VUSOL301 Skolemiljø og ledelse. Videreutdanning for skoleledere om skolemiljø, mobbing og andre krenkelser
Alle versjoner:
VUSOL301 (2022—2023)
VUSOL301 (2021—2022)
VUSOL301 (2020—2021)
VUSOL301 (2019—2020)
VUSOL301 (2018—2019)
Emnekode: VUSOL301
Emnenavn: Skolemiljø og ledelse. Videreutdanning for skoleledere om skolemiljø, mobbing og andre krenkelser
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2018–2019
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
- Ansettelse som rektor eller i annen skolelederstilling i grunnskolen eller videregående opplæring.
- Gjennomført rektorutdanningen eller minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller tilsvarende.
Ved flere kvalifiserte søkere enn antall plasser, foregår opptaket etter
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i master i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse.
Innledning
Emnet Skolemiljø og ledelse er komplekst og sammensatt, og stiller ledere i skolen overfor krevende utfordringer, ikke minst i møte med mobbing og andre krenkelser. Vi forstår ledelse som en grenseaktivitet, som utøves i et krysspress mellom ulike behov, interesser, forventinger og et gjeldende lovverk. Modulen legger derfor opp til en bredspektret tilnærming, hvor målet er å videreutvikle og forsterke eksiterende innsikt, erfaring og kunnskap. Deltakerne utfordres til å avklare sin egen lederrollen og selvforståelse.
Ledelse for å fremme et trygt skolemiljø blir belyst gjennom systemiske, kulturelle og etiske perspektiver. Vi vil ha fokus på målrettet systemarbeid med ulike samarbeidspartnere, kulturelle analyser og utvikling av en etikk for kritikk. Gjennom arbeid med ulike dilemmaer vil deltakerne sammen kunne utvikle sin handlingskompetanse. Et viktig mål er å gi lederen mot og vilje til å ta de vanskelige beslutningene, selv der mulighetene til å feile er til stede.
Læringsutbytte
Etter fullført videreutdanning har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- betydningen av ledelse for å opprettholde og videreutvikle et trygt og godt skolemiljø med felles verdier og normer
- de ulike støttesystemene rundt skolen og deres virke- og ansvarsområde
- anerkjennende og empatisk kommunikasjon
- lovverk, samt annet regelverk - og fortolkninger
- emosjonenes betydning for ledelse
- hva forskning sier om å forebygge mobbing og andre krenkelser
- hva forskning peker på som god håndtering av mobbing og andre krenkelser
- hva forskning sier om skolens påvirkning på barn og unges psykiske helse
- digital mobbing og krenkelser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og kontinuerlig utvikle skolekulturen med fokus på et godt skolemiljø for alle
- lede arbeid med å utvikle tiltak for å håndtere mobbing og andre krenkelser
- tolke og anvende regelverket med praktisk klokskap, og gå inn i og navigere i vanskelige dilemmasituasjoner
- samarbeide med elever, foreldre og andre relevante aktører i saker som omhandler mobbing og andre krenkelser
Generell kompetanse
Studenten har kunnskap om
- sitt juridiske, pedagogiske og etiske ansvar som leder av skolens arbeid med å forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser.
- egen rolle i arbeid med skolemiljøet
- personlig eog faglige styrker til å ta lederskap i vanskelige saker
Innhold
I løpet av fire samlinger vil vi være igjennom følgende emner:
Samling 1 DU SOM LEDER
- Lederrollen som grenseaktivitet - å lede "mellom barken og veden"
- Lederutfordringer i arbeid med skolemiljø
a) Slik vi kjenner det fra forskningslitteraturen
b) slik det fremtoner seg i din lokale setting - Klokt lederskap i spennet mellom rigiditet og fleksibilitet
Samling 2 SKOLEMILJØET
- Lover og regelverk om skolemiljø - skoleleder som rettsanvender
- Innganger til arbeid med egen skolekultur
- Ledelse av anerkjennende og verdsettende arbeidsmiljø - mestring og tillit
Samling 3 FOREBYGGING
- Ledelse av det kontinuerlige forebyggingsarbeidet, med vekt på verdibasert ledelse
- Arbeid med skolens handlingsplan
- Digital mobbing og krenkelser
Samling 4 HÅNDTERING AV MOBBING
- Hvordan begrunne tiltak i skjæringspunktet mellom pedagogikk, etikk og juss.
- Fokus på skolens tiltaksplan når mobbing er et faktum
- Samarbeid for gjenoppretiing av et trygt skolemiljø: skolehelsetjenesten, PPT, skoleeier, foreldregruppen, fritidsmiljø
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er et erfaringsbasert studium nært knyttet til skoleleders daglige oppgaver og funksjoner. På samlingene vil vi variere mellom forelesninger, arbeid i basisgrupper med øvinger, praktiske case og tekstveiledning støttet av en faglig veileder. Mellom samlingene er det lagt opp til arbeid med oppgaver og faglig veiledning på læringsplattformen Itslearing.
