4MGL5PROP102 Profesjonsrettet pedagogikk - Veiledning, kommunikasjon og mangfold 5-10
Alle versjoner:
4MGL5PROP102 (2023—2024)
4MGL5PROP102 (2022—2023)
4MGL5PROP102 (2021—2022)
4MGL5PROP102 (2020—2021)
4MGL5PROP102 (2019—2020)
Emnekode: 4MGL5PROP102
Emnenavn: Profesjonsrettet pedagogikk - Veiledning, kommunikasjon og mangfold 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning for studenter som velger masterfag Profesjonsrettet pedagogikk (ProP)
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Hovedtema for emnet Veiledning og ulike veiledningstradisjoner er å gi studentene anledning til å gå i dybden på et avgrenset pedagogisk område. Emnet har et omfang på 15 sp og utgjør sammen med emnet Allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål (15 sp) det obligatorisk 30 sp faget ProP for studenter som velger master i Profesjonsrettet pedagogikk.
Studiet i pedagogisk veiledning tar sikte på å kvalifisere til oppgaver som veileder i ulike pedagogiske sammenhenger. Utdanningen legger vekt på å utdanne veiledere som kan gi systematisk og kvalifisert veiledning som bidrar til den veilededes egen profesjonsutvikling og utvikling av læreryrket.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om veisøkerrollen og om veilederrollen
- har kunnskap om ulike veiledningstradisjoner og om ulike kontekster veiledning foregår innenfor
- har kunnskap om etiske perspektiv i veiledningsarbeidet
- har kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser
- har kunnskap om profesjonell utvikling i og av yrket
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre veiledning
- kan analysere og reflektere over veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser, individuelle og organisatoriske
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har gode kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- viser etisk refleksjon og evne til vurdering i veiledningssamtalen
- kan legge til rette god veiledning i ulike kontekster
- har innsikt i hvordan veiledning kan bidra til profesjonell utvikling
Innhold
Emnet skal legge til rette for at studenten utvikler en helhetlig kompetanse der kunnskaper, ferdigheter og verdier danner grunnlag for danning og utforming av egen læreridentitet. Faget skal utvikle studentens selvforståelse, styrke evne til refleksjon over egen kompetanse og undervisningspraksis, og gjøre studenten i stand til å bidra til utvikling av en inkluderende fellesskole for alle barn og unge
Det er grunnleggende viktig å skape helhet og sammenheng i studiet ved å knytte sammen teori og praksis. Studenten skal både ha kjennskap til ulike teorier knyttet til veiledning, og øves opp i å se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og egne praksiserfaringer som veileder.
Gjennom teoriervervelse og praktiske øvelser skal studenten i få bevