4HSM104 Identitet og danning 1
Alle versjoner:
4HSM104 (2020—2021)
4HSM104 (2019—2020)
4HSM104 (2018—2019)
4HSM104 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM104
Emnenavn: Identitet og danning 1
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak bachelor i økonomi og administrasjon eller bachelor i innovasjon og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse
Innledning
En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp. Dette emnet er det første i rekken av tre, og vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål.
Identitet og danningsemnene (IDA) vil også være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre redet for begrepene danning og identitet
- kan gjøre rede for hovedtrekk i utvalgte menneskesyn, deres likheter og ulikheter
- kan gjøre rede for hvordan holdninger, verdier og menneskesyn påvirker hverandre
- kjenner til hvordan etiske problemstillinger har vært behandlet til ulike tider
- kan gjøre rede for hva dialog er
- kan gjøre greie for begrepet selvledelse
Ferdigheter
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer i vår egen tid og i eget liv
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan lede dialoggrupper med fokus på eksistensielle tema
- kan sette ord på egne styrker og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgave
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i utfordringer som kan oppstå i møte med mennesker med ulike verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig overfor medstudenter
- har evne til å se sine styrker og begrensninger i selvstendig arbeid
Innhold
- Etikk
- Menneskesyn
- Dialog
- Selvledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 200 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 5 logger
- ledelse av en dialoggruppe
2. semester
- 5 logger
- individuell presentasjon i dialoggruppe
Det kreves 80% tilstedeværelse pr. semester.
Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- To dagers hjemmeeksamen på 2000 ord (+/- 10%)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk for engelskspråklige studenter.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på IDA 2.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Full overlapping med 4ØKADM105
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Karp, T. (2016). Til meg selv: Det er ikke det jeg sier til andre, men hva jeg sier til meg selv: Om selvledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Vetlesen, A. J. (2014). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget