3JO212 Digitale medier: Innføring
Alle versjoner:
3JO212 (2024—2025)
3JO212 (2023—2024)
3JO212 (2022—2023)
3JO212 (2020—2021)
3JO212 (2019—2020)
3JO212 (2018—2019)
Emnekode: 3JO212
Emnenavn: Digitale medier: Innføring
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
For å bli tatt opp til emnet må man ha generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelor i journalistikk.
Læringsutbytte
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Om Internett, digitale medier, digital formidling og kommunikasjonsmønstre på nett.
- Om ulike medieteknologiers og modaliteters særpreg og fortrinn, og hvordan disse kan samvirke i multimediale uttrykk.
- Om virksomheters bruk av sosiale medier.
- Kjenne til etiske problemstillinger knyttet til digital formidling.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan gjøre strategisk bruk av sosiale medier.
- Kan anvende prinsipper for vurdering av nettsteder.
- Kan skrive og publisere tekster for nettbaserte medier.
Innhold
Emnet gir grunnleggende teoretisk innføring i Internett og nettmedier som kommunikasjonsplattform. Det fokuseres særlig på ulike typer nettsider for ulike typer plattformer, multimodalitet og konvergens og sosiale medier. I tillegg gis en praktisk innføring i bloggverktøy. I dette emnet brukes blogg gjennomgående til skriftlige oppgaver.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet blir i hovedsak gitt i forelesninger, med noen praktiske øvelser. Studentene jobber selvstendig med bloggtekster gjennom hele emnet.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer, dette inkluderer selvstudium.
Arbeidskrav
Studenten må ha deltatt på minst 80 prosent av obligatorisk undervisning for å få rett til å gå opp til eksamen. Hva som er obligatorisk opplyses ved oppstart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3JO212 er todelt og har følgende vekting:
a) Skriftlige innleveringer (postet på blogg), utgjør 50 prosent.
b) Tre timers skriftlig skoleeksamen, utgjør 50 prosent.
Tillatte hjelpemidler
Skriftlige innleveringer: Alle
Skoleeksamen: Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. eksamen kan leveres på engelsk etter søknad.
Praksis
Emnet har ingen praksisdel, men har praktiske øvelser og skriftlige oppgaver som postes på blogg.
Studiepoengreduksjon
Emnet overlapper
3KM101 med 5 studiepoeng.
3KM103 med 10 studiepoeng.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Med forbehold om endringer.
Pensum: 810 sider
Hannemyr, Liestøl m.fl.: Digitale medier (Oslo, Universitetsforlaget 2015, 3. utg. Kap. 4 og 6 – 8. 53 sider
Nina Furu: Markedsføring og kommunikasjon på nett (Cappelen Damm, 2017). 257 sider
Bonvik, Lunde: Suksess med egne medier. Strategier for kanalvalg, innhold og spredning
(Bergen, Fagbokforlaget, 2014). 221 sider
Brandtzæg et al.: Sosiale medier i all offentlighet. (Sted, Kommuneforlaget, 2011). 140 s.
Kompendium KM103 (126 sider):
Engebretsen, Martin (red): Skrift/bilde/lyd (Kristiansand, Høyskoleforlaget, 2010). s. 17-28 og 103-124, 34 sider.
Hoem, Jon og Ture Schwebs: Tekst 2 null (Oslo, Universitetsforlaget, 2010). Kap 5, s. 44-58, 15 sider
Haugseth, Jan Frode: Sosiale medier i samfunnet (Oslo: Universitetsforlaget, 2013).
Kapittel 5: Ti ulike typer sosiale medier, s.67 – 76, 10 sider.
Kapittel 7: Identitet og fellesskap, s.93 – 104, 12 sider.
Ida Aalen: Sosiale medier (Bergen, Fagbokforlaget, 2015)
Kapittel 14: Redaksjonelle og sosiale medier, 9 sider
Kapittel 16: Markedsføring og kommunikasjonsarbeid, 24 sider
Calvert, Christine: Skriv for nettet, kort og godt. (Oslo: Universitetsforlaget, 2010).
Kapittel 5: 14 Regler for hvordan du skal skrive innhold på nett, s. 31 – 52, 22 sider.
Artikler på internett (10 sider)
Stammen.no: Derfor bør alle studenter blogge.
Stammen.no: Hvordan skrive et godt blogginnlegg.
Stian Hansen: Hvorfor skal du etablere en bedriftsblogg?
Robin Stenersen: Skap en god bedriftsblogg.
(hentet 7. desember 2015), 2 sider