4MGL1MA204 Matematikk 2, 3. studieår 1-7
Alle versjoner:
4MGL1MA204 (2024—2025)
4MGL1MA204 (2023—2024)
4MGL1MA204 (2022—2023)
4MGL1MA204 (2021—2022)
4MGL1MA204 (2020—2021)
Emnekode: 4MGL1MA204
Emnenavn: Matematikk 2, 3. studieår 1-7
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Inngår i 5-årig master i begynneropplæring på 1-7 utdanningen for dem som velger matematikk som undervisningsfag.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
MA 204 bygger på Matematikk 101 og 102 og 103. Emnet er et obligatorisk påbygningsfag i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn for mastergrad i begynneropplæring og med matematikk som undervisningsfag. Matematikk på 2-er nivå går mer i dybden på utvalgte tema både matematikkdidaktisk og matematikkfaglig, men skal også gjøre studentene bedre i stand til å selv kunne gå i dybden innenfor andre relevante tema. Innenfor matematikkdidaktikk vil fokuset være mer forskningsrettet enn i Matematikk 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de matematikkfaglige emnene som er relevante for undervisning på trinn 1-7: tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighet utover nivået på matematikk 1
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen de matematiske hovedområder på trinn 1-7
- har kunnskap om den systematiske oppbygningen av matematiske teorier.
- har kunnskap knyttet til progresjonen i matematikkfaglige emner gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.
- har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning.
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7, med spesielt fokus på begynneropplæringen.
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser.
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker.
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning.
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Innhold
Gjennom MA 204 skal studentene utvikle undervisningskunnskap i matematikk. Dette innebærer at de må ha en solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap som er særegen for lærerprofesjonen. Slik kunnskap omfatter, i tillegg til selv å kunne gjennomføre og forstå matematiske prosesser og argumenter, også å kunne analysere slike som foreslås av andre med tanke på å vurdere deres holdbarhet og eventuelle potensial. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at studentene kan sette seg inn i elevenes perspektiv og læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpasning kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov på en slik måte at matematikk framstår som et meningsfullt fag for alle elever.
I MA 204 fortsetter fordypningen innen et fokusert utvalg av de matematikkfaglige og matematikkdidaktiske temaene som er tatt opp i Matematikk 1 – kursene. I tillegg vil forberedelse av og arbeid med FOU-oppgaven være en del av dette kurset.
Arbeids- og undervisningsformer
Formidlingskompetanse opparbeides gjennom arbeid med en individuell fremføring av aktuell spesialkunnskap for resten av klassen. Mye av det sentrale lærestoffet vil være tema som er dekket på forelesninger og seminarer, der gruppearbeid og fremføringer vil være en viktig komponent. For studenter som har begynneropplæring som masterfag vil det inngå en FOU-oppgave
Arbeidsomfang
Ca. 900 timer
Arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre følgende obligatoriske arbeidskrav:
- tre oppgaver i kursets fagstoff
- spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- FoU-oppgave for studenter med matematikk som undervisningsfag i mastergradutdanningen
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer som teller 60 % av totalkarakteren, knyttet til temaer innenfor tallteori og algebra og didaktikk tilknyttet disse temaene.
Muntlig eksamen som teller 40 % av totalkarakteren knyttet til geometri, statistikk og sannsynlighet og didaktikk tilknyttet disse temaene.
Tillatte hjelpemidler
Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK06, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A4-side sider med notater.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
FoU-oppgave: bestått/ikke bestått
Skriftlig og muntlig eksamen blir vurdert etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Se egen praksisplan for MGLU1.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Endringer i pensum kan være aktuelle innen studiestart
Litteratur merket * finnes i kompendium.
Anghileri, J., (2006).
*Bjuland, R. (2007). Adult Students’ Reasoning in Geometry: Teaching Mathematics through Collaborative Problem Solving in Teacher Education. The Mathematics Enthusiast (4/1). 1-29.
Botten, G. (2013). Matematikklæring og språk. Tangenten, 3/2013, 27-33. Hentet 14. februar 2019 fra
Brunstad, B. & Ringseth, J. A.”Bedre vurderingspraksis”. Tangenten 2009 (1). 47-49.
Dehaene, S., (1997). The number sense, How The Mind Creates Mathematics. Oxford University Press.
Gustavsen,T.S, Hinna, K.R.C, Borge, I.C og Andersen, P.S (2014). QED 1 – 7, Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2, ISBN 9788202420925
Jensen, R. (2015, 2. desember). Matematikkveld med foreldre. Hentet 14. februar 2019 fra
Kaput, J. J. (Red.).(2007). Algebra In The Early Grades. Routledge Member of the Taylor and Francis Group
Kieran, Carolyn. 2018. Teaching and Learning Algebraic Thinking with 5- to 12-Year Olds. Springer International Publishing AG.
Lunde, Olav (2009). Nå får jeg det til! Om tilpasset opplæring i matematikk. Klepp: INFO VEST forlag
Mason, J., Burton, L., & Stacey, K. (2. utgave, 2010). Thinking Mathematically. Essex, UK: Pearson.
*Nelsen, Roger B. (1993) Proofs without Words, Exercises in Visual Thinking. Washington: The Mathematical Association of America (utvalgte sider)
*Nelsen, Roger B. (2000) Proofs without Words II, Exercises in Visual Thinking. Washington: The Mathematical Association of America (utvalgte sider)
*Olafsen, A.R. & Maugesten, M. (2015 2. opplag). Læreplanen og de grunnleggende ferdighetene i matematikkfaget (Kap 2). I Matematikkdidaktikk i klasserommet. Oslo: Universitetsforlaget
Skott, J., Krog, C., Jess, K., Hansen, H.C., (2018). Matematik for lærerstuderende, Delta 2.0, Fagdidaktikk, 1.-10.klasse, ISBN 9788759331552
I tillegg er alt som er gjennomgått på forelesninger/seminarer pensum.