4HSM204 Identitet og danning 2
Alle versjoner:
4HSM204 (2021—2022)
4HSM204 (2020—2021)
4HSM204 (2019—2020)
4HSM204 (2018—2019)
4HSM204 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM204
Emnenavn: Identitet og danning 2
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til bachelor i økonomi og admininstrasjon eller bachelor i innovasjon og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon og ledelse
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
En egen emne-serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende og bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp. Dette emnet er det andre i rekken av tre, og vil ha fokus på studentens refleksjon over sin plass i verden og utfordringer knyttet til deres egne verdistandpunkt. De vil også få trening i å utrykke det de mener og står for.
Identitet og danningsemnene (IDA) vil være med å utruste studentene som fremtidige ledere.
Læringsutbytte
Etter fullført emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan politiske og økonomiske avgjørelser påvirker enkeltmennesker
- har kunnskap om FNs menneskerettserklæring
- har kunnskap om hvilke følger dårlige avgjørelser og fokus på økonomisk vinning kan få
- har teoretisk kunnskap om dialogisk tilnærming
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte identitetsspørsmål knyttet til etnisitet, nasjonalitet, samfunnsborger og verdensborger
- kan reflektere over egne holdninger, valg og handlinger og deres konsekvenser for andre
- har et bevisst forhold til sin fagkompetanse innen økonomi- og ledelsesfag og hvordan de kan brukes til beste for andre mennesker og den verden de er en del av
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en selv er i møte med andre
- kan gjøre rede for egne utfordringer og verdistandpunkt i møte med dem som er forskjellig fra og tenker annerledes enn en selv
- kan utrykke og reflektere over egne holdninger og verdisyn muntlig og skriftlig
Innhold
- Etikk
- Bakgrunn for finanskrisen
- Moderne slaveri
- FNs menneskerettserklæring
- Dialog
- Makt
- VaKE (Values and Knowledge Education- dilemmatrening)
- Mentoring
- Selvledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er satt sammen av flere temasamlinger, kurs, dialoggrupper og mentorsamtaler.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 200 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- 2 mentorsamtaler
- 6 logger (hvorav to er fra mentorsamtaler)
- Gruppeoppgave, 2000 ord (pluss/minus 10 %)
2.semester
- 6 logger (hvorav to fra mentorsamtaler)
- 2 mentorssamtaler
Det kreves 80% tilstedeværelse.
Hvis arbeidskravene ikke er godkjent vil kandidaten måtte vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen er todelt:
1. Filmet diskusjon i dialoggruppe med påfølgende refleksjon
2. Individuell refleksjonsoppgave, 2000 ord (pluss/minus 10 %)
Det er ikke mulig å levere del 2 uten å ha deltatt på del 1.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk,skandinaviske språk eller engelsk for engelskspråklige studenter.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne fortsette på IDA 3.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
7,5 studiepoeng mot 4ØKADM204
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Brinkmann, J., Lindemann, B., & Sims, R. R. (2016). Voicing Moral Concerns: Yes, But How? The Use of Socratic Dialogue Methodology. Journal of Business Ethics, 139(3), 619-631.
(Kompendium, 13 s.)
Brunstad, P. (2010). Mentoren som nomade : Ansatser til en veiledningsetikk (191-201). Oslo: Universitetsforlaget.
(Kompendium, 11 s.)
Brunstad, P. (2015). Eksistens og pedagogikk : En samtale om pedagogikkens oppgave. Nykommeren : Fra teoretisk innøvelse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom (s. 109-124) i Brunstad, P., Reindal, S., & Sæverot, Oslo: Universitetsforlag (kap 6).
(Kompendium, 16 s.)
Elgesem F. & Høstmælingen N. (2019). Næringsliv og menneskerettigheter (7-40, 123-128). Oslo: Universitetsforlaget
(Kompendium 40 s.)
Ferguson, C., Marrs, A., Damon, M., & Heffes, A. (2011). Inside job. S.l.: SPHE. (film)
Hunnes, John A.; Olsen, Torunn Skåltveit (2019). Verdier og økonomi.
(Kompendium, 30 s.)
Hylland Eriksen. T & Neumann I. B. (2011). Fra slektsgård til oljeplattform: Norsk identitet og Europa. Internasjonal Politikk, 69(03), 413-436.
(Kompendium, 24 s.)
Reiss, E., & Strøm-Olsen, N. (2014). Norsk slaveri. Oslo: Frekk forlag.
(50 sider velges ut knyttet til foredrag fra Hope for Justice)
Ingerid S. Straume (red.), Danningens filosofihistorie Oslo: Gyldendal Akademisk (15-54)
(Kompendium, 40 s.)
Trezise, E., & Biesta, G. (2009). Can management ethics be taught ethically? A Levinasian Exploration. Philosophy of Management, 8(1), 43-54.
(Kompendium, 12 s.)
Aasland, D. G. (2005). Økonomiens grenser og etikkens nødvendighet : en vei til Emmanuel Levinas. Oslo: Cappelen akademisk forl.
(141 s.)
Sum sidetall: 377 + film
Ytterligere litteratur kan bli gitt ved studiestart