KME212 Nytestamentlig metode og eksegese
Alle versjoner:
KME212 (2018—2019)
KME212 (2017—2018)
Emnekode: KME212
Emnenavn: Nytestamentlig metode og eksegese
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Studiet forutsetter
- bibelvitenskaplige basiskunnskaper, dokumentert ved at studentene har bestått eksamen i KRLE101 og KRLE102, eller KRLE110 eller REL110/TEOL11 og TEOL120 tilsvarende
- tilstrekkelige greskkunnskaper: For å melde seg opp til eksamen i dette emnet kreves det at studentene enten har tatt 20 stp. nytestamentlig gresk eller at de er oppmeldt til eksamen i dette i samme semester.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i teologi.
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten dette læringsutbyttet:
Kunnskap
Studenten
- er blitt fortrolig med anerkjente vitenskapelige metoder i arbeidet med NT
- har tilegnet seg nødvendig kunnskap som grunnlag for videre bibelfaglige studier.
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke grunnspråklige nytestamentlige tekster ut fra deres litterære og historiske egenart og kontekst
- kritisk vurdere nytten av ulike eksegetiske metoder til forståelse av pensumstekstenes saklige meningsinnhold
Innhold
Det nye testamente (NT) er på den ene side den viktigste historiske kilde til kunnskap om Jesus og urkirken, på den annen side den fremste og avgjørende norm for kristen tro, lære og liv. Historisk og filologisk velfundert fortolkning av NTs tekster fremstår derfor som en av de viktigste og mest sentrale arbeidsoppgaver i et kristendomsfaglig eller teologisk studium.
Dette studieemnet omfatter en innføring i bibelvitenskapelig metode i dens bredde og mangfold med tanke på grunnspråkbasert fortolkning av nytestamentlige tekster, konkretisert og øvelsesmessig praktisert gjennom et detaljeksegetisk studium av et utvalg tekster fra Markus-, Lukas- og Johannesevangeliet og fra Romerbrevet. Tekstene fra de synoptiske evangeliene studeres på grunnlag av en greskspråklig synopse. Det såkalte synoptiske spørsmål skal studeres inngående.
Tekster
- Mark 1,1-20; 2,1-22; 3,13-30; 12,37b-44
- Luk 5,1-11; 6,17-49; 7,24-50
- Joh 1,1-51; 3,1-21; 5,1-6,71; 9,1-41
- Rom 1,1-17; 3,21-31; 6,1-23
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger. Deler av eksegeseundervisningen vil være koordinert med undervisningen i nytestamentlig gresk (NTGRE101).
Arbeidsomfang
ca. 300 timer.
Arbeidskrav
Skrive en grunnspråklig eksegetisk gjennomgang av én av kirkeårets tekster (oppgitt av emneansvarlig) på ca. 1000-1500 ord.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- 5 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
https://www.nla.no/for-studenter/eksamen/eksamensinformasjon-bergen/hjelpemiddelliste-til-eksamen-i-teologi-og-religion/
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Litteratur - allment
- Nestle-Aland: Novum Testamentum Graece. 28. oppl. Stuttgart 2012 : -Introduction-, s. 44*-83* (alternativt: -Einführung-, s. 1*-43*).
- Synnes, M: Hvordan arbeide med nytestamentlige tekster? Innføring i bibelfaglig metode. Rev. og utvidet utg. Oslo 2008.
Det benyttes følgende tekstutgave for studiet av de synoptiske parallelltekstene:
- Aland, K. (utg.): Synopsis Quattuor Evangeliorum, 15. oppl. Stuttgart 1996 (eller senere).
Videre pensumslitteraur
- Carson, D. A., Moo, D. & Morris, L.: An Introduction to the New Testament. Grand Rapids, Mich. 2005, s. 77-168.
Til det detaljeksegetiske arbeid med enkeltperikoper:
- France, R. T.: The Gospel of Mark. NIGTC. Carlisle 2002.
- Bock, D.L.: Luke. Volume 1: 1:1-9:50. ECNT. Grand Rapids 1994.
- Kieffer, R.: Johannesevangeliet. KNT 4A. Uppsala 1987.
- Thielman, F.: Romans. Zondervan Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids 2018.
- Annen tilsvarende litteratur kan legges opp i samråd med faglærer.