3KL102 Kristen tro som livssyn
Alle versjoner:
3KL102 (2024—2025)
3KL102 (2023—2024)
3KL102 (2022—2023)
3KL102 (2021—2022)
3KL102 (2020—2021)
3KL102 (2019—2020)
3KL102 (2018—2019)
3KL102 (2017—2018)
Emnekode: 3KL102
Emnenavn: Kristen tro som livssyn
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
3KL102 forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper: Delemne 3KL101-2 eller tilsvarende
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som obligatorisk emne i årsstudiet. Emnet møter behovet for å gi en introduksjon til kristen tro.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om livssyn som lære, fortelling og levemåte
- har kunnskap om det kristne livssynets grunnleggende lære, fortelling og levemåte
Ferdigheter
- kan gjøre rede for det kristne livssynets sentrale lære, fortelling og levemåte
- kan reflektere over det kristne livssynet i møte med andre livssyn
Generell kompetanse
- kan møte livssynsmangfoldet med respekt, toleranse og integritet
Innhold
3KL102-1 Livssyn som lære, fortelling og levemåte
Dette delemnet gir innføring i livssynsbegrepet med fokus mot hvordan ethvert livssyn både kan formuleres som forutsetninger og som lære, fortelling og levemåte. Dette gir den teoretiske bakgrunnen for delemnet KL102-2.
3KL102-2 Kristen tro som lære, fortelling og levemåte
Dette delemnet gir en grunnleggende introduksjon til kristen tro, formulert som både lære, fortelling og levemåte. Sentralt i delemnet arbeid med ulike bibeltekster som settes inn i sin helhetlige sammenheng og relateres til aspektene lære, fortelling og levemåte.
Arbeids- og undervisningsformer
KL102 tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium. For fjernstudentene gjelder tre innledende obligatoriske kursdager, der undervisningen består av konsentrerte forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer drøftes. Den påfølgende undervisningen skjer i form av nettleksjoner. For lokale studenter gis undervisning i tilsvarende omfang, med vekt på forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer drøftes.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i KL102 er alternativt:
a) To innleveringsoppgaver à 1500 ord (pluss minus 15 %) eller
b) Muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum for hele emnet.
For innleveringsoppgavene gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Tillatte hjelpemidler
Innleveringsoppgaver: Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Innleveringsoppgavene og muntlig eksamen vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinavisk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Med forbehold om endringer
3KL102-1 Livssyn som lære, fortelling og levemåte
Pensum (80 s.)
- Sire, James W.: Naming the elephant: Worldview as a concept. (Downer's Grove: Inter Varsity Press, 2004) s 15-50 og 91-120. (80 s.).
Anbefalt tilleggsmateriale
- Naugle, David K.: Worldview: The History of a Concept (Grand Rapids: Eerdmanns, 2002).
- Noebel, David A. Understanding The Times: The Story Of The Biblical Christian, Marxist/Leninist, And Secular Humanist Worldviews. (Manitou Springs, Colorado: Summit Press, 1991).
- Newbigin, Lesslie: Foolishness to the Greeks. The Gospel and Western Culture (London: SPCK, 1986).
- Pederson, Don: "Biblical Narrative as an Agent for Worldview Change" i International Journal of Frontier Missions 14 (October-December 1997).
3KL102-2 Kristen tro som lære, fortelling og levemåte
Pensum (ca 700 s.)
Kristen tro som lære
- Sire, James: The Universe Next Door. A Basic Worldview Catalogue (Downer's Grove: Inter Varsity Press, 2009; 5. utg.) s.25-46 og 278-286 (19 s.)
- Stott, John: Understanding the Bible. (Scripture Union Publishing 2003) s. 137-216 (70 s.).
- Wright, Tom: Ganske enkelt kristen (Oslo: Lunde forlag 2008) (200 s.). s. 12-76 (64 s)
Kristen tro som fortelling
- Gustavsson, Stefan: Gjør som Gud, bli menneske (Oslo: Lunde forlag 2008) s.11-84 (70 s.)
- Stott, John: Understanding the Bible. (Scripture Union Publishing 2003) s. 13-136 (127 s.).
- Wright, Tom: Ganske enkelt kristen (Oslo: Lunde forlag 2008) (200 s.). s. 77-144 (60 s.)
Kristen tro som levemåte
- Gustavsson, Stefan: Gjør som Gud, bli menneske (Oslo: Lunde forlag 2008) (205 s.). s. 85-183 (98 s.)
- Stott, John: Understanding the Bible. (Scripture Union Publishing 2003) s. 207-216 (9 s.).
- Wright, Tom: Ganske enkelt kristen (Oslo: Lunde forlag 2008) (200 s.). s. 146-238 (90 s.)
Bibeltekster: ca 100 sider utvalg:
- 1.Mos. 1-3, 12, 15-18, 2. Mos. 1-3 og 19-21, 2. Sam.1-7. Salme 1, 2, 8, 22, 23, 24, 25, 73, 90 og 110, Jes. 1-13, Dan.7-8, Malaki 1-4, Markusevangeliet, Apostlenes gjerninger 1-15, Galaterbrevet, Kolosserbrevet.
Anbefalt tilleggsmateriale:
- Blamires, Harry. The Christian Mind: How Should a Christian Think (Ann Arbor, Michigan: Servant Books, 1978).
- Colson, Charles W. and Nancy Pearcy: How Now Shall We Live? (Wheaton, Illinois: Tyndale House, 1999).
- Cook, Stuart. Universe Lost: Reclaiming a Christian World View (Joplin, Missouri: College Press, 1992).
- Hvalvik, Reidar og Stordalen, Terje: Den store fortellingen : om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning (Oslo: Det norske bibelselskap, 1999).
- Middleton, J. Richard, and Brian Walsh. Truth is Stranger Than It Used to Be: Biblical Faith in a Postmodern Age (Downers Grove, Illinois: InterVarsity Press, 1995).
- Roberts, Vaughan: God–s Big Picture (IVP, Leicester, 2002).
- Stott, John: Basic Christianity (IVP, 2008)
- Stott, John: The Cross of Christ (IVP, 1989 2. ed)
- Stott, John: The Radical Disciple (IVP, 2010) 150 s.