4HSM209 Metode
Alle versjoner:
4HSM209 (2022—2023)
4HSM209 (2021—2022)
4HSM209 (2020—2021)
4HSM209 (2019—2020)
4HSM209 (2018—2019)
4HSM209 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM209
Emnenavn: Metode
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått 4HSM103 Statistikk og 4HSM106 Vitenskapsteori.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene bør ha fullført de fem første semestrene i studiet.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metode
- kunnskap om forskningsprosessen og ulike forskningsdesign
- grunnleggende kunnskaper om dataverktøyet SPSS
Ferdigheter
Studenten kan
- definere og konkretisere forskbare undersøkelsesproblemer
- velge hensiktsmessige design for ulike typer undersøkelsesproblemer
- utvikle opplegg for datainnsamling for ulike typer design
- beskrive sentral tendens og spredning i et tallmateriale, gjennomføre korrelasjonsanalyser, regresjonsanalyser, faktoranalyser og variansanalyser
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere etiske og juridiske forhold ved datasamling og presentasjon av datametoder og teknikker
- presentere empiriske analyser på en forståelig måte for personer som ikke har analysekompetanse
Innhold
Emnet bygger videre på metodeundervisningen i emnene 4HSM103 Statistikk og 4HSM106 Vitenskapsteori. Studentene skal i løpet av emnet formulere en problemstilling for bacheloroppgaven og velge forskningsdesign. Forelesningene konsentreres om følgende emner:
- Forholdet mellom teori og empiri
- Problemdefinering og formulering av forskningsspørsmål
- Valg av forskningsdesign
- Valg av datainnsamlingsmetoder: Kvantitative og kvalitative
- Sentrale analysemetoder, SPSS
- Tolkning og evaluering av empiriske resultater
- Rapportering og forskningsetikk
- Juridiske hensyn i forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Kombinasjon av plenumsforelesninger og individuelle øvelser i SPSS.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 210 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- To individuelle innleveringer, en kvalitativ og en kvantitativ.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Skriftlig forslag til bacheloroppgave. Forslaget skal inneholde ett eller flere undersøkelsesproblem, valg av undersøkelsesdesign, relevant teori og analyseopplegg. Studentene arbeider i par.
Maksimalt 12 sider i Word, linjeavstand 1. Referanser og eventuelle figurer kommer i tillegg.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Forslag til bacheloroppgave vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk. Engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5 sp overlapping med 4ØKADM306
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Med forbehold om endringer.
Asbjørn Johannessen, Per Arne Tufte og Line Kristoffersen (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode, Akademika, Oslo.
Asbjørn Johannessen. (2009). Introduksjon til SPSS, versjon 17, Akademika, Oslo.