GL17RL2 Religion, livssyn og etikk 1, 2.studieår 1-7
Alle versjoner:
GL17RL2 (2017—2018)
Emnekode: GL17RL2
Emnenavn: Religion, livssyn og etikk 1, 2.studieår 1-7
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til Grunnskolelærerutdaning 1.-7. trinn.
Relevans i studieprogrammet
Valgemne i Grunnskolelærerutdaning 1.-7. trinn.
Innledning
Emnet har et omfang på 15 studiepoeng og er andre del av RLE 1 i grunnskolelærerutdanningen det andre studieåret.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- Har kunnskap om kristendommen:
- Bibelen: dens innhold, historiske bakgrunn og sentrale tekster
- Kristendommens historie fra oldkirken til reformasjonen
- Kristendommens estetiske uttrykk i musikk, kunst og arkitektur i historien og i vår tid
- Kristen etikk
- Spesiell vekt på kristendommen i Norge; ulike konfesjoner representert i Norge
- Har kunnskap om fagdidaktiske tema:
- Sentrale arbeidsmåter i faget i forhold til barnetrinnet
- Barns gudsbegrep, religiøsitet og opplevelse
FERDIGHETER
Studenten
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE - undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
- Kan bruke varierte og engasjerende arbeidsmåter på barnetrinnet
- Kan gjennomføre tilpasset undervisning i faget, bla. med tanke på elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- Kan samarbeide med lærere i andre fag om faget
- Kan sette seg inn i barns tanker og forestillinger om spørsmål som gjelder tro og samtale med dem om dette
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- Har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- Kan legge til rette for samarbeid mellom hjem og skole og lokalmiljøet
Innhold
KRLE 1 andre året i lærerutdanningen omfatter områdene kristendommen og fagdidaktikk. Det holder tett kontakt med grunnskolefaget og forholder seg til dets fagområder i omtrent samme vekting som vi finner der. Kristendommen skal således ha størst plass.
Hvert fagemne har en didaktisk tilnærming som støtter studentenes praksis på barnetrinnet i grunnskolen.
Faget er også et danningsfag i lærerutdanningen som skal styrke studentenes vurderings - og handlingskompetanse og evne til refleksjon over egen livstolkning og tro. Det skal hjelpe dem til å samarbeide godt med kollegaer og elever /foreldre om de vanskelige spørsmålene.
I dette studieemnet arbeider en særlig med Bibelen og dens mangfoldighet blant skriftene den inneholder. Hvordan kristendommen kommer til uttrykk innenfor kunst, arkitektur, drama og musikk i fortid og nåtid, og kristendommens stilling og særpreg er viktige delemner. Etikken behandles i denne modulen ut fra en kristen synsvinkel.
Møtet og dialogen mellom hjem og skole står sentralt i modulen, og det er et ferdighetsmål i praksis. De kulturelle forholdene dagens barn og unge vokser opp i, er avgjørende for danningsprosessen deres. Dette er også et tema å arbeide med i praksis i forhold til etableringen av en god lærings- og klasseromskultur.
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger og seminarer - noen med studentinnlegg
- Ett av arbeidskravene i faget skal foregå i praksis
Alle læringsaktiviteter er obligatoriske.
Arbeidsomfang
400-450 timer.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig forprøve
- Praksisrapport fra KRLE undervisning på barnetrinnet (4 timer)
- I individuelt seminarframlegg
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen ".
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Skriftlig eksamen (4 t)
Tillatte hjelpemidler
Bibelen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Se egen praksisplan for GLU 1.-7. trinn.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Bibelen
Fra GT: 1. Mosebok og 2. Mosebok 1- 20, 2. Samuel 11-12, 1. Kongebok 1-8, Salme 1, 2, 51 og 104, Profeten Jona (105 s)
Fra NT: Matteusevangeliet kap. 1-7, Lukasevangeliet, Johannesevangeliet, Apostelgjerningene, 1. Korinterbrev (147 s)
Heiene, T og Thorbjørnsen (2011) Kristen etikk - en innføring.2. utg. Universitetsforlaget. Kap. 2-13 (200 s)
Sødal, Helje Kringlebotn (red.)(2009) KristendommenI - Bibelen. 2. utg. Høyskoleforlaget (256 s)
Sødal, Helje Kringlebotn (red.) (2009) KristendommenII - Tro og tradisjon. 2. utg. Høyskoleforlaget. (ca. 270 s)
Del 1: Kap 1: Kristendommen i oldkirken, Kap 2: Middelalderen i Europa, Kap 3: Religionsskiftet i Norge, Kap 4: Reformasjonstiden i Europa
Del 2: Kap 7: Hva er kristen troslære og etikk, Kap 8: Troslærens og etikkens kilder, Kap 9: "Jeg tror på Gud fader", Kap 10: "Jeg tror på Jesus Kristus", Kap 11: "Jeg tror på Den Hellige Ånd".
Del 3: Kap 12: Konfesjonskunnskap, Kap 13: Den romersk-katolske kirke, Kap 14: Den ortodokse kirke (s 304-311), Kap 15: Læstadianismen (s 312-318), Kap 16: Pinsebevegelsen Kap 17: Økumenikk