4IL204 Designtenking og lean startup
Alle versjoner:
4IL204 (2022—2023)
4IL204 (2021—2022)
4IL204 (2020—2021)
4IL204 (2019—2020)
4IL204 (2018—2019)
4IL204 (2017—2018)
Emnekode: 4IL204
Emnenavn: Designtenking og lean startup
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelor i innovasjon og ledelse.
Innledning
Emnet vil belyse designtenking og lean startup som effektive, bruker- og praksisorienterte entreprenørskaps- og innovasjonsprosesser.
Emnet skal gi en innføring i designtenking og prosessen som ligger til grunn for lean startup-filosofien, samt introdusere studentene til relevant og viktig forskning, teori og modeller innen disse områdene.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for viktige prinsipper som ligger til grunn for designtenking
- beskrive hovedtrekkene i designerens tenkemåte og metoder
- resentere forholdet mellom forretningsstrategi, strategisk design og industridesign
- forklare hvordan designtenking kan bidra til effektive innovasjonsprosesser
- beskrive hovedelementene i tenkningen og metodene som ligger til grunn for Lean-filosofien generelt og lean startup spesifikt
- gjøre rede for hvordan lean startup påvirker vår forståelse av entreprenørskap, samt effektiv ledelse og måling av resultater i oppstartbedrifter
- gjøre rede for hva som skiller lean startup fra andre tilnærminger til entreprenørskap, samt beskrive når og hvordan dette kan brukes effektivt for å lykkes med gründerselskaper
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere behovet for å styrke selskapers innovasjonsevne og forstå grunnleggende tiltak for å lykkes med dette
- planlegge og gjennomføre prosesser basert på designtenking
- forklare sammenhengen mellom forretningsstrategi, innovasjon og design, samt vurdere hvordan designtenking kan brukes for å jobbe strategisk med nyskaping
- anvende design tenking i tverrfaglige team for å løse relevante problem og utfordringer for organisasjoner
- analysere og forstå når lean startup kan brukes som et effektivt verktøy for entreprenørskap og innovasjon
- bruke prinsipper i designtenking og lean startup for å skape verdier på ulike områder; for interessenter, organisasjoner, bedrifters økosystem, sosialt og samfunnet
- vurdere når prinsippene i designtenking er relevante å bruke for å styrke organisasjoners innovasjonsevne
- Vurdere styrker og svakheter ved designtenking og lean-filosofien
Generell kompetanse
Studenten
- har en reflektert tilnærming til ulike innovasjonsrelaterte problemstillinger organisasjoner står overfor
- kan gjennomføre innovasjonsfremmende prosjekter basert på prinsippene undervist i emnet
- har lært grunnleggende brukersenteret metodikk og har fått erfaring med relevante utfordringer for å overvinne de vanligste hindrene for nyskaping og innovasjon i organisasjoner
- behersker grunnleggende bruk av visualisering som kommunikasjonsverktøy
Innhold
- Historisk og faglig bakgrunn for designtenking og hvordan det brukes i dag
- Designtenking, innovasjon og entreprenørskap
- Hva skiller designtenking fra andre innovasjonsprosesser?
- Hovedfaser og viktige elementer i prosesser basert på designtenking
- Utvikling av prototyper og brukersentrert metodikk
- Bruk av designtenking som et strategisk verktøy for verdiskaping, posisjonering og styrking av selskapers konkurransefortrinn
- Bakgrunn for lean-filosofien og innføring i prinsippene den bygger på
- Hva er lean startup og hvordan kan den bidra til effektive entreprenørskapsprosesser?
- Nærmere beskrivelse av lean startup-metodikken og dens relevans i dagens markedssituasjon
- Hvordan lykkes med entreprenørskap og designe effektive prosesser for dette basert på lean startup
- Bruk av designtening og lean startup på praktiske case
- Anvendelse av prinsippene undervist i kurset i lys av andre relevante verktøy for effektive prosesser innen entreprenørskap og innovasjon
- Ledelse og gjennomføring av prosesser i designtekning og lean startup
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 210 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 1 Innleveringsoppgave, skriftlig i gruppe på 2-3 personer.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Prosjektoppgave, skriftlig i gruppe på 2-3 personer.
Innlevering av oppgave i slutten av semesteret. Det gis gruppekarakter på prosjektoppgaven.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det benyttes gradert karakterskala fra A-F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk, men engelskspråklige studenter kan levere på engelsk.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Ries, E. (2011). Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York: Crown Business. 290 sider.
Lockwood, T. (2010). Design Thinking: Integrating Innovation, Customer Experience, and Brand Value. New York: Allworth Press. 266 sider.