MGL1NO101 Norsk 1, modul 1 1-7, Litteratur og leseopplæring
Alle versjoner:
MGL1NO101 (2024—2025)
MGL1NO101 (2023—2024)
MGL1NO101 (2022—2023)
MGL1NO101 (2021—2022)
MGL1NO101 (2020—2021)
MGL1NO101 (2019—2020)
MGL1NO101 (2018—2019)
MGL1NO101 (2017—2018)
Emnekode: MGL1NO101
Emnenavn: Norsk 1, modul 1 1-7, Litteratur og leseopplæring
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk del av grunnskolelærerutdanningen 1 -7
Innledning
Emnet Litteratur og leseopplæring 1 har særlig fokus på barne- og ungdomslitteratur, litteraturdidaktikk og den andre leseopplæringen på barnetrinnet.
Læringsutbytte
Ved NLA høgskolen går Norsk 1, 1 -7 (30 sp) over tre år á 10 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelsene slik de er formulert i Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn gjelder derfor etter endt studium tredje studieår. Noen av punktene vil vektlegges alle tre år, mens andre punkt vil ha hovedfokus i de ulike emnene i Norsk 1. Etter fullført emne «Litteratur og leseopplæring 1» har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og sammensatte tekster i ulike sjangre og medium
- har kunnskap om grunnleggende litteraturteori og litteraturdidaktikk
- har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster beregnet på barn og ungdom
- har kunnskap om ulike tilnærminger til litteratur og lesing i barneskolen
- har bred kunnskap om metoder i den andre leseopplæringen på barnetrinnet
- har kunnskap om nasjonale prøver og andre aktuelle kartleggingsverktøy angående lesing på barnetrinnet
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for norskfaget på 1.-7. trinn i litterære emner og den videre leseopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om hva som kjennetegner ulike tekster og sjangre i arbeid med muntlige, skriftlige og mulitmodale tekster i ulike media
- kan formidle litteratur og legge til rette for at elevene kan utøve og utvikle litterær kompetanse
- kan legge til rette for tilpasset opplæring for en sammensatt elevgruppe
- kan vurdere relevante norskfaglige læremidler med tanke på ulike elevers læring
- kan kartlegge og vurdere leseferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
- mestrer bokmål og nynorsk og kan undervise elever i begge målformer
- kan skrive akademiske fagtekster og delta i faglige samtaler knyttet til barneskolelærerpraksis i relevante fora
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevene blir tekstkyndige, trygge lesere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i ulike emner og for elever med ulik bakgrunn på barnetrinnet og kan reflektere over egne valg og praksis som norsklærer
- kjenner til norskfagets historie og egenart som språk -, kultur- og litteraturfag
- kan reflektere over valg av metode og aktuell vitenskapsteori i norskfaglig forskings- og utviklingsarbeid
Innhold
Emnet Litteratur og leseopplæring, norsk 1 vil ha et særlig fokus på tekstarbeid og leseopplæring i barneskolen etter begynneropplæringen. Studentene skal arbeide med et bredt utvalg litterære tekster og utvide egen kunnskap om språk, tekst og form, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis og andre fag. Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der dette er naturlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar med aktiv studentdeltakelse, gruppeseminar, grunnskolepraksis, selvstudium
Studentene bør organisere samarbeid også utenfor obligatorisk undervisning, f.eks. kollokviegrupper.
Arbeidsomfang
300 timer inkludert selvstudium.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- utkast til fagtekst som blir vurdert av lærer og medstudent
- respons på medstudents utkast til fagtekst
- presentasjon av selvvalgt roman i gruppe
- deltagelse i tre nettsamtaler
- praksisoppgave
- liste over selvvalgt pensum
- deltagelse i all undervisning (minst 80 % tilstedeværelse)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Både skriftlige og muntlige arbeidskrav blir vurdert til: Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell fagtekst og refleksjonsnotat.
