MGL1FOU201 FOU-oppgave
Alle versjoner:
MGL1FOU201 (2024—2025)
MGL1FOU201 (2023—2024)
MGL1FOU201 (2022—2023)
MGL1FOU201 (2021—2022)
MGL1FOU201 (2020—2021)
MGL1FOU201 (2019—2020)
Emnekode: MGL1FOU201
Emnenavn: FOU-oppgave
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Innledning
Studentene skal skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave i kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgaven skal være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven (rammeplan for GLU §3.5)
FoU-oppgaven skal være profesjonsrettet og introduseres som en oppstart av mastertema eller som forberedelse til masterarbeidet. Studentene forplikter seg ikke på temaet, men studentene anbefales å bruke FoU-oppgaven som utforsking av kommende masterarbeid.
Læringsutbytte
Etter fullført oppgave har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 1-7/5-10-trinn innenfor eget prosjektområde
- har innsikt i forskingsetiske dilemma og forskingsmetode som er relevant for eget forskingsområde/prosjekt
- har oversikt og forståelse av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder i eit forskings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskingsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forskings- og utviklingsprosjekt og praksis
- kan følge forskingsetiske normer
- kan drøfte resultat av forskings- og utviklingsprosjekt på kolleganivå og framstille eget prosjekt for medstudenter og lærere
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forskings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftleg og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Innhold
Studenten skal skrive en FoU-oppgave om et selvvalgt emne som har praksisrelevans
Arbeidskrav
- Delta i introduksjonskurs i vitenskapsteori og metode
- Innen fastsatt frist levere utkast til problemstilling og justere denne i samarbeid med veileder
- Obligatorisk forhåndsgodkjenning av litteraturliste (ca 300 sider) til FoU-oppgaven
- Delta i forskningsseminar knyttet til masterfaget
- Delta i én obligatorisk gruppeveiledning og én obligatorisk individuell veiledning
Alle arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig fagtekst. Omfang: 5000 ord, +/-10 %
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
FoU-oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.
Pensum
Med forbehold om endringer.
Litteratur
Postholm, M. B., og Jacobsen, D.I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (147 sider)
Ridley, D. (2012). The literature review: A step-by-step guide for students. Sage.
Støren, I. (2013). Bare søk. Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier. Oslo: Cappelen Damm
Anbefalt litteratur
Busch, T. (2013). Akademisk skriving for bachelor og masterstudenter. Bergen: Fagbokforlaget.
Dalland, O. (2007). Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal akademisk.
Jesson, J., Matheson, L., & Lacey, F. M. (2011). Doing your literature review: Traditional and systematic techniques. Sage.