3JO105 Presseetikk og medierett
Alle versjoner:
3JO105 (2024—2025)
3JO105 (2023—2024)
3JO105 (2022—2023)
3JO105 (2021—2022)
3JO105 (2020—2021)
3JO105 (2019—2020)
3JO105 (2018—2019)
3JO105 (2017—2018)
Emnekode: 3JO105
Emnenavn: Presseetikk og medierett
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i journalistikk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesetikk for journalister
- har kjennskap til sentrale grunnlagsetiske teorier
- har kunnskap om sammenhengen mellom etikk og livssyn
- har kjennskap til sentrale aspekter ved medierett med relevans for journalistisk praksis
Ferdigheter Studenten
- kan reflektere kritisk over etisk teori og begrunne etiske valg
- kan anvende medierett i journalistisk praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle med etisk bevissthet
Innhold
Dette emnet utfordrer til refleksjon omkring grunnlaget for etikken, samt til forståelse for og anvendelse av etiske verdier og prinsipper for formidling og mediebruk.
Emnet består av tre deler:
Grunnlagsspørsmål i etikk. Denne delen gir en innføring i etiske grunnlagsspørsmål. Aktuelle etiske teorier presenteres og sammenhengen mellom etikk og livssyn drøftes. Dydsetikk står sentralt.Profesjonsetikk: Denne delen gir en innføring i og drøfter etiske verdier, prinsipper og retningslinjer for norske journalister. Presseetiske dokumenter gjennomgås og aktuelle etiske caser og dilemmaer drøftes.
Medierett: Her behandles deler av medieretten som har direkte relevans for journalistisk arbeid. Dette inkluderer spørsmål om innsynsrett, publiseringsrett, medvirkeransvar, personvern, intervju med mindreårige, åndsverkloven, anonymitetsvern og injurielovgivningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium. For lokale studenter gis undervisning med vekt på forelesninger og seminarer.
Arbeidsomfang
Normert arbeidsmengde for student: ca. 250 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være oppfylt innen fastsatte frister for at studenten skal ha rett til å gå opp til eksamen:
- Arbeidsoppgave – presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Arbeidsoppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten levere bearbeidet arbeidsoppgave én gang i samme semester.
Avsluttende vurdering
- Fire timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F
Eksamensspråk
Norsk. Engelsk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Emnet overlapper med fem studiepoeng for hvert av emnene 3JO103 Medier, etikk og livssyn I og 3JO203 Medier, etikk og livssyn II.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene mot slutten av gjennomføringen. Emneansvarlig skriver emnerapport etter de retningslinjene som gjelder for journalistikkprogrammet og NLA sentralt.
Pensum
Ikke endelig pensum.
Cirka 750 sider
Grunnlagsspørsmål i etikk og livssyn (200 s.)
- ¤ Guinness, Os: When No One Sees. The Importance of Character in an Age of Image (Colorado Springs: NavPress, 2000) s. 31-77 (47 s.)
- Henriksen, Jan-Olav og Arne Johan Vetlesen: Nærhet og distanse. Grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker. (Oslo: Gyldendal Akademisk, 2006, 3. utg.), s. 58-73, 158-229, 241-247 (90 s.).
- ¤ Hinderaker, Bjørn: "Etikk uten menneskeverd? En kritikk av naturalistisk etikk, med filosofen Peter Singer som case. i Troverdig tro, Morten Dahle Andersen (red.) (Oslo: Luther, 2010) s. 227-240. (13 s.)
- ¤ Aadnanes, Per M.: Livssyn. (Oslo: Universitetsforlaget 2002; 3. utg.), s. 9–50 (42 s.).
Profesjonsetikk (350 s.)
- Brurås, Svein: Etikk for journalister. (Bergen: Fagbokforlaget, 2014; 5. utg.) (320 s).
- Vær Varsom-plakaten. (Norsk Presseforbund, 2015) (3 s.).
- Redaktørplakaten
Medierett (200 s)
- Øy, Nils E.: Medierett for journalister (Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2013) (kap 1-2, 9-10, 17-21, 197 s.).