P232 Pedagogisk ledelse
Alle versjoner:
P232 (2024—2025)
P232 (2023—2024)
P232 (2022—2023)
P232 (2021—2022)
P232 (2020—2021)
P232 (2019—2020)
P232 (2018—2019)
P232 (2017—2018)
Emnekode: P232
Emnenavn: Pedagogisk ledelse
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
P101-104 eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i bachelorgrad i pedagogikk og bachelorgrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
Innledning
Emnet fokuserer på pedagogisk ledelse i barnehage og skole (pedagogiske institusjoner). Forventet «læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger og ledere i pedagogiske sammenhenger.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk i teorier om pedagogisk ledelse
- har kunnskap om etiske og verdimessige aspekt ved det pedagogiske grunnlaget for pedagogisk ledelse
- har kunnskap om menneskesyn og selvforståelse og hvordan man kan utvikle seg som leder i pedagogiske sammenhenger
- har kunnskap om forhold ved barnehagen og skolen som pedagogiske institusjoner som er nødvendig for forståelse av ledelse i slike organisasjoner
- har kunnskap om teorier og perspektiver som er sentrale for forståelse av barnehager og skoler som organisasjoner
- har kunnskap som gir grunnlag for arbeid med endrings- og organisasjonsutviklings-prosesser i pedagogiske institusjoner
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere etisk og selvkritisk over egen faglig utvikling og hvordan en selv kan dannes som leder i pedagogiske sammenhenger
- kan reflektere over og drøfte pedagogiske, etiske og verdimessige utfordringer, dilemma og handlingsvalg knyttet til pedagogisk ledelse
- kan anvende faglig kunnskap til å analysere ledelses- og organisasjonsforhold i barnehager og skoler
- kan anvende faglig kunnskap til å analysere og reflektere over endrings- og utviklingsprosesser i pedagogiske organisasjoner og hvordan ledere kan bidra til å fremme forbedrende utviklingsprosesser i organisasjone
Generell kompetanse:
Studenten
- kan begrunne ledelseshandlinger pedagogisk, etisk og verdimessig
- kan arbeide etisk reflektert med egen utvikling som leder
- kan identifisere hvordan organisatoriske forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid i barnehage og skole
- kan arbeide strategisk med ledelse og organisasjonsutvikling i pedagogiske sammenhenger
Innhold
I emnet P232 vil sentrale temaområde være
- Teorier om pedagogisk ledelse
- Ulike grunnlag for pedagogisk ledelse
- Lederroller, lederstiler og ledelsesformer
- Utvikling av ledere og lederidentitet
- Barnehagen og skolen som organisasjon
- Organisasjonslæring og organisasjonsmessige endrings- og utviklingprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning vil foregå i forelesinger, med øvelser og samtaler i grupper og plenum.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
- Et refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet må være godkjent innen fastsatt frist for at en skal kunne gå opp til avsluttende vurdering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- 6-timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F.
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
P232 overlapper 5 studiepoeng med P230 Organisasjon, ledelse og etikk
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen, samt midtveisevaluering knyttet til undervisningen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Med forbehold om endringer
Arnulf, J. K. (2012). 45THva er ledelse. 45TOslo: Universitetsforlaget. (140 sider).
Bang, H. (2013). Organisasjonskultur: En begrepsavklaring. I: Tidsskrift for norsk psykologforening, 50, s. 326-336. (10 sider).
Bass, B. M. (2009). Lederskap. I: Martinsen, Ø. L. (red.). Perspektiver på ledelse (s. 23-40). Oslo: Gyldendal Akademisk. (17 sider).
Bass, B. M. (2009). Fra transaksjonsledelse til transformasjonsledelse: Å lære å dele en visjon. I: Martinsen, Ø. L. (red.). Perspektiver på ledelse (s. 73-87). Oslo: Gyldendal Akademisk. (14 sider).
Busch, T. (2012). Verdibasert ledelse i offentlige profesjoner. Bergen: Fagbokforlaget. (156 sider).
Bolman, L. G. & Deal, T. E. (2013). Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: struktur, sosiale relasjoner, politikk og symboler. (5. utgave 2014). Oslo: Gyldendals Akademiske. Kap. 1. (20 sider).
Christensen, T., Egeberg, M., Lægreid, P., Roness, P.G og Røvik, K.A. (2015). Organisasjonsteori for offentlig sektor. (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1- 7. (160 sider).
Ertesvåg, S. K. (2013). Leiing av endringsarbeid i skulen. Oslo: Gyldendal. Kap. 2-3 (35 sider).
Glosvik, Ø., Langfeldt, G og Roald, K. (2014). Rektorrollen. Om å skape ledelse i skolefellesskap. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 1-4 (140 s.)
Gotvassli, Kjell-Åge (2013). Boka om ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-5, 8, 11-14. (200 sider).
Kotter, J. F. (2009). Lederens egentlige oppgave. I: Martinsen, Ø. L. (red.). Perspektiver på ledelse (s. 59-69). Oslo: Gyldendal Akademisk. (10 sider).
Mintzberg, H. (2009). Å jobbe som leder: myter og fakta. I: Martinsen, Ø. L. (red.). Perspektiver på ledelse (s. 41-58). Oslo: Gyldendal Akademisk. (17 sider).
Vedøy, G. (2017). Ledelse i og av flerkulturelle skoler. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2 – 4 (57 sider)
Yukl, G. (2009). Å lede organisasjonsendring. I: Martinsen, Ø. L. (red.). Perspektiver på ledelse (s. 167-208). Oslo: Gyldendal Akademisk. (39 sider).