3IK111N Det flerkulturelle Norge
Alle versjoner:
3IK111N (2022—2023)
3IK111N (2021—2022)
3IK111N (2020—2021)
3IK111N (2019—2020)
3IK111N (2017—2018)
Emnekode: 3IK111N
Emnenavn: Det flerkulturelle Norge
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i:
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon
- Bachelor i interkulturell forståelse
Læringsutbytte
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende teorier innen migrasjon, etnisitet, integrering, flerkulturell sameksistens, rasisme, inkludering og ekskludering
- kjenner til flyktningkonvensjonen og norsk flyktning- og innvandringspolitikk
- har kunnskap om norsk migrasjonshistorie
- kjenner til den norske debatten om innvandring og integreringsstrategi
- kjenner til utfordringer og muligheter i det flerkulturelle og flerreligiøse norske samfunn
- kjenner til relevante studier og forskning innen fagfeltet
- har kjennskap til integreringspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og analysere sentrale problemstillinger om flerkulturelle samfunn
- kan bruke og anvende et presise fagspråk til å beskrive, analysere og drøfte forholdene i flerkulturelle samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevante og sentrale teorier, problemstiller og løsninger i fagfeltet
- kan utveksle synspunkt og felterfaringer om det flerkulturelle Norge
Innhold
Emnet tar for seg migrasjonsteorier, migrasjonshistorie, integreringsstrategier og ulike utfordringer og muligheter i utviklingen av Norge som et flerkulturelt samfunn i en global kontekst.
Arbeids- og undervisningsformer
I undervisningsperioden tilbys det nettforelesninger.
Arbeidsomfang
350 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være utført og godkjent innen fastsatt frist for å ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Mappe (arbeidsoppgaver kan være muntlige presentasjoner for medstudenter eller skriftlige oppgaver som for eksempel oppgaver knyttet til videoforelesninger, tilbakemelding på medstudenters arbeid, eller ekskursjoner). Innhold og frister oppgis ved studiestart.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet mappe.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- En ukes hjemmeeksamen, individuell (4000 ord).
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk. Skandinavisk språk. Engelsk
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
3IK111N Det flerkulturelle Norge overlapper følgende emner med 10 studiepoeng:
- 3IK111 Det flerkulturelle Norge
- 3IK103 Det flerkulturelle Norge
- IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge
- IK201 Det flerkulturelle Norge
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer
Pensum (ca. 750 s.)
¤ Bangstad, Sindre: "Multikulturalismen og dens kritikere" i Bø, Bente Puntervold (red.): Multikulturell teori og flerkulturell praksiser - Artikler om norsk minoritetspolitikk (Oslo: Abstrakt Forlag, 2011), s. 21-46 (25 s)
¤ Barth, Fredrik: Nye og evige temaer i studiet av etnisitet i Manifestasjon og prosess (Oslo: Universitetsforlaget, 1993), s. 174-198 (19 s)
Bygnes, S. (2015). Mistillitens migrasjon: Europeisk sør-nord-mobilitet i kjølvannet av krisa. Sosiologisk tidsskrift, 23(3). Sider 171-192. (21 sider). Tilgjengelig online: https://www.idunn.no/st/2015/03/mistillitens_migrasjon_europeisk_soer-nord-mobilitet_i_kjoel
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). (Oslo: Gyldendal akademisk). s. 34-199, 237-259 (187s)
¤ Eriksen, Thomas Hylland: Samfunn (Oslo: Universitetsforlaget, 2010), s. 69-108 (38 s)
¤ Kaya, Mehmed S.: "Innvandring og integrering- utfordringer i å forstå tilpasningsmønstre" i Kaya, Medmed S. Kaya, Asle Høgmo og Halvor Fauske (red.): Integrasjon og mangfold - Utfordringer for sosialarbeideren (Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 2010), 50-97 (48 s)
¤ Kjeldstadli, Knut (red.): Norsk innvandrerhistorie. Bind 3. (Oslo: Pax, 2003) s. 137-186 (50 s)
Kjeldstadli, Knut: Sammensatte samfunn - innvandring og inkludering (Oslo: Pax, 2008) (293 s)
Odden, Gunhild. 2018. Internasjonal migrasjon - En samfunnsvitenskapelig innføring (Oslo: Fagbokforlaget) (250 s)
Rosvold, M. og Bielenberg, N. (2012) Antisiganisme, stereotypier og diskriminering av rom. HL-senterets temahefte nr. 14. Oslo: Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Tilgjengelig online: http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/rosvoll-bielenberg-antisiganisme.html, s. 5-54 (47 s.)
¤ Skorgen, Torgeir: Rasenes oppfinnelse (Oslo: Spartacus), s. 236-253 (18 s)
Litteratur merket ¤ finnes i elektronisk kompendium.