MGL1KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7
Alle versjoner:
MGL1KRLE101 (2024—2025)
MGL1KRLE101 (2023—2024)
MGL1KRLE101 (2022—2023)
MGL1KRLE101 (2021—2022)
MGL1KRLE101 (2020—2021)
MGL1KRLE101 (2019—2020)
MGL1KRLE101 (2018—2019)
Emnekode: MGL1KRLE101
Emnenavn: Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 1 -7. Obligatorisk emne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
Som framtidige KRLE-lærere skal studentene selv arbeide utforskende og kreativt med faget og med det oppnå kompetanse i å undervise og lede læringsprosesser i faget i grunnskolens 1.-7. trinn. Evne til å forstå religiøse og livssyn/ideologiske tekster og uttrykk, deres interne mangfold i samtid og fortid utvikles gjennom øvelse i å analysere og kritisk tolke kilder knyttet til religioner og livssyn/ideologier. Evne til å ta etisk ansvar og engasjement oppnås gjennom møter med medmennesker og erfaring med aktivt arbeid for å bedre andres livsvilkår og ivareta felles interesser. Filosofisk tenkning utvikles gjennom øvelse i å analysere, ta stilling til og prøve ut argumentasjon knyttet til klassiske filosofiske spørsmål og aktuelle utfordringer.
Det norske samfunnet er pluralistisk, og kunnskap om ulike religioner, livssyn og verdisyn, sekularisering, migrasjon og globalisering står derfor sentralt i faget. Kristendommen har i særlig grad preget norsk kultur og har derfor fått stor plass.
Lærerutdanningsfaget KRLE er et danningsfag og legger et særskilt grunnlag for arbeidet med skolens verdigrunnlag og samfunnsoppdrag. Faget inneholder fagemnene fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi.
KRLE-lærere skal legge til rette for engasjerende KRLE-undervisning i tråd med relevant forskning og grunnskolefagets læreplan. KRLE-lærere må kunne analysere elevers KRLE-faglige utvikling og være gode veiledere og samtalepartnere i religiøse, livssynsmessige, etiske og filosofiske spørsmål. De må kunne velge ut fagstoff og oppgaver som fremmer alle elevers kompetanse og nysgjerrighet på dette området. KRLE-lærere må ha et bevisst forhold til egne muntlige ferdigheter som forteller, saksformidler og samtalepartner.
KRLE-studenten skal utvikle en vurderings- og handlingskompetanse for møtet med elever på 1.-7. trinn.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om grunnskolens læreplan i faget, utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
- har kunnskap om begynneropplæring i KRLE, didaktiske utfordringer som er spesielle for faget og om ulike didaktiske tilnærminger og forskningstradisjoner i skolefaget og studiefaget
- har kunnskap om Bibelen og andre tekster og fortellinger som grunnlag for kristendommens lære, høytider, praksis, etikk, estetikk og mangfold
- har kunnskap om og kjenner til bruken av tekster i skolen av andre religioners og livssyns tekster, fortellinger, høytider, lære, praksiser, etikk, estetikk og mangfold
- har kunnskap om et utvalg kristne kirkesamfunn og kristendommens historie – med størst vekt på kirkens tidlige historie og arbeidet med historiske tema i skolen
- har kunnskap om filosofihistorie fra antikken og til i dag – med mest vekt på antikkens filosofer og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
- har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk
- har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger
- har kunnskap om didaktisk bruk av estetiske uttrykksformer
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere KRLE-undervisning og læremidler i faget som grunnlag for vurdering som virker utviklende for alle elevene
- kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer begynneropplæring, tilpasset de yngste elevene og de grunnleggende ferdighetene, med særlig vekt på muntlige ferdigheter
- kan bruke grunnlagsetikk på emner fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
- kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
- kan lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
- kan samarbeide med elever, foreldre og foresatte og andre aktører i lokalmiljøet
- kan tilrettelegge for estetiske læringsprosesser, med vekt på fortelling
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
- har grunngitte synspunkt på hva det innebærer å være KRLE-lærer
- kan gjøre rede for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene
- kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Innhold
Studiet i KRLE 1 inneholder fagemnene kristendom, religioner (jødedom, islam, hinduisme, buddhisme), livssyn, filosofi og etikk – og fagdidaktikk. Det holder tett kontakt med grunnskolefaget og forholder seg til dets fagområder i omtrent samme vekting som vi finner der. Kristendommen skal således ha størst plass.
I tråd med skolefaget legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming til fagemnene. I KRLE skal i studenten lære å arbeide med en grunnleggende fagdidaktisk tilnærming i forhold til alle tema i faget hva angår stoff, arbeidsmåter og begrunnelse for valg av disse. Det blir særlig lagt vekt på religionenes fortellinger, høytider, etikk, estetikk og ulike former for religions- og livssynsutøvelse. I etikk er elevorientert områdeetikk prioritert, i filosofi blir eldre filosofihistorie vektet mest.
