og effektivitet
- Fra lukket til åpen innovasjon og endring
- Strategisk ledelse – ledelsesmessige utfordringer, konkurrerende verdier
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner.
Arbeidsomfang
Forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Innleveringsoppgave, individuell
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Prosjektoppgave i gruppe på 2-3 personer, max 15 sider.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Prosjektoppgaven vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Eksamensspråk: Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5sp mot 4ØKADM201
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Knudsen, H. og Flåten, B.T. (2014): Strategisk ledelse. Oslo: Cappelen-Damm.