BLBAB Bacheloroppgave
Alle versjoner:
BLBAB (2019—2020)
BLBAB (2018—2019)
BLBAB (2017—2018)
Emnekode: BLBAB
Emnenavn: Bacheloroppgave
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
For å kunne starte skriving av bacheloroppgaven, må avsluttende vurdering i kunnskapsområdene KO 1 - 5 fra første og andre studieår, være bestått. For å kunne delta på vitenskapsteori og -metode (5sp), må avsluttende vurdering i KO 1 - 4 være bestått.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i Arbeidsplassbasert bachelor i barnehagelærerutdanning.
Innledning
Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen. Oppgaven må bygge på forskningsbasert kunnskap og bidra til kritisk refleksjon og profesjonsutøvelse Problemstillingen skal belyses både gjennom teori og data som er samlet inn fra praksisfeltet. Arbeidet med bacheloroppgaven skal være med å gi studenten større grad av yrkesbevissthet og øke graden av trygghet som profesjonsutøver.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten:
- har tilegnet seg kunnskap om nasjonalt og internasjonalt utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen
- har kunnskap om relevante metoder innen forsknings- og utviklingsarbeid og om forskningsetiske krav
- har innføringskunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
FERDIGHETER
Studenten:
- kan formidle og anvende teoretiske begreper og vise innsikt og forståelse for hvordan dette blir synliggjort i praksis
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
- kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- har forutsetninger for å arbeide selvstendig innenfor et avgrenset fagområde.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med forskningsetiske krav og retningslinjer og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenking i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig, delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Innhold
Studiet vil inneholde følgende hovedemner:
Innføring i vitenskapsteori og noen relevante forskningsmetoder
Oppgaveseminar knyttet til skriving av oppgaven og struktur for denne
Oppgaveskriving, med veiledning;
- Omfang: Oppgaven skal være mellom 8000-12000 ord
- Selvvalgt litteratur: Minimum 800 sider
Arbeids- og undervisningsformer
Seminar og forelesninger om vitenskapsteori og forskningsmetode.
Selvstendig arbeid knyttet til barnehageprofesjonen, og utført i tilknytning til barnehagefeltet.
Selvstendig arbeid med bacheloroppgaven, med veiledning i inntil 4 timer. Av disse er to timer obligatoriske. Studenten skal levere et skriftlig utkast knyttet til problemstilling, teori og metode før veiledningen.
Lage en problemstilling som skal belyses gjennom selvstendig faglig arbeid som er profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før innlevering av bacheloroppgave:
- Innlevering av problemstilling og selvvalgt pensum (ca. 800s)
- Innlevering av utkast til teoridel
- Innlevering av utkast til metodedel
- Deltagelse i obligatorisk veiledning
- Deltagelse i forskerseminar i tilknytning til arbeidet med bacheloroppgaven
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Innlevering av individuell eller gruppe bacheloroppgave innen fastsatt frist
Oppgaven skal være mellom 8000-12000 ord
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bacheloroppgaven vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Se praksisplanen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Med forbehold om endringer
Bjørndal, C.R.P. (2011). Det vurderende øye. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning (kap.2, 4 og 5). Gyldendal Akademisk.
Bergsland, M. D. og Jæger, H. (red.) (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen (kap. 1,2,3, og 4). Oslo: Cappelen Damm Akademiske.
* Christoffersen, L. og Johannessen, A. (2012). Hva er forskning? I Line Christoffersen og Asbjørn Johannessen, Forskningsmetode for lærerutdanningene (s.15-19). Oslo: Abstrakt forlag.
* Christoffersen, L. og Johannessen, A. (2012). Forskerens etiske og juridiske ansvar. I Line Christoffersen og Asbjørn Johannessen, Forskningsmetode for lærerutdanningene (s. 41-47). Oslo: Abstrakt forlag.
* Christoffersen, L. og Johannessen, A. (2012). Analyse av dokumenter. I Line Christoffersen og Asbjørn Johannessen, Forskningsmetode for lærerutdanningene (s.87-92). Oslo: Abstrakt forlag.
Dalland, O.(2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (kap. 4, 7, 8 og 9). Gyldendal Akademisk.
* Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (kap. 1 og 3). Bergen: Fagbokforlaget.
Ryen, A. (2002). Det kvalitative intervjuvet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid (kap 1,5 og 8). Bergen: Fagbokforlaget.
Litteratur merket * er tilgjengelig i elektronisk kompendium.
I tillegg kommer selvvalgt litteratur knyttet til tema i din bacheloroppgave.
Anbefalt litteratur
Kipsgaard, S. og Sæther, M. (red.) (2014). Barnehagelærerstudentenes bacheloroppgave. Oslo: Universitetsforlaget.
Dalland, O. (2013). Profesjonsutdanning og dannelse - bacheloroppgavens muligheter. Oslo: Gyldendal Akademiske.
Kallestad, Å. H. (2015) Å skrive fag. Bergen: Fagbokforlaget.