P340 Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer
Alle versjoner:
P340 (2022—2023)
P340 (2021—2022)
P340 (2020—2021)
P340 (2019—2020)
P340 (2018—2019)
P340 (2017—2018)
Emnekode: P340
Emnenavn: Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
- Opptak på mastergrad i pedagogikk, variant C.
Lærer- og førskolelærerutdanning som gir bachelorkompetanse, samt P261 og P262 eller tilsvarende. Dersom lærerutdan¬ningen er fireårig, kan studenter tas opp på masterstudiet etter å ha fullført tre år av utdanningen - når de også har fullført og bestått P261 og P262 eller tilsvarende.
Eller
Bachelor i pedagogikk der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår i graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene, samt P259, P260, P261, P262 eller tilsvarende. Den vektede gjennomsnittskarakteren på årsstudiet (eller tilsvarende) i pedagogikk (40 sp), samt 40 sp av pedagogikkemner hvor P261 og P262 inngår, danner grunnlag for opptaket. Samlet må disse være vurdert til karakteren C eller bedre. Man må også ha minst ett års dokumentert pedagogisk praksis fra barnehage eller skole.
Emnet kan også gis som videreutdanning.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk, variant C.
Innledning
Studiet gir 15 studiepoeng i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk. Emnet gir utdypende innsikt i spesialpedagogiske grunnlagsproblem
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten;
- Har inngående kunnskap om spesialpedagogiske grunnlagsproblemer.
- Har bred kunnskap om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om,- og innsikt i hvordan det kan oppleves å være funksjonshemmet i relasjon til menneske- og verdisyn og etnisk mangfold.
- Har bred kunnskap om teorier om rådgivning og veiledning.
- Har bred kunnskap om tverretatlig samarbeid innenfor spesialpedagogisk arbeid.
- Har bred kunnskap om innovativt arbeid innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har bred kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser.
- Har bred kunnskap om forskningsetiske problemstillinger i tilknytning til forskning vedrørende sårbare grupper.
Ferdighet
Studenten;
- Kan anvende faglig kunnskap og relevante forskning til å belyse aktuelle problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske feltet.
- Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og kilder, samt fremstille dette slik at det belyser en problemstilling i tilknytning til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet, og fremstille dette skriftlig.
- Kan reflektere over etiske aspekter ved det spesialpedagogiske arbeidet, samt drøfte utfordringer og dilemma i dette arbeidet.
Generell kompetanse
Studenten;
- Kan analysere og drøfte relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- Kan formidle selvstendig arbeid og behersker spesialpedagogiske uttrykksformer og termer.
- Kan bidra til nytenkning og innovative prosesser innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
Innhold
Med dette som fokus vil studiet være bygd opp omkring følgende tema;
- Etikk, og etiske problemstillinger i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Etnisk mangfold
- Grunnlagstenkning innen spesialpedagogisk arbeid
- Innovasjon
- Profesjonsrolle
- Rådgivningsteorier
- Tverrfaglig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning vil foregå i forelesinger, med samtaler i grupper og plenum. Det vil bli gitt tilbud om et oppgaveseminar i tilknytning til skriving av hjemmeoppgaven. Problemstilling for hjemmeoppgaven utformes innenfor tema i oppgaveheftet for pedagogikk/ spesialpedagogikk.
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Selvstendig arbeid med pensum og skriving av hjemmeoppgave. Studenten skal skrive en utfyllende disposisjon av hjemmeoppgaven (minimum 300 ord maksimum 500 ord) som leveres på it–s learning før veiledning.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- En skriftlig hjemmeoppgave på 3000 ord.
- 6 timers skriftlig prøve under eksamensvilkår.
Begge prøvene teller i utgangspunktet likt. Dersom sammenregningen gjør at kandidaten vil komme mellom to karakterer, blir den beste karakteren stående.
For studenter som tar P340 og P341 samme semester, er det mulig å ta en kombinert eksamen. Se under P341.
Tillatte hjelpemidler
Alle ved hjemmeeksamen
Ingen ved skoleeksamen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A - F
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på P3Pro
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Pensum
Litteratur merket med * foreligger i elektronisk kompendium som kan lastes ned i Canvas. Noen tekster kan lastes ned fra Internett. Referansene er gitt i litteraturlisten. Databasen EBSCO og andre kan en komme inn på via NLA sine datamaskiner.
Andresen, R. (2017). Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis. I: A.-L. Arnesen (red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (114-137) (2.utg). Oslo: Universitetsforlaget (23s)
*Berg, B. & Fladstad, T. (2012). Bildene i hodet. Forestillinger om funksjonshemming. I: B. Berg (red.) Innvandring og funksjonshemming (s. 74-103). Oslo: Universitetsforlaget. (29s)
*Brossard Børhaug, F. (2012). Rethinking Antiracist Education in the Light of the Capability Approach. Journal of Human Development and Capabilities, 13(3), 397-413 (16s)
*Brossard Børhaug, F. & Reindal, S. M. (2016). En drøfting av inkludering som allmennpedagogisk begrep i lys av interkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk. I: F. B. Børhaug & I. Helleve (red.), Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis (s. 131-150). Bergen: Fagbokforlaget. (19s)
*Brossard Børhaug, F. & Weyringer, S. (2018). Developing critical and empathic capabilities in intercultural education through the VaKE-approach. Journal of Intercultural education. doi: 10.1080/14675986.2018.1534042 (15 sider)
*Grimen, H. (2008a). Profesjon og kunnskap. I: A. Molander og L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier (s. 71-86). Oslo: Universitetsforlaget (15s).
