4MIDA100 Identitet og danning for musikere
Alle versjoner:
4MIDA100 (2019—2020)
4MIDA100 (2018—2019)
4MIDA100 (2017—2018)
Emnekode: 4MIDA100
Emnenavn: Identitet og danning for musikere
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk enne i bachelor i utøvende rytmisk musikk.
Innledning
Identitet og danning for musikere (IDAM) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende beviste praktikere. Dette IDAM-emnet vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål, spesielt med tanke på å bli utøvende musiker.
Identitet og danningsemnene (IDA/IDAM) vil også være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre redet for begrepet danning
- har bred kunnskap om hvilke svar som gjennom historien har blitt gitt på hva det innebærer å være et handlende, velgende og ansvarlig menneske
- kjenner til hvordan etiske problemstillinger til ulike tider har vært behandlet og har forståelse for vår egen tid og vårt eget liv
- kan orientere seg i filosofihistorien og vet hvordan finne fordypningslitteratur
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og deres konsekvenser for andre
- kan legge fram fagstoff for medstudenter slik at det kan danne grunnlag for dialog og refleksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i utfordringer knyttet til det å arbeide sammen med kolleger med forskjellige verdisyn
- kan lede en dialog i gruppe hvor alle skal delta
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig overfor medstudenter
Innhold
- Danningens historie og danning som begrep
- Filosofihistorie
- Etikk
- Menneskesyn
- Det tolkende menneske identitet som musiker
Arbeids- og undervisningsformer
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper.
I høstsemesteret er det læreren som har innledningsforelesningene, mens studenten selv har dem i vårsemesteret. Et seminar med spesielt fokus på å være utøvende musiker.
Arbeidsomfang
250-300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester:
- 5 logger
- Ledelse av en dialoggruppe
2. semester:
- 5 logger
- Individuell presentasjon i dialoggruppe
- Gruppepresentasjon
- Deltakelse på seminar
Frammøtekrav: Minimum 80% fremmøte på undervisningen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
1. semester:Individuell refleksjonsoppgave
2. semester: Gruppeoppgave
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk for engelskspråklige studenter.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Karp, T. (2016). Til meg selv: Det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv: Om selvledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Vetlesen, A. J. (2014). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget (152 sider)
Mer litteratur oppgis ved studiestart og blir tilgjengelig i digitalt kompendium