4HGA100 Harmonilære, gehør og arrangering
Alle versjoner:
4HGA100 (2024—2025)
4HGA100 (2023—2024)
4HGA100 (2022—2023)
4HGA100 (2021—2022)
4HGA100 (2020—2021)
4HGA100 (2019—2020)
4HGA100 (2018—2019)
Emnekode: 4HGA100
Emnenavn: Harmonilære, gehør og arrangering
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til :
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som obligatorisk emne i utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
Innledning
Emnet krever at studenten har grunnleggende notekunnskap og grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse. I starten av året får studenten innføring i notasjonsprogrammet Sibelius
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
- har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
- har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
- har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
- har kjennskap til formlære
Ferdigheter
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
- kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
- kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
- kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
- kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
- kan arrangere friere trestemmig vokalsats
- kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
- kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
- kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
- kan anvende blokkarrangering
- kan anvende melodikk
- kan anvende firestemmig frisats for kor
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
- kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
- har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
Arbeids- og undervisningsformer
Fellestimer og gruppetimer i to semester. Totalt 4 timer i uken.
Arbeidsomfang
Ca. 275 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
- Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Individuell hjemmeeksamen.
Varighet: 2 dager (48 timer).
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter fra A-F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.Andre språk etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
4MTGH100 Musikkteori, gehør og harmonilære
Emnesperre
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodi i dur og moll, s.5-77. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-151 København: Bopac 2004, 2008
Lavik, Babben: Lytt til akkorder, s.15-25. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Askeland, John Børge: Gehørtrening 1 (kompendium), s.1-79. Oslo, 2014.Staffeldtsgate, Oslo
Tveit, S.: Harmonilære fra en ny innfallsvinkel s.15-63. 2.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
Kruse, B.: Jazzteori – grunnleggende prinsipper s.23-81. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1980
Ted Pease and Ken Pullig: Modern Jazz Voicings, 2001