3KL103 Kristent livssyn i apologetisk perspektiv
Alle versjoner:
3KL103 (2022—2023)
3KL103 (2021—2022)
3KL103 (2020—2021)
3KL103 (2019—2020)
3KL103 (2018—2019)
3KL103 (2017—2018)
Emnekode: 3KL103
Emnenavn: Kristent livssyn i apologetisk perspektiv
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
3KL103 forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Delemne 3KL101-4 eller tilsvarende
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som obligatorisk emne i årsstudiet. Emnet møter behovet for å fokusere på kristen apologetikk.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om sentrale tema i kristen apologetikk
Ferdigheter
- kan møte og besvare aktuelle spørsmål og innvendinger som den kristne troen utfordres av i dag
- kan reflektere selvstendig over sentrale apologetiske tema
Generell kompetanse
- kan møte spørsmål, innvendinger og livssynsalternativ med integritet og tydelighet
Innhold
3KL103 gir en grunnleggende innføring i to sentrale grunntemaer for kristen apologetikk: Guds eksistens og Jesu oppstandelse. Fokus er på argumenter for det kristne livssynet i møte med aktuelle spørsmål, innvendinger og livsynalternativer. Emnet baserer seg hovedsakelig på grunnkonsepter hos kjente kristne apologeter slik dette kommer til uttrykk i lærebøker og online materiale (inklusive debatter).
Arbeids- og undervisningsformer
KL103 tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium. For fjernstudentene gjelder tre innledende obligatoriske kursdager, der undervisningen består av konsentrerte forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer drøftes sammen med studentene. Den påfølgende undervisningen skjer i form av nettleksjoner.
For lokale studenter gis undervisning i tilsvarende omfang, med vekt på forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer drøftes sammen med studentene.
Arbeidet med arbeidsoppgaver tilsvarende 1500 ord (pluss minus 15 %) utgjør ellers en sentral læringsform.
For arbeidsoppgaven gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Ordinær variant:
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at studenten skal ha rett til å gå opp til eksamen i emnet:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning.
b) Godkjent arbeidsoppgave.
(Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave.)
Nettvariant:
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at studenten skal ha rett til å gå opp til eksamen i emnet:
To godkjente arbeidsoppgaver.
(Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave.)
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL103 består av skriftlig hjemmeeksamen over tre dager med et omfang på 3000 ord (pluss minus 15 %). For hjemmeeksamen gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Tillatte hjelpemidler
Se manual.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Vurderingen skjer etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinavisk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer
Enten
- ¤ Craig, William Lane: Reasonable Faith. Christian Truth and Apologetics (Wheaton: Crossway Books, 2008; 3. utgave), kap 1 s 29-64 (35 s).
- Craig, William Lane: On Guard: Defending Your Faith with Reason and Precision (Colorado Springs, CO og : David C. Cook, 2010) s 13-146, 183-283 (233 s.)
- Williams, Peter S.: Understanding Jesus: Five Ways to Spiritual Enlightenment (Paternoster: Milton Keynes, 2010) (308 s.) s. 1-164, 206-308 (262 s.)
- Elektronisk materiale med debatter på www.reasonablefaith.org (eller tilsvarende) tilsvarende 150 s.
eller:
- ¤ Craig, William Lane: Reasonable Faith. Christian Truth and Apologetics (Wheaton: Crossway Books, 2008; 3. utgave), kap 1 s 29-64 (35 s).
- ¤ Gustavsson, Stefan: Skeptikerens guide til Jesus. Del 1: Evangelienes troverdighet (Oslo: Luther, 2014) s.26-49 (23 s.)
- Gustavsson, Stefan: Skeptikerens guide til Jesus. Del 2: Jesu identitet og oppstandelse (Oslo: Luther, 2015) (200 s.)
- Søvik, Atle, og Bjørn Are Davidsen: Eksisterer Gud? En drøfting av argumenter for og mot (Oslo: Cappelen Damm, 2013) 272 s.
- Elektronisk materiale med debatter på www.reasonablefaith.org (eller tilsvarende) tilsvarende 150 s.