4HSM104 Identitet og danning 1
Alle versjoner:
4HSM104 (2020—2021)
4HSM104 (2019—2020)
4HSM104 (2018—2019)
4HSM104 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM104
Emnenavn: Identitet og danning 1
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak bachelor i økonomi og administrasjon eller bachelor i innovasjon og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp. Dette emnet er det første i rekken av tre, og vil ha fokus på studentens refleksjon over egen identitet og ståsted i verdispørsmål.
Identitet og danningsemnene (IDA) vil også være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre redet for begrepene danning og identitet
- kan gjøre rede for hovedtrekk i utvalgte menneskesyn, deres likheter og ulikheter
- kan gjøre rede for hvordan holdninger, verdier og menneskesyn påvirker hverandre
- kjenner til hvordan etiske problemstillinger har vært behandlet til ulike tider
- kan gjøre rede for hva dialog er
Ferdigheter
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer i vår egen tid og i eget liv
- kan anvende kunnskap om etikk og menneskesyn i refleksjon rundt eget verdisyn
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og forstå hvilke konsekvenser dette har for en selv og andre
- kan lede dialoggrupper med fokus på eksistensielle tema
- kan sette ord på egne styrker og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgave
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i utfordringer som kan oppstå i møte med mennesker med ulike verdisyn
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn både skriftlig og muntlig overfor medstudenter
- har evne til å se sine styrker og begrensninger i selvstendig arbeid
Innhold
- Etikk
- Menneskesyn
- Dialog
- Verdier og holdninger
Arbeids- og undervisningsformer
Primært er det lagt opp til en innledningsforelesning med påfølgende refleksjonsgrupper.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 200 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 5 logger
- ledelse av en dialoggruppe
2. semester
- 5 logger
- individuell presentasjon i dialoggruppe
Det kreves 80% tilstedeværelse pr. semester.
Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- To dagers hjemmeeksamen på 2000 ord (+/- 10%)
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk for engelskspråklige studenter.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på IDA 2.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Full overlapping med 4ØKADM105
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Borgen, C & Reindal, S.. (2020). (U)nødvendig prat? Etikkundervisning for økonomistudenter. I Sævi T. &, Biesta G. (Red.), Pedagogikk, periferi og verdi (s. 172 -190). Bergen: Fagbokforlaget.
(Kompendium, 19 s.)
Hauge, L., & Haga, S. (2014). Handling valg og ansvar : Etikk og menneskesyn i historisk perspektiv, (13-18, 279-286) Bergen: Fagbokforlaget.
(Kompendium, 14 s.)
Thorbjørnsen, S. (2008). Kapittel 6: Konkurranse og økonomi, antropologiske perspektiver. Vinn eller forsvinn! : Mennesket i konkurransesamfunnet (s. 181-230)., Bergen: Fagbokforl.
(Kompendium, 50 s.)
Engedal, Leif Gunnar, "Mange fortellinger - ett liv : momenter til belysning av narrativ teori". Tidsskrift for sjelesorg , nr./issue 3 (2003), s. 155-180, ISBN/ISSN: 0333- 3388 (Kompendium, 26 s)
Engedal, Leif Gunnar, ”Identitet og kontekst – momenter til et mentalitetshistorisk perspektiv”. Utdrag fra Ecce homo, Oslo: Faculty of Arts, University of Oslo Unipub, 1999,
(Kompendium 8 s.)
Sjøvold, E. (2010). Ledelse og utvikling av høytelsesteam - et spørsmål om mestring av kompleksitet og balanse. Scandinavian journal of organizational psychology, 2 (1), 27-36. ISBN/ISSN: 1891-473X .
(Kompendium, 10 s.)
Vetlesen, A. (2007). Hva er etikk (Vol. 17, Hva er). Oslo: Universitetsforl.
(155 s.)
Wivestad, Stein (2020). Livslang karakterdanning. Sævi T. &, Biesta G. (Red.). Pedagogikk, periferi og verdi (206-221). Bergen: Fagbokforlaget
(Kompendium, 16 s.)
Sum sidetall: 298
Ytterligere litteratur kan bli gitt ved studiestart.