*Grimen, H. & Molander, A. (2008b). Profesjon og skjønn. I: A. Molander og L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier (s. 179-196). Oslo: Universitetsforlaget (17s).
Haug, P. (2017). Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206-217. (11s)
Hesjedal, E., Iversen, A. C., Bye, H. H., & Hetland, H. (2016). The use of multidisciplinary teams to support child welfare clients. European Journal of Social Work, 19(6), 841-855.
Hesjedal, E., Hetland, H., Iversen, A., & Manger, T. (2015). Interprofessional collaboration as a means of including children at risk: An analysis of Norwegian educational policy documents. International Journal of Inclusive Education. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2015.1057241 (15s).
*Hesselberg, F., & von Tetzchner, S. (2016). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Kap. 10: Etikk i pedagogisk psykologisk arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (16s).
Jávo, C. (2010). Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer. Oslo: Universitetsforlaget (kap. 2, 3, 4, 5) (138s).
Johnsen, B. H. (2016) Opplæring og omsorg - og andre felles grunnleggende begreper i spesialpedagogikk, pedagogikk og relaterte fag, I: R. S. Hausstätter og S. M. Reindal, (red.) Spesialpedagogikk: Fagidentitet og samfunnsnytte (s. 120-138), Oslo: Cappelen Damm Akademisk (18s)
Jollien, A., & Kolstad, H. (2010). Lovet være svakheten. Bergen: Efrem forl. (s.11-100) (89s).
Kiuppis, F. (2014). Why (not) associate the principle of inclusion with disability? Tracing connections from the start of the -Salamanca Process-. International Journal of Inclusive Education, 18(7), (15s)
Kvarnström, S. (2012). Samarbeid og læring i det tverrprofesjonelle teamet. I: E. Willumsen (red.), Tverrprofesjonelt Samarbeid i Praksis og Utdanning (s. 88-103). Oslo: Universitetsforlaget. (16s)
Kvernbekk, T. (2008). Response to Reidun Tangen: insiders and relational problems, European Journal of Special Needs Education, 23 (2), 169-170.
Lewis, A. (2008). Response to Reidun Tangen, European Journal of Special Needs Education, 23 (2), 167-168.
Mjelve, L. H. (2012). Parallelle prosesser i spesialpedagogisk rådgivning: en kvalitativ, empirisk videoobservasjonsstudie. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. (s. 1-56). (56s)
Mjelve, L. H. (2017). Process Competence and Expert Knowledge: Educational and Psychological Counseling Service vis-a-vis kindergartens and schools. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 2(1), 1-15.
*Mjelve, L. H., Ulleberg, I., & Vonheim, K. (2018). "What do I Share?" Personal and Private Experiences in Educational Psychological Counselling. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-14.
Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities. Massachusetts: Belknap Press (kap. 1-5). (100s).
Nussbaumer, M., Patry, J.-L., Weyringer, S. & Weinberger, A. (2018). VaKE: Complementary double assignment in teacher education, MENON, ©online Journal Of Educational Research, 3, 106-124. Hentet fra
*Persson, B. & Persson, E. (2016). Inkludering och socialt kapital. Skolan och ungdomars välbefinnande. Kap. 2: Inkludering - vad handlar det om?Lund: Studentlitteratur. (24s)
Pettersen, K-S & Simonsen, E. (2010). Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (65s)
Reindal, S. M. (2016). Discussing inclusive education: an inquiry into different interpretations and a search for ethical aspects of inclusion using the capabilities approach. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 1-12. (12s)
Rye, H. (2007). Barn med spesielle behov: et relasjonsorientert perspektiv. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap.7). (14s)
*Røvik, K.A. (2013). Den besværlige implementeringen: Når reformideer skal løftes inn i klasseromet. I: Arbo, P, Bull, T. & Danielsen, Å. (red.). Utdanningssamfunnet og livslang læring. Festskrift til Gunnar Grepperud. Oslo: Gyldendal Akademisk. (11s)
Solli, K.-A. (2017). Inkludering i barnehagen i lys av forskning. I: A.-L. Arnesen (red.), Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (2.utg). Oslo: Universitetsforlaget. (32s)
Tangen, R. (2008). Listening to children's voices in educational research: some theoretical and methodical problems. European Journal of special Needs Education,23 (2), 157-168. (11s)
Tangen, R. (2008). Reply to Tone Kvernbekk and Ann Lewis. European Journal of Special Needs Education, 23 (2), 171-172.
*Uthus, M. (2017). Et helsefremmende inkluderingsbegrep. I: M. Uthus (red.), Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv. Oslo: Gyldendal akademisk. (24s)
Vogt, A. (2016). (red.). Rådgivning i skole og barnehage. Mange muligheter for hjelp til barn og unge. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (kap. 1, 2, 3, 5, 12, 13, 14) (186s)
Widmark, C., Sandahl, C., Piuva, K. & Bergman, D. (2011). Barriers to collaboration between health care, social services and schools. Int J Integr Care, 11, (9s)
*Willumsen, E., Sirnes, T., & Ødegård, A. (2015). Innovasjon innen helse og velferd - sosial innovasjon. I E. Willumsen & A. Ødegård (red.), Sosial innovasjon - fra politikk til tjenesteutvikling (s. 25-44). Bergen: Fagbokforlaget. (19s)
*Ødegård, A. (2006). Exploring perceptions of interprofessional collaboration in child mental health care. International Journal of Integrated Care, 6. (13s)