3JO214B Journalistikk 4: fordypning radio
Alle versjoner:
3JO214B (2022—2023)
3JO214B (2021—2022)
3JO214B (2020—2021)
3JO214B (2019—2020)
3JO214B (2018—2019)
3JO214B (2017—2018)
Emnekode: 3JO214B
Emnenavn: Journalistikk 4: fordypning radio
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Studenten må ha gjennomført og bestått 3JO113 Journalistikk 3.
Relevans i studieprogrammet
Emnene 3JO214A Journalistikk 4: fordypning avis og 3JO214B Journalistikk 4: fordypning radio er likestilte alternativer som er obligatoriske i bachelorgraden i journalistikk.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen kan bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Studentene utvikler sin journalistiske kompetanse med mål om å lage tilnærmet profesjonelt innhold til nettavis, TV og radio.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om retorikk og argumentasjonsteknikk
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon i mediebransjen
- har grunnleggende kunnskap om krisejournalistikk
- kjenner radioens sjangre og egenart
Ferdigheter
Studenten
- kan lage journalistiske produksjoner av tilnærmet profesjonell kvalitet
- kan et bredt utvalg metoder for å intervjue
- kan analysere medietekster
- kan utvikle et konsept for en medieplattform
- har grunnleggende ferdigheter innen radiojournalistikk, deriblant bulleteng og selvkjør
Generell kompetanse
Studenten
- kan tenkte kritisk og innovativt om journalistikk
Innhold
Emnet er delt i tre deler:
1. Praktisk produksjon med fordypning i radio (50%)
2. Innovasjon (25%)
3. Språk (25%)
1. Praktisk produksjon med fordypning i radio
Studenten fordyper seg i radiomediets egenart og sjangre. Det fokuseres særlig på hurtig nyhetsproduksjon, men det gis også opplæring stemmebruk og selvkjør, det vil si å være programleder og tekniker på samme tid. Fordypningen er rettet mot arbeid i etermedier (for eksempel NRK). Studenten får trening i praktisk journalistisk arbeid i et redaksjonsmiljø. Studentene inngår i en turnus som produserer saker for nettavis og TV. Studenter med fordypning i radio lager også nyhetsbulletenger og daglige radiosendinger.
Studentene får også opplæring i å dekke større ulykker og krisesituasjoner og deltar i politiets kriseøvelse de årene dette arrangeres.
Den praktiske produksjonen skal gjøre studentene klare til praksis i en ekstern redaksjon.
2. Innovasjon
Studenten skal lage et enkelt konsept for en valgt medieplattform og gjennomføre en pilot. Det vil si at de produserer innholdet for konseptet én gang. Konseptet kan for eksempel være en føljetong, et program for radio eller tv, en nettside eller magasin.
3. Språk
Studenten videreutvikler sitt journalistiske fortellerspråk. Man lærer også analyse av medietekster, retorikk, argumentasjonsteknikk og intervjuteknikk for å kunne imøtegå erfarne kilder.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet blir gitt i plenumsforelesninger, gruppearbeid og redaksjonsarbeid. All undervisning er obligatorisk.
Arbeidsomfang
Om lag 550 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
Del 1:
- analyse og presentasjon av programflate for radio eller podcas
- tilstedeværelse i praksis og undervisning
Del 2:
- konseptbeskrivelse (cirka 400 ord)
- pilot
- tilstedeværelse i undervisning
Del 3:
- tilstedeværelse i undervisning
Analyse og presentasjon av programflate for radio eller podcast: studenten gjør seg kjent med en programflate eller podcast og gjør en enkel analyse av den. Ut fra dette lager hun en presentasjon som skal legges frem muntlig for medstudentene og sensor. Hver presentasjon er på ti minutter. Fremgangsmåten er beskrevet nærmere i manual.
Konseptbeskrivelse: studenten beskriver konsept for en valgfri medieplattform. Beskrivelsen skal være detaljert nok til at det er mulig å gjennomføre en pilot. Krav til konseptbeskrivelsen er beskrevet i manual.
Pilot: Studenten lager en pilotutgave (førsteutgave) av konseptet som er beskrevet. Krav til piloten er beskrevet i manual.
