4HSM102 Markedsføring
Alle versjoner:
4HSM102 (2020—2021)
4HSM102 (2019—2020)
4HSM102 (2018—2019)
4HSM102 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM102
Emnenavn: Markedsføring
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Opptak til bachelor i Økonomi og administrasjon eller bachelor i Innovasjon og ledelse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i Økonomi og administrasjon og bachelor i Innovasjon og ledelse.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget.
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
- har kunnskap om sentrale strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor.
- kan evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og forsvare faglige presentasjoner muntlig
Innhold
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Konsumenters- og organisasjoners kjøpsatferd
- Markedssegmentering og målgruppevalg
- Posisjonering
- Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
- Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
- Merkevareledelse og omdømmebygging
- Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
- Markedsplanlegging
- Inntektsgenerering i ideell virksomheter
- Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
- Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
- Sentrale momenter i internasjonal markedsføring
Arbeids- og undervisningsformer
Kombinasjon av plenumsforelesninger og gruppearbeid. I første del av semesteret gjennomgås sentrale begreper og teorier. Dette danner basis for en multiple-choice test i midten av semesteret. Deretter arbeider studentene med en prosjektoppgave (en markedsplan for en kommersiell eller ideell virksomhet).
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 210 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Innlevering av skriftlig skisse til muntlig presentasjon av prosjektet
- Individuell multiple-choice test, 2 timer
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Muntlig gruppebasert prosjekteksamen.
Muntlig presentasjon av arbeidet med utgangspunkt i arbeidskravet, og påfølgende muntlig eksaminering. Det gis gruppekarakter.
Tillatte hjelpemidler
Blir kunngjort i forelesning.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Prosjekteksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5 sp mot 4ØKADM103 og4ØKADM109.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Supphellen, M., Thorbjørnsen, H. & Troye, S.V. (2014): Markedsføring: Verdibasert forventningsledelse. Bergen: Fagbokforlaget.
Utvalgte artikler