3JO211 Journalistikk og livssyn
Alle versjoner:
3JO211 (2024—2025)
3JO211 (2023—2024)
3JO211 (2022—2023)
3JO211 (2021—2022)
3JO211 (2020—2021)
3JO211 (2019—2020)
3JO211 (2018—2019)
3JO211 (2017—2018)
Emnekode: 3JO211
Emnenavn: Journalistikk og livssyn
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
For å bli tatt opp til emnet må man ha generell studiekompetanse eller tilfredsstille krav til realkompetansevurdering etter gjeldende regler. Det kreves minimum 15 studiepoeng i praktisk journalistikk, for eksempel 3JO111, 3JO112, eller tilsvarende praktisk erfaring som journalist.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i journalistikk. Emnet bygger på 3JO111 Journalistikk 1 og 3JO112 Journalistikk 2.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om aktuelle livssyn
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan mediene presenterer livssyn
Ferdigheter
Studenten
- Kan lage journalistikk om livssyn
- Kan identifisere, analysere og kritisere livssyn
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk i møte med det postmoderne livssyns- og mediemangfoldet
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i det postmoderne medie- og livssynsmangfoldet. Dette utfordrer journalistikken både når det gjelder behovet for kunnskap og forståelse, og i spørsmål om sannhet og objektivitet. Emnet tar utgangspunkt i at alle mennesker har et livssyn, og at det å forstå eget og andres ståsted er viktig for journalisten. Innholdet er organisert i to hoveddeler:
Livssyn og journalistikk Denne delen setter søkelys på hvordan nyhetsmediene dekker livssyn som tema og gir en innføring i livssynsjournalistikk.
Livssyn, analyse og kritikk Her gis en innføring i livssynsbegrepet og i analyse av livssyn. Aktuelle livssyn presenteres og drøftes. Det legges slik til rette for et kritisk møte med det postmoderne livssynsmangfoldet, ikke minst med populærkulturelle eksempler.
Arbeids- og undervisningsformer
Det gis undervisning med vekt på forelesninger, gruppeoppgaver og seminarer. I tillegg benyttes selvstudium og individuelt praktisk journalistisk arbeid.
Arbeidsomfang
Ca. 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være oppfylt innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å avlegge eksamen i emnet:
- Arbeidsoppgave – presentere forberedt innlegg i seminargruppe/forelesning.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Arbeidsoppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten levere skriftlig arbeidsoppgave én gang i samme semester.
Avsluttende vurdering
Praktisk, journalistisk prosjekt (teller 40 prosent av karakteren) og digital, skriftlig skoleeksamen, 4 timer (teller 60 prosent av karakteren).
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Studiet overlapper fem studiepoeng for hvert av emnene
- 3JO103 Medier, etikk og livssyn I
- 3JO203 Medier, etikk og livssyn II
- 3KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring.
Evaluering av emnet
Emnet blir evaluert i den årlige studentevalueringen før sommeren. Det er også mulig å komme med tilbakemeldinger til emneansvarlig underveis.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Totalt ca. 800 sider.
Livssyn og journalistikk (350 s.)
Dahlstrøm, Hilde Kristin: Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk. Oslo: Cappelen Damm, 2015 (200 s.)
¤ Ekström, Mats og Stig Arne Nohrstedt: Journalistikens etiska problem. (Stockholm: Rabén Prisma/Svenska Journalistförbundet, 1996), kapittel 9, side 256-279 (23 s.).
¤ Hjarvard, Stig 2008. The mediatization of religion. A theory of the media as agents of religious change, Northern Lights 6: 9-26. (17s.)
¤ Lövheim, Mia og Knut Lundby (2013): Mediated religion across time and space. A case study of Norwegian newspapers. Nordic Journal of Religion and Society No. 1, 2013, volume 26: Religion and Media in the Nordic countries. (s.25-44), (20 s.)
¤ Løvland, Anne og Pål Repstad: «Å jul med din leder --- Religion i norske avisledere julaften» i Norsk Medietidsskrift 03/2014 (s. 226-245) (20 s.)
¤ Shah, Timothy Samuel og Monica Duffy: "God Is Winning: Religion in Global Politics" i Marshall, Paul og Lela Gilbert, Roberta Green-Ahmanson: Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford/New York: Oxford University Press, 2008) Kap.1 s.11-30, (19 s.).
Nettressurser (50 s.) * International Association of Religion Journalists (IARJ), http://www.theiarj.org/ * Internasjonal database med statistikk og forsking, http://www.thearda.com/ * Religion Newswriters Association, http://www.religionlink.com/
Livssynsanalyse og -kritikk (422 s.)
¤ Beckwith, Francis J. og Gregory Koukl: Relativism: Feet Firmly Planted in Mid-Air (Grand Rapids, MI, Baker Books, 1998, 2005) s.61-71 Chapter 7: «Relativism–s Seven Fatal Flaws» (10 s.).
¤ Cook, David: Tro på avveier (Oslo: Lunde forlag, 1999) kapittel 2, s. 18-52 (34 s.)
¤ Dahle, Lars: "Twelve Questions to consider When Watching the News" online artikkel på nå http://engagingmedia.info/twelve-questions-to-consider-when-watching-the-news/. (1 s.)
¤ Dahle, Margunn Serigstad: Film, livssyn og livstolkning i Manus for livet (Oslo: IKO-Forlaget 2010) s. 44-67 (20 s.)
Sire, James W.: The universe next door: A basic worldview catalog. (Downers Grove og Nottingham: Inter-Varsity Press, 2009; 5. utg.) (277 s.)
¤ Wilkens, Steve og Mark L. Sanford: Hidden Worldviews: Eight Cultural Stories That Shape Our Lives (Downers Grove, Ill: IVP, 2009) s.11-26 og 44-60 (30 s.)
Selvvalgt eksempel på livssynskritikk i mediene (50s.), for eksempel:
* R. Dawkins: The Root of All Evil (https://www.youtube.com/watch?v=8nAos1M-_Ts)
* The unbelievers (http://anuggrah.bigmoviez.net/play.php?movie=2636522)
* John Lennox og Dawkins-debatt (https://www.youtube.com/watch?v=VBbBenCTTwE)
* De syv dødssyndene (Kristoffer Schau, TV2 Sumo)
* Hva er Guds ord; Bibelen eller Koranen? Debatt mellom Jay Smith og Dr. Shabir Ally (https://www.youtube.com/watch?v=fWHV9VnOJtc)
* Alister McGrath: «Why God won`t go Away»: Kritikk av nyateismen og Dawkins (https://www.youtube.com/watch?v=creNs9-Ui6A)
Litteratur merket ¤ finnes i kompendium.