3JO101 Samfunnsfag for journalister
Alle versjoner:
3JO101 (2024—2025)
3JO101 (2023—2024)
3JO101 (2022—2023)
3JO101 (2021—2022)
3JO101 (2020—2021)
3JO101 (2019—2020)
3JO101 (2018—2019)
3JO101 (2017—2018)
Emnekode: 3JO101
Emnenavn: Samfunnsfag for journalister
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i journalistikk.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen kan bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet gir en grunnleggende forståelse for hvordan sentrale samfunnsområder er organisert, og hva det betyr for det journalistiske arbeidet. Emnet danner også et viktig grunnlag for journalistikkstudiet ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, spesielt de praktiske emnene.
Læringsutbytte
Etter gjennomført og bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til grunnleggende samfunnsteori
- har kjennskap til viktige samfunnsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt
- har grunnleggende forståelse for samfunnsøkonomi
- kan forklare sentrale forhold knyttet til offentlighet, offentlighetsloven og innsyn.
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i viktige samfunnsinstitusjoner på ulike nivå
- kan lage journalistisk sak fra politisk møte
- kan lage journalistisk sak fra rettssak
- kan anvende lovverk om offentlighet som et journalistisk verktøy
Innhold
Emnet er delt inn i følgende fire hovedtemaer:
- Journalisten i møte med den offentlige forvaltningen og det politiske liv. En grunnleggende innføring i samfunnsteori, politisk styring, offentlighet og forvaltningens oppbygging og oppgaver.
- Journalisten i møte med økonomiske spørsmål. En grunnleggende innføring i samfunnsøkonomi.
- Journalisten i møte med politi, påtalemyndighet og rettsvesen. En grunnleggende innføring i kriminaljournalistikk.
- Journalisten i møte med organisasjons-Norge/det sivile samfunn. En grunnleggende innføring i hvordan frivillige og humanitære organisasjoner, interessegrupper og bevegelser fungerer og deres samspill med politikere og forvaltningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, ekskursjoner og øvelser. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Journalsøk i offentlig postjournal
- Artikkel fra rettsak
- Artikkel fra offentlig møte
Undervisningen er obligatorisk. Studenten må delta i minst 80% av undervisningen. Ved særskilte tilfeller kan emneansvarlig, etter begrunnet søknad, gi studenter oppgaver for å ta igjen deler av tapt obligatorisk undervisning
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten gå opp til ny prøve en gang til samme semester før eksamen.
Avsluttende vurdering
- To dagers hjemme-eksamen.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E som bestått og F som ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre eksamensspråk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
Studiet overlapper ti studiepoeng med emnet 3JO202 Samfunnskunnskap for journalister.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer
Cirka 800 s.
- ¤ Bjerke, Paul, Birgitte Kjos Fonn og Espen Sørmo Strømme (red.) (2016): Økonomijournalistikk. Perspektiver og metoder (Bergen, Fagbokforlaget) kap.1-2, del II (23 s.)
- Hognestad, Liv Iren og Hege Lamark (2017): Flyktningene kommer! Lokale mediers dekning av flyktningkrisen. Norsk medietidsskrift 02/17, Volum 24, s. 1-19.
https://www.idunn.no/nmt/2017/02/flyktningene_kommer_lokale_mediers_dekning_av_flyktningkri - Indahl, Nils G (2015): Innføring i samfunnskunnskap for journalister. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1-6, 8-9 (185 s.)
- Jensen, Arne og Finn Sjue (2012): Innsyn. Slik kikker du byråkrater og politikere i kortene (Kristiansand: IJ-forlaget) kap. 1-8, 10 (182 s.)
- * Lorentzen, Håkon (2010): Det sivile samfunn i Frønes, Ivar og Lise Kjølsrød (red.): Det norske samfunn. (Oslo, Gyldendal Akademisk). 19 s.
- Oftedal, Hallgeir (2015): Krimjournalistikk (41 s).
http://blogg.fvn.no/krim/ - Roksvåg, Silje Bratland (2019: Hvor godt kommuniserer politiet med media? Spørreundersøkelse blant Norsk Journalistlags medlemmer oktober 2018. 28 sider.
https://www.nj.no/wp-content/uploads/2018/11/Agder-Journalistlag-Rapport_1.pdf - Røssland, Lars Arve (2019): Norsk kriminaljournalistikk etter 2000. En vegg av krim. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1-4, 6-10 (118 sider).
- Miljøinformasjonsloven.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-05-09-31?q=milj%C3%B8informasjonsloven - Offentlighet.no.
http://presse.no/offentlighet/ - Offentleglova.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16?q=offentleglova