I praksisarbeidet skal studenten spesielt arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og samarbeid hjem–skole.
Studentene skal kjenne til sentral forskning i fagemnene, særlig om de yngste barnas utvikling når det gjelder religion, livssyn og etikk og om de kulturelle forholdene som elevene vokser opp i. Arbeidet med grunnleggende ferdigheter er hovedsakelig knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeidet med fortellingsstoffet.
Arbeids- og undervisningsformer
- Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer og gruppeaktivitet med studentframlegg, lokale ekskursjoner og selvstudium.
I tillegg tilbys det en frivillig studietur til utlandet, som avholdes dersom det er nok deltakere til at kostnaden pr student ikke overstiger kr. 5000. - Studentene anbefales å opprette kollokviegrupper.
- Praksisgrupper er en naturlig samarbeidende arbeidsform gjennom hele studiet siden en del av læringsprosessen i faget foregår i praksis på barnetrinnet i grunnskolen.
Studenter som ikke har anledning til å delta på lokale ekskursjoner leverer i stedet skriftlig arbeidskrav knyttet til tilsvarende læringsutbyttebeskrivelse som ekskursjonen er rettet mot.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student på ett semesters arbeid: ca. 900 timer. Dette omfatter også selvstudium
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal bidra til at læringsutbyttet oppnås. Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres.
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
- En forprøve/kortprøve
- Ett seminarinnlegg/framføring (10-15 min.)
- 4 t undervisning i KRLE i 1.-7. trinn i løpet av praksisperioden, delt med medstudent/er eller alene
- Et arbeidskrav knyttet til KRLE-timene i praksis.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Muntlig eksamen på 30 minutter med forberedelsestid på 15 minutter.
Tillatte hjelpemidler
Bibelen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
I dette emnet er det krav om 4 gjennomførte KRLE-timer i løpet av semesteret, fortrinnsvis i løpet av praksisperioden. Disse kan gjøres alene eller sammen med medstudent/er. Dette kravet er en del av fagdidaktikken i emnet. Se egen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.
Andre bestemmelser
I forbindelse med lokale ekskursjoner forventes det at studenter dekker egen transport eller er med på å dekke fellestransport.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Pensumlisten er delt inn etter tema for at en lettere kan se hvordan pensum dekker emnene. Litteraturen til de ulike emneområdene vil til enhver tid bli vurdert i forhold til ny faglitteratur som blir gitt ut. Undervisningsplanen inneholder det oppdaterte pensum med antall sider.
Fagdidaktikk
Andreassen, Bengt-Ove. 2016. Religionsdidaktikk. En innføring 2. utgave Universitetsforlaget. 200 sider
Eidhamar, Levi Geir, Paul Leer-Salvesen og Vigdis Hølen. 2007. Den andre. 2. utg. Høyskoleforlaget.
Kap 5: Barns og unges etiske og moralske utvikling: s 148–170
Kap 8: Yrkesetikk for lærere: s 244–268
Kap 15: Filosofi i skolen: s 309–318
Svenkerud, Sigrid, Grimnes, Lise og Børresen, Beate. 2012. Muntlig kompetanse. Fagbokforlaget. 230 sider
Kristendommen
Oppgitte tekster i Bibelen: Fra GT: 1. Mosebok 1–22, 37, 39–48, 2. Mosebok 1–14, 19–20 2. Samuel 11–12, 1. Kongebok 3– 8, Salme 1, 2, 51 og 104, Profeten Jona
Fra NT: Matteusevangeliet kap. 1–7, Lukasevangeliet 1–9, 19–24, Johannesevangeliet 1–11, 18–21, Apostelgjerningene 1–15, Johannes– Åpenbaring 180 sider
Sødal, Helje Kringlebotn (red.). 2009. Kristendommen I - Bibelen. 2. utg. Høyskoleforlaget. 255 sider
Kirkehistorie og troslære
Sødal, Helje Kringlebotn (red.). 2009. Kristendommen II - Tro og tradisjon. 2. utg. Høyskoleforlaget. 330 sider
Etikk
Eidhamar, Levi Geir, Paul Leer-Salvesen og Vigdis Hølen. 2007. Den andre. 2. utg. Høyskoleforlaget Kap 1–4: s 13–147 (320 sider inkl. fagdidaktikkpensumet)
Religioner og livssyn
Eidhamar, Levi Geir (red). et al. 2004. Religioner og livssyn. HøyskoleForlaget. Kap. 1-6, 13 s. 10-315, 377-385. 313 sider
Hodne, Hans og Sødal, Helje Kringlebotn 2016. Å undervise om religion og livssyn på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk Innledning og kap. 2–6, s. 15–24, 117–234. 123 sider