P270 Metode i forsknings- og utviklingsarbeid
Alle versjoner:
P270 (2024—2025)
P270 (2023—2024)
P270 (2022—2023)
P270 (2021—2022)
P270 (2020—2021)
P270 (2019—2020)
P270 (2018—2019)
P270 (2017—2018)
Emnekode: P270
Emnenavn: Metode i forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelor i pedagogikk.
Innledning
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om ulike forskningsmetoder
- Har grunnleggende kunnskap om og forståelse for forskningsprosesser
- Har kunnskap om og forståelse for enkle elementære statistiske analysemetoder
- Har generell kunnskap om forskning og utviklingsarbeid?
Ferdigheter
Studenten
- Kan lese FoU-rapporter med forståelse
- Kan vurdere ulike forskningsmetoders egnethet i relasjon til pedagogiske problemstillinger
- Kan drøfte aktuelle etiske problemstillinger i pedagogisk forskning
Generell kompetanse
Studenten
- Kan vurdere ulike forskningsmetoders muligheter og begrensninger i pedagogisk forskning
- Kan gjøre seg nytte av pedagogisk faglitteratur
- Har forutsetninger for å delta i enkle pedagogiske utviklingsarbeid
Innhold
Sentrale temaområde vil være:
- generelt om forsking og utviklingsarbeid
- om en spørrende og utprøvende holdning, og om forskningen sine vilkår og avgrensinger
- om hvor pålitelig, gyldig og allmenn forsking og utviklingsarbeid kan være
- kilder og metoder for innsamling av informasjon
- om bruk av skriftlige kilder
- om observasjon, intervju og spørreskjema
- deskriptiv statistikk
- grafisk framstilling, middelverdi, spredning og korrelasjon
- forskingsetikk
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesinger
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
Ingen
Avsluttende vurdering
- Seks timers skriftlig eksamen
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt karakter etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
10 sp reduksjon mot P201 Metode i forsknings- og utviklingsarbeid.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Med forbehold om endringer
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora. (s. 1-32). Oslo: NESH. (32 s.)
Finnes på: http://www.etikkom.no/Documents/Publikasjoner-som- PDF/Forskningsetiske%20retningslinjer%20for%20samfunnsvitenskap,%20humaniora, %20juss%20og%20teologi%20(2006).pdf
*Hammersley, M. (2009). Challenging relativism: The problem of assessment criteria. Quality Inquiry. 15, no. 1: 3-29 (27 s).
Johannesen, A., Tufte, P. A. og Christoffersen, L. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt forlag. (369 s.)
Kleven, T. A. (red)(2011). Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. Oslo: Unipub. (217 s.)
Krumsvik, R. (2014). Forskningsdesign og kvalitativ metode. Ei innføring. Bergen: Fagbokforlaget (176 s.)
*Smith, J.K. & Hodkinson, P. (2009). Challenging neorealism: A respons to Hammersley. Quality Inquiry 15, no. 1: s. 30-39 (10 s)
I tillegg vil det komme ca 100 sider som blir kunngjort ved semesterstart.