4MIDAL100 Identitet og danning for låtskrivere
Alle versjoner:
4MIDAL100 (2019—2020)
4MIDAL100 (2018—2019)
Emnekode: 4MIDAL100
Emnenavn: Identitet og danning for låtskrivere
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til årsstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving (4UML).
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som obligatorisk emne i Utøvende musikk, fordypning i låtskriving, årsstudium.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for sentrale problemstillinger knyttet til identitet som musiker
- gjøre rede for hovedtrekk i utvalgte menneskesyn, deres likheter og ulikheter,
- herunder kristent-, naturalistisk- og eksistensialistisk menneskesyn
- gjøre rede for hvordan identitet, holdninger, verdier og menneskesyn påvirker hverandre
- gjøre rede for grunnleggende problemstillinger om personlig utvikling og vekst
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere hvordan ulike menneskesyn utfordrer og ligger til grunn for valg som gjøres i samfunn, organisasjoner og individuelt
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utvikle en faglighet knyttet til å forstå egen identitet, sine egne verdier og holdninger i lys av et integrert menneskesyn
- reflektere over egen identitet og livshistorie og hvordan dette påvirker identitet som musiker
Innhold
- identitet som musiker
- sentrale menneskesyn
- sentrale perspektiver for utvikling av identitet
- holdninger og verdiers betydning og påvirkning i samfunn, organisasjoner og individuelt
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, seminarer, dialoggrupper.
Arbeidsomfang
ca.150 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 5 logger vurdert til godkjent/ikke godkjent
- Ledelse av en dialoggruppe
- Deltakelse på seminar
- Refleksjonsnotat etter seminar eller tilsvarende
Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell refleksjonsoppgave.(Ca. 2000 ord)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Refleksjonsoppgaven vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
5 sp mot MIDA100 Identitet og danning for musikere.
Emnesperre
4MIDA100
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
*Straume Ingrid S. (2013). Danningens filosofihistorie: En innføring. I Straume Ingrid S. (red.), Danningens filosofihistorie. Oslo: Gyldendals Akademiske.
Vetlesen, A. J. (2014). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget (152 sider) (Kan også brukes: Hauge, L.S. & Haga, S. (2014): Handling valg og ansvar. Bergen: Fagbokforlaget)