4IL201 Innovasjonsledelse
Alle versjoner:
4IL201 (2021—2022)
4IL201 (2020—2021)
4IL201 (2019—2020)
4IL201 (2018—2019)
4IL201 (2017—2018)
Emnekode: 4IL201
Emnenavn: Innovasjonsledelse
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 75 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Opptak bachelor i innovasjon og ledelse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i innovasjon og ledelse.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet fokuserer på innovasjon og innovasjonsprosesser i eksisterende virksomheter, både kommersielle og ideelle organisasjoner. Etiske utfordringer vektlegges.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare og anvende teori om strategiske endringsprosesser
- forklare og anvende teori om planlegging og gjennomføring av innovasjonsprosesser i ulike typer virksomheter (bedrifter, frivillige og ideelle organisasjoner, etc.)
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere innovasjonsprosesser
- lede innovasjonsprosesser
- identifisere barrierer og suksessfaktorer i endrings- og innovasjonsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og vurdere etiske problemsstillinger i endringsprosesser
Innhold
- Barrierer og suksessfaktorer i endrings- og innovasjonsprosesser
- Metoder for å utvikle innovasjonsideer
- Oppbygging, innhold og presentasjon av innovasjonsplaner
- Organisering av innovasjonsprosjekter
- Ledelse av innovasjonsprosesser
- Spesielle utfordringer i frivillige og ideelle organisasjoner
- Etiske utfordringer i endringsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og gruppearbeid med konkrete case og innovasjonsprosjekter.
Arbeidsomfang
Antatt normert arbeidsmengde for studenten: ca. 210 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Muntlig presentasjon av innovasjonsprosjekter (case). Gruppe.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Prosjekteksamen basert på utdelt eller selvvalgt case, gruppeinnlevering.
Omfang på oppgave i henhold til utdelt oppgavemal.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Prosjekteksamen vurderes med gradert karakter A til E for bestått og F for ikke bestått. Gruppekarakter.
Eksamensspråk
Norsk, engelsk hvis engelskspråklige studenter.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Aasen, Tone M. og Amundsen, Oscar. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal. 340 sider.
Kotter, J.P. (2012). Leading Change. Boston, MA.: Harvard Business. 194 sider.