4HSM204 Identitet og danning 2
Alle versjoner:
4HSM204 (2021—2022)
4HSM204 (2020—2021)
4HSM204 (2019—2020)
4HSM204 (2018—2019)
4HSM204 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM204
Emnenavn: Identitet og danning 2
Undervisningssemester:
Steder: Oslo
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått 4HSM104 Identitet og danning 1.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i Økonomi og administrasjon og bachelor i Innovasjon og ledelse
Innledning
En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende og bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp. Dette emnet er det andre i rekken av tre, og vil ha fokus på studentens refleksjon over vår plass i verden og utfordringer knyttet til deres egne verdistandpunkt. De vil også få trening i å utrykke det de mener og står for.
IDA vil være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Etter fullført emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan politiske og økonomiske avgjørelser påvirker enkeltmennesker
- har kunnskap om hvordan dårlige avgjørelser og fokus på økonomisk vinning førte til finanskrisen i 2008
- ha kjennskap til teori om karakterdanning
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte identitetsspørsmål knyttet til etnisitet, nasjonalitet, samfunnsborger og verdensborger
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og deres konsekvenser for andre
- har et bevisst forhold til sin fagkompetanse og evner innen økonomi- og ledelsesfag og hvordan de kan brukes til beste for de mer vanskeligstilte i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en selv er i møte med andre
- kan gjøre rede for egne utfordringer og verdistandpunkt i møte med dem som er forskjellig fra en selv
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn i diskusjon og skriftlig
Innhold
- Karakterdanning
- Norge og EU
- Bakgrunn for finanskrisen
- Formidlingskunnskap
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er satt sammen av flere temasamlinger, kurs, dialoggrupper og mentorsamtaler.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 150 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 3 intervjuer med tema identitet
- 2 mentorsamtaler
- 5 logger (hvorav to er fra mentorsamtaler)
2. semester
- 5 logger (hvorav to fra mentorsamtaler)
- 2 mentorssamtaler
Det kreves 80% tilstedeværelse.
Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
1. Filmet diskusjon i dialoggruppe med påfølgende refleksjon
2. Individuell refleksjonsoppgave (Oppgave /- 2000 ord)
Det er ikke mulig å levere del 2 uten å ha deltatt på del 1.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på IDA 3.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5 studiepoeng mot 4ØKADM204
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Med forbehold om endringer.
*Brunstad, P. (2010). Mentoren som nomade: Ansatser til en veiledningsetikk (p. Veiledning av nye lærere Oslo : Universitetsforlaget
Ferguson, C., Marrs, A., Damon, M., & Heffes, A. (2011). Inside job. S.l.: SPHE.
Fontaine, P. (2006). Europe in 12 lessons. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Hylland Eriksen. T & Neumann I. B. (2011). Fra slektsgård til oljeplattform: Norsk identitet og Europa. Internasjonal Politikk,69(03), 413-436.
Landahl, J., & Ahmadi, F. (2012). Mode, senmodernitet, identitet. Sociologisk Forskning,49(2), 129-144.
*Lippestad, G., & Gangdal, J. (2013). Det vi kan stå for. Oslo: Aschehoug.(s. 44-65, 129-132 og 172-174)
Ytterligere pensum blir gitt ved studiestart.
(*Kompendium på its learning)