3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
Alle versjoner:
3IK101 (2022—2023)
3IK101 (2021—2022)
3IK101 (2020—2021)
3IK101 (2019—2020)
3IK101 (2018—2019)
3IK101 (2017—2018)
Emnekode: 3IK101
Emnenavn: Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
- Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kommunikasjon
- Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell forståelse
Innledning
Emnet gir studenten en innføring i interkulturell kommunikasjon. Emnet gir et teoretisk fundament til å tolke, beskrive og analysere interkulturelle muligheter og utfordringer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende teorier om interkulturell kommunikasjon, kultur, religion, samfunn og globalisering
- har kunnskap om interkulturell kommunikasjon som fagfelt og faghistorie
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på hvordan samfunn og kultur oppstår, vedlikeholdes og endres
- har forståelse av andres og eget samfunn som sosialt konstruert virkelighet
- har kjennskap til sentrale faglige diskusjoner om globalisering og globaliseringens kulturelle virkning på lokal kultur
- har kunnskap om religion og dens betydning i ulike kulturelle kontekster
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på sentrale problemstillinger om interkulturell kommunikasjon, kultur, religion, samfunn og globalisering
- kan finne, vurdere og henvise til fagstoff i henhold til god vitenskapelig skikk for kildekritikk, referering og fremstille fagstoffet på en måte som belyser en interkulturell problemstilling
- kan identifisere og reflektere rundt interkulturell kommunikasjonssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig, og gjennom faglig reflekterte uttrykksformer
Innhold
Emnet er delt inn i fire deler:
3IK101-1 Interkulturell kommunikasjonsteori Kommunikasjonsteoretiske perspektiver på det interkulturelle møtet mellom mennesker.
3IK101-2 Konstruksjon av samfunn og kultur En innføring i hvordan samfunn og kultur skapes og vedlikeholdes, med noen grunnleggende samfunnsvitenskapelige perspektiver på forholdet mellom materielle, sosiale og kulturelle vilkår.
3IK101-3 Religion og samfunn En innføring i sosiologiske definisjoner av religion og bred samfunnsvitenskapelig tilnærming til religionens plass i ulike samfunnsområder.
3IK101-4 Interkulturell kommunikasjons faghistorie En innføring i fremveksten av fagfeltet interkulturell kommunikasjon og sentrale teoretikere i feltet.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene får tilbud om jevnlige forelesninger, nettleksjoner, seminarer, kollokviegrupper og ekskursjoner.
Arbeidsomfang
Ca. 400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Mappe (arbeidsoppgaver kan være muntlige presentasjoner for medstudenter eller skriftlige oppgaver som for eksempel oppgaver knyttet til videoforelesninger, tilbakemelding på medstudents arbeid, presentasjoner og lignende). Innhold og frister oppgis ved studiestart
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, er det anledning til å levere inn en revidert logg i samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Fire dagers individuell hjemmeeksamen (3000 ord pluss/minus 15 prosent).
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk og engelsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Studiepoengreduksjon
3IK101 Interkulturell kommunikasjon overlapper 15 studiepoeng med:
IKF110 Innføring i interkulturell forståelse.
IKF130 Innføring i interkulturell forståelse
3IK101N Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Pensum (1000 s.)
Pensumlitteratur merket med ¤ foreligger i elektronisk kompendium.
3IK101-1 Interkulturell kommunikasjonsteori (153 s.)
Dypedahl, Magne og Henrik Bøhn (2017). Veien til interkulturell kompetanse. Bergen: Fagbokforlaget. s. 13-166 (153 s.)
3IK101-2 Konstruksjon av samfunn og kultur (287 s.)
Eriksen, Thomas Hylland: Små steder, store spørsmål: innføring i sosialantropologi (Oslo: Universitetsforlaget, 2010; 3 utg.) (287 s.)
3IK101-3 Religion og samfunn (391 s.)
Furseth, Inger, and Pål Repstad. Innføring I Religionssosiologi. Oslo: Universitetsforlaget, 2003. s.- 11- 251-( 241 s.)
Jøssang, Asle F. og Arne Olav Øyhus (red.). 2012. Religionens rolle i bistand og utvikling. (Kristiansand: Portal forlag), s. 12-153 (142 s.)
¤ Smart, Ninian: The World's Religions (Cambridge: Cambridge University Press, 1998), s. 10-28 (29 s.)
3IK101-4 Interkulturell kommunikasjons faghistorie
¤ Ytrehus, L. (2019). Verdigrunnlaget i interkulturell kommunikasjon. I I Ursula Småland Goth (red.), Verdier og visjoner. Oslo: Cappelen Damm, s. 105-124 (19 s)
¤ Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. i Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014, (26 s.)
¤ Drønen, T. S. (2011). Sannhet, metode og gylne øyeblikk, i Drønen, Sundnes, Fretheim og Skjortnes (red.) Forståelsens gylne øyeblikk: Festskrift til Øyvind Dahl, s.17-29, Trondheim: Tapir (12 s).
¤ Rogers, Everett M., William B. Hart og Yoshitaka Miike (2002). Edward Hall and the History of Intercultural kommunication: The United States and Japan, i Keio Communication Review no. 24., s. 2-26 (23 s).