Studenten leverer inn en fagtekst basert på videreutvikling av utkastet til fagtekst og et refleksjonsnotat. Begge må være bestått for bestått eksamen. Fagteksten skal ha et omfang på 2500 ord, og refleksjonsnotatet et omfang på ca. 300 ord. Målform på eksamenstekstene blir oppgitt ved semesterstart.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Se egen praksisplan
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. I tillegg kan emneansvarlig gjennomføre mindre evalueringer. Studentene kan gi tilbakemelding på emnet i forbindelse med undervisning og til emneansvarlig.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Pensum
Aase, L. (2005). Litterære samtalar. I B. K. Nicolaisen & L. Aase (Red.), Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv (s. 106–124). Oslo: Det Norske Samlaget. (18 s)
Anmarkrud, Ø. & Refsahl, V. (2010). Gode lesestrategier – på mellomtrinnet. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (60 s)
Bjerke, C., Jansson, B.K. & Skjelbred, D. (2014). Norskfaget. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 13–29). Oslo: Universitetsforlaget. (16 s)
Enriquez G., Clark, S. R. & Calce, J. D. (2017). «Using Children’s Literature for Dynamic Learning Frames and Growth Mindsets». I The Reading Teacher 70(6) Kan lastes ned her:
Helgevold, L. & Engen, L. (Red.). (2006). Fagbok i bruk. Grunnleggende ferdigheter (s. 8–15, s. 30–38 og s. 46–53). Stavanger: Lesesenteret. (22 s)
Hirvonen, V. (2014). Samisk barnekultur – mellom lokal og global kultur. Kan lastes ned her:
Håland, A. & Ulland, G. (2014). Litteraturdidaktikk – på barnetrinnet. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 255–278). Oslo: Universitetsforlaget. (23 s)
Jansson, B. K., Løvland, A. & Nohr, M. (2014). Digital kompetanse i norskfaget på barnetrinnet. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 135–158). Oslo: Universitetsforlaget. (23 s)
Jansson, B. K., Traavik, H. & Ulland, G. (2014). Vurdering av skriving og lesing. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 219–229 og s. 240). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s)
Jansson, B. K. & Traavik, H. (2014). Skriving og lesing på bokmål og nynorsk. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 159–170). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s)
Kaldestad, P. O. & Knudsen, H. (2006) Diktboka. Om arbeid med poetiske tekstar i skolen (s. 35–61). Oslo: Cappelen/LNU. (26 s)
Kulbrandstad, L. I. (2018). Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver (2. utg., s. 27–69 og s. 211–274). Bergen: Fagbokforlaget / LNU. (105 s)
Lillesvangstu, M., Tønnessen, E. S. & Dahll-Larssøn, H. (Red.). (2007). Inn i teksten - ut i livet. Nøkler til leseglede og litterær kompetanse (s. 14–36, s. 60–93, s. 122–136). Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (69 s)
Løvland, A. (2006). Sammensatte tekster – en multimodal utfordring? I E. Maagerø & E. S. Tønnessen (Red.), Å lese i alle fag (s. 109–124). Oslo: Universitetsforlaget. (15 s)
Maagerø, E. (2012). Utvikling av sjangerkompetanse. I A. M. Bjorvand & E. S. Tønnessen (Red.), Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge (s. 35–51). Oslo: Universitetsforlaget. (16 s)
Ottesen, S. H. & Tysvær, Aa. (2017). Lekser, lesing og lærelyst. I K. Lyngsnes & M. Rismark (Red.), Didaktisk praksis 5.–10. trinn (s. 153–170). Oslo: Gyldendal Akademisk. (17 s)
Ottesen, S. H. & Tysvær, Aa. (2017). «Skjønnlitteratur for kosen». Skjønnlitterære tekstpraksiser på mellomtrinnet, slik lærere forteller om dem. Norsklæreren 41(4), 53–67. (14 s)
Rogne, W. M. & Stømsø, H. I. (2013). Lesing av delvis motstridende tekster i syvende klasse. Acta Didactica Norge 7(1). (16 s)
Skjelbred, D. (2014). Læringsressurser: vurdering og bruk. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 291–302). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s)
Skjelbred, D. & Bjørkvold, T. (2014). Tekst og tekstkyndighet. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 31–52). Oslo: Universitetsforlaget. (21 s)
Stokke, R. S. & Tønnessen, E. S. (red.) (2018). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere (s. 17–81, s. 105–236). Oslo: Universitetsforlaget. (195 s)
Ulland, G. & Håland, A. (2014). Litteraturdidaktikk – en introduksjon. I B. K. Jansson, & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 241–253). Oslo: Universitetsforlaget. (12 s)
Ulland, G., Palm, A. & Andreassen, R. (2014). Den andre lese- og skriveopplæringa: lesing. I B. K. Jansson & H. Traavik (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1–7 (s. 113–134). Oslo: Universitetsforlaget. (21 s)
Primærtekster:
Ca. 20 sider nordisk lyrikk med hovedvekt på lyrikk for barn
5 romaner (barne- og ungdomsromaner og en roman for voksne)
5 kortprosatekster
4 fagbøker for barn
4 bildebøker
2 digitale tekster