Tilstedeværelse i praksis og undervisning:
Det forutsettes at studenten deltar i all undervisning og praksis. Fravær på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner må dokumenteres. Det forutsettes likevel at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden. Oppmøte knyttes til hver enkelt av de tre delene av emnet.
Ikke godkjente arbeidskrav kan leveres/fremføres på nytt en gang samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i emnet er tredelt og har følgende vekting:
Del 1: tre arbeidsprøver fra intern praksis med metoderapport, teller 50 prosent
Del 2: muntlig presentasjon av konsept (10 minutter), teller 25 prosent
Del 3: skriftlig skoleeksamen om språk, med utgangspunkt i analyse av medietekst (3 timer), teller 25 prosent
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Studenten må bestå 3JO214A eller 3JO214B for å ta emnet 3JO220 Ekstern journalistisk praksis.
Praksis
Intern praksis som beskrives i egen turnus.
Studiepoengreduksjon
3JO219A overlapper 10 sp 3JO219B overlapper 10 sp 3JO206 overlapper 10 sp
Emnesperre
3JO214A og 3JO214B er likestilte alternativer i bachelorgraden i journalistikk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endring
Språk, retorikk, argumentasjon og intervjuteknikk (250 s.)
- Kjeldsen, Jens E.: Hva er retorikk? (Oslo: Universitetsforlaget 2014) (130 s.)
- Handgaard, Brynjulf: Intervjuteknikk for journalister. (Oslo: Gyldendal Akademisk, 2008), kap. 5-8, 10 og 13 (81 s.)
- Steensen, Steen: Stedets sjanger. Om moderne reportasjejournalistikk (Kristiansand: Cappelen Damm 2016) kap. 5,6 og 8 (40 s.)
- Innovasjon (ca 240 s.)språk og prakis skal være uendspråk og praksis skal være Eide, Martin, Leif Ove Larsen og Helle Sjøvaag (red.): Nytt på nett og brett: Journalistikk i forandring. (Oslo: Universitetsforlaget, 2012), kap. 2, 4, 6, 8, 12 (90 s.)
- ¤ Puijk, Roel: «Fjernsyn i endring». I Roel Puijk (red.): Fjernsyn i digitale omgivelser: Kringkastingens møte med nye medier. (Kristiansand: IJ-forlaget, 2008), s. 17-50 (34 s.)
- Barland, Jens, og Robert W Vaagan, Entreprenørskap i media, Cappelen Damm Akademisk 2015 , s. 13-25, kap. 2, 4 og 5, (38 s.)
- Hedeman, Ole, Idéutvikling i mediehuset. Oslo: IJ-forlaget. S. 13-156
- Krumsvik, Arne K, og Lisbeth Morlandsø (2014). innovasjon og verdiskapning i lokale medier. Kapittel 1: Hva påvirker innovasjon og verdiskapning i lokale medier? (11 s)
- Krumsvik, Arne K. og Tanja Storsul (2013). Media Innovations. Kapittel 1, s. 13-25: What is Media Innovation. Oslo: Nordicom. 12 s
Anbefalt:
- Lewrick, Michael, Patrick Link og Larry Leifer (2020): Hva er design thinking, i The design thinking Toolbox. Glasgow: Wiley (s 17-35)
Praksis (ca 200 s.)
- Fredriksen, Kristian: Alene med et kamera. Videojournalistens virkelighed. (Århus: À jour, 2009, 2. utgave) s. 7-123 (118 s.)
- Idås, Trond: Krevende oppdrag: Hvordan mestre stress? (Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2013) (kap. 1-3, 6, 85 s)
Fordypning radio (ca. 236 s.)
- ¤ Eide, Linda og Nyre, Lars: Radioradio, lyd i journalistikk. (Oslo: Det Norske Samlaget, 2004) s. 94-158 (65 s.)
- * ¤Handagard, Ingvild: Stemmer det? Stemmebruk i radio og TV. (Kristiansand: IJ-forlaget 2003) s. 294-374 (80 s.)
- Hedemann, Berit: Hør og se. En håndbok i billedskapende radio. (Kristiansand: IJ-forlaget), s. 13-15, 30-117 (91 s.)
Pensum merket ¤ er tilgjengelig som digitalt kompendium.