Arbeidsomfang
400-450 timer fordelt jevnt over to semestre.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Obligatorisk tilstedeværelse på alle samlingene
- 2 tekster knyttet til utviklingsarbeidet på egen skole, 500 ord
- 3 tematekster i forkant av samlingene, 3-500 ord
Ved ikke godkjente tekster har deltakeren en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet tekst. Gyldig fravær på inntil én av samlingene kan erstattes med avtalt skriftlig arbeid knyttet til temaet for samlingen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Utviklingstekst med utgangspunkt i eget utviklingsprosjekt. Denne leveres individuelt som hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord.
Mal for teksten, konkretiseringer og plan for fremdrift i utviklingsprosjektet kommer ved studiestart.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått / ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk
Progresjonskrav
Emnet, sammen med nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende (30stp), vil kunne innpasses som en del av NLA Høgskolens mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse. Mastergradsstudiet har egne opptakskrav og regler.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
På slutten av hver samling blir det foretatt individuell evaluering ut fra evalueringsskjema.
På siste samling blir det foretatt en utvidet evaluering av studiet med utgangspunkt i emneplanens beskrivelse av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Breivik, K., Bru, E., Hancock, C., Idsøe, E. C., Idsøe, T., & Solberg, M. E.
(2017). Å bli utsatt for mobbing: en kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak. (126 – 219 s.). Stavanger: Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger. (97 s.)
Brunstad, P. O. (2017). Beslutningsvegring - et ledelsesproblem. Oslo: Gyldendal Akademisk. (180 s.)
Dahl, T. (2017). Skolebasert kompetanseutvikling – veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis? I M. B. Postholm, T. Dahl, E. Dehlin, G. Engvik, E. J. Irgens, A. Normann & A. Strømme (Red.), Ungdomstrinn i utvikling. Skoleutvikling og ledelse. (s. 284 – 302). Oslo: Universitetsforlaget. (18 s.)
Eikeland, M. (2017). Emosjoner i ledelse. Magma,
Fasting, R. (2018). Pedagogisk systemarbeid. (s. 45-87). Oslo: Cappelen Damm Akademiske. (42 s.)
Hartviksen, M. & Kversøy, K. (2018). Samarbeid og konflikt- to sider av samme sak. (s. 121-221). Bergen: Fagbokforlaget. (100 s.)
Jakhelln, H. & Møller, J. (2016). Retten i skolen – styring og sikring. I K. Andenæs & J. Møller (Red.), Retten i skolen. (s. 27 – 39). Oslo: Universitetsforlaget. (12 s.)
Klomsten, A. T. (2017). Psykisk helse som eget fag i skolen. I M. Uthus
(Red.), Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv (s. 255-285). Oslo: Gyldendal akademisk. (31 s.)
Lillejord, S., Børte, K., Ruud, E., & Morgan, K. (2017). Stress i skolen –
en systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning (KSU). Hentet
fra www.kunnskapssenter.no. (45 s.)
Ottesen, E. & Møller, J. (2016). Et godt skolemiljø – rettslig regulering og yrkesetiske normer. I K. Andenæs & J. Møller (Red.), Retten i skolen. (s. 40 – 53). Oslo: Universitetsforlaget. (13 s.)
Sandberg, K. (2016). Barnets beste i skolen. I K. Andenæs & J. Møller (Red.), Retten i skolen. (s. 40 – 53). Oslo: Universitetsforlaget. (13 s.)
Skrøvset, S. (2017). Verdsettende ledelse. I M. Aas & J. M. Paulsen (Red.), Ledelse i fremtidens skole. (s. 97 – 121). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)
Skutlaberg, K. (2018). Samspill og sammenstøt i endringsarbeid. Spesialpedagogikk, 3/2018, s. 24-32. (8 s.)
Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2017a). Elevenes selvverd. I M. Uthus
(Red.), Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv (s.
70-87). Oslo: Gyldendal akademisk. (17 s.)
Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2017b). Prestasjonspresset i skolen. I M.
Uthus (Red.), Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre
egne liv (s. 47-87). Oslo: Gyldendal akademisk. (40 s.)
Støen, J., Roland, E. & Fandrem, H. (Red.). (2018). Stemmer i mobbesaker. Bergen: Fagbokforlaget. (170 s.)
Uthus, M. (2017a). Elevenes psykiske helse i skolen. In M. Uthus (Red.),
Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv (s. 17-
38). Oslo: Gyldendal akademisk. (20 s.)
Uthus, M. (2017b). Et helsefremmende inkluderingsbegrep. In M. Uthus
(Red.), Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv (s.
157-180). Oslo: Gyldendal akademisk. (24 s.)
Vedøy, G. (2017). Ledelse i og av flerkulturelle skoler. (Kap. 3,4,5,7 & 9). Oslo:
Universitetsforlaget. (93 s.)
Øen, K. (2017). En spesialpedagogisk arbeidsmodell. Spesialpedagogikk, 1/2017, s. 4 – 13. (9 s.)
Ca. 1 000 sider