4HSM211 Bacheloroppgave
Alle versjoner:
4HSM211 (2022—2023)
4HSM211 (2021—2022)
4HSM211 (2020—2021)
4HSM211 (2019—2020)
4HSM211 (2018—2019)
4HSM211 (2017—2018)
Emnekode: 4HSM211
Emnenavn: Bacheloroppgave
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått 4HSM209 Metode.
Alle emner i studiet må normalt være bestått før oppgaven kan leveres til sensurering.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon samt bachelor i innovasjon og ledelse.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap innen et selvvalgt tema, som fører videre ett eller flere emner som studenten har arbeidet med tidligere i studiet
- kunnskap om hvordan et skriveprogram kan anvendes effektivt når en arbeider med en bacheloroppgave
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere områder innen økonomi og administrasjon som krever utredning, kvalitetsforbedring eller utvikling
- definere undersøkelsesproblemer ved hjelp av relevant teori og forskningsbasert faglitteratur
- utforme prosjektbeskrivelse for eget arbeid
- analysere og belyse undersøkelsesproblemer ved hjelp av relevante vitenskapelige metode(r)
- analysere og sammenstille innsamlede data på en slik måte at mønstre og hovedtendenser trer klart fram
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- diskutere egne og andres data ut fra en kritisk vurdering av dataenes kvalitet og holdbarhet
- bruke referanser og kildehenvisning på en enhetlig og korrekt måte gjennomføre undersøkelser på en forskningsetisk forsvarlig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til kunnskapsutvikling om relevante spørsmål innen eget fagfelt
Innhold
- Utforming av prosjektbeskrivelse med problemstilling
- Innsamling av data
- Analyse og drøfting av data
- Etiske vurderinger av empiriske undersøkelser
- Skriftlig og muntlig rapportering
- Oppgaveskriving og formidling av resultater
Arbeids- og undervisningsformer
Aktuelle arbeidsmåter: forelesninger, oppgaveseminar, eget studium, litteraturstudier, veiledning, skriftlig og muntlig presentasjon.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for student: 430 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Skriftlig forslag til bacheloroppgave. Forslaget skal inneholde ett eller flere undersøkelsesproblem, valg av undersøkelsesdesign, relevant teori og analyseopplegg. Studentene arbeider i par. 3000 ord (+/- 20 %).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Bacheloroppgaven. 12 000 ord (+/- 20 %)
Oppgaven skal skrives parvis med to studenter på hver oppgave. Det kan gjøres unntak fra denne regelen når særskilte forhold tilsier det. Studenter som skriver sammen får samme karakter. Karakteren baserer seg kun på det skriftlige arbeidet.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endring.
Aage Rognsaa. (2018). Bacheloroppgaven (skriveråd og regler for utformingen), Universitetsforlaget, Oslo. (184s)