PTL230 Bacheloroppgave i PTL med metode- og skrivekurs
Alle versjoner:
PTL230 (2018—2019)
PTL230 (2017—2018)
Emnekode: PTL230
Emnenavn: Bacheloroppgave i PTL med metode- og skrivekurs
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Årstudium i praktisk teologi og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i praktisk teologi og ledelse.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten
- har god kunnskap om praktisk teologi som disiplin i skjæringspunktet mellom kirke og samfunn
- har god kunnskap til ulike metoder innenfor praktisk teologi
- kjenner til ulike teologiske metoder og bruken av disse inn mot praktisk teologi
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over metodiske problemstillinger i det faglige arbeidet med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan disponere og skrive en bacheloroppgave i spenningen mellom praktisk og teoretisk refleksjon, med særlig vekt på å kunne kritisk vurdere og drøfte sammenhengen mellom teori og praksis i lys av teologi og ledelse i praksis
- kan reflektere over sammenhengen mellom valgt fordypning i bacheloren og praktisk-teologiske og ledelsesfaglige spørsmål
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder og veileder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Innhold
Det avsluttende emnet i bacheloren praktisk teologi og ledelse (PTL) sikter mot å integrere de kunnskaper og erfaringer studenten har fått i løpet av bachelorstudiet, også i sin valgte fordypning. Emnet gir en fordypet innføring i ulike praktisk-teologiske metoder og dets sammenheng med andre metoder innenfor teologisk arbeid og en forberedelse fram mot skriving av bacheloroppgave, bl.a. gjennom at studenten skal søke om å få godkjent en problemstilling og disposisjon for bacheloroppgaven, der søknaden også inneholder refleksjon om metode i bacheloroppgaven. Emnet gir således fordypet innsikt i metodisk arbeid med praktisk-teologiske problemstillinger med sikte på å kunne behandle disse i rammen av arbeidet med en bacheloroppgave.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp som blokkundervisning tidlig i semesteret, der hoveddelen består av et metode- og skrivekurs med et påfølgende seminar, der studentene skal levere inn søknad om godkjenning av problemstilling og disposisjon for bacheloroppgaven.
Arbeidsomfang
300 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent
- En søknad om godkjenning av problemstilling og disposisjon for bacheloroppgave med metodisk refleksjon (ca 1000 ord).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- En bacheloroppgave på 7000–9000 ord, der problemstilling godkjennes av emneansvarlig. Bacheloroppgaven må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne framstille seg til muntlig prøve.
- Studenten skal i samme semester framstille seg til muntlig prøve knyttet til bacheloroppgaven og pensum i emnet.
Den endelige karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøven, og kan justeres inntil en karakter opp eller ned i forhold til den skriftlige karakteren. For at eksamen skal være bestått, må også den muntlige prøven vurderes til bestått.
Tillatte hjelpemidler
Bacheloroppgave: Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjenes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Enten
- Austad, T. (2. oppl. 2010). Tolkning av kristen tro. Metodespørsmål i systematisk teologi. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Eller
- Henriksen, J.-O. (2007). Teologi i dag. Samvittighet og selvkritikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Og (uansett om man velger Austad eller Henriksen)
- Osmer, R. R. (2008). Practical Theology. An Introduction. Grand Rapids: Eerdmans Publishing, s.31-241.
- Rognsaa, Aa. (2015). Bacheloroppgaven. Skriveråd og regler for utformingen. Oslo: Universitetsforlaget.
- Swinton, J. & Mowat, H. (2006). Practical Theology and Qualitative Research. London: SCM.
Supplerende litteratur
- Graham, E., Walton H. & Ward, F. (2005). Theological Reflection. Methods. London: SCM.
- Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T.L. (2010). Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt.