4HSM209 Metode
Alle versjoner:
4HSM209 (2022—2023)
4HSM209 (2021—2022)
4HSM209 (2020—2021)
4HSM209 (2019—2020)
4HSM209 (2018—2019)
4HSM209 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM209
Emnenavn: Metode
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått 4HSM103 Statistikk og 4HSM106 Vitenskapsteori.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene bør ha fullført de fem første semestrene i studiet.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metode
- kunnskap om forskningsprosessen og ulike forskningsdesign
- grunnleggende kunnskaper om kvantitativ analyseverktøy
Ferdigheter
Studenten kan
- definere og konkretisere forskbare undersøkelsesproblemer
- velge hensiktsmessige design for ulike typer undersøkelsesproblemer
- utvikle opplegg for datainnsamling for ulike typer design
- beskrive sentral tendens og spredning i et tallmateriale, gjennomføre korrelasjonsanalyser, regresjonsanalyser, faktoranalyser og variansanalyser
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere etiske og juridiske forhold ved datasamling og presentasjon av datametoder og teknikker
- presentere empiriske analyser på en forståelig måte for personer som ikke har analysekompetanse
Innhold
Emnet bygger videre på metodeundervisningen i emnene 4HSM103 Statistikk og 4HSM106 Vitenskapsteori. Studentene skal i løpet av emnet formulere en problemstilling for bacheloroppgaven og velge forskningsdesign. Forelesningene konsentreres om følgende emner:
- Forholdet mellom teori og empiri
- Problemdefinering og formulering av forskningsspørsmål
- Valg av forskningsdesign
- Valg av datainnsamlingsmetoder: Kvantitative og kvalitative
- Sentrale analysemetoder, bruk av analyseverktøy
- Tolkning og evaluering av empiriske resultater
- Rapportering og forskningsetikk
- Juridiske hensyn i forskning
Arbeids- og undervisningsformer
Kombinasjon av plenumsforelesninger og individuelle øvelser i bruk av analyseverktøy.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 210 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Oppgave i bruk av kvantitativt analyseverktøy.
- Grovutkast eller rammeverk for bacheloroppgaven, 2000 ord +/- (10 %)
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Muntlig presentasjon av grovutkast eller rammeverk for bacheloroppgaven i løpet av første halvdel av semesteret.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått / Ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5 sp overlapping med 4ØKADM306
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Pensum
Gudrun Brottveit (red.) 2018. Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder: om å arbeide forskningsrelatert. Gyldendal: Oslo (91s)
Geir Gripsrud, Ulf Henning Olsson og Ragnhild Silkoset (2016). Metode og dataanalyse Beslutningsstøtte for bedrifter ved bruk av JMP, Excel og SPSS [3. utg], Cappelen Damm Oslo.(349 s.)
Geir Gripsrud og Ragnhild Silkoset (2010). Metode og dataanalyse. Oppgavesamling Beslutningsstøtte for bedrifter ved bruk av JMP, Cappelen Damm. (248 s.)
Totalt 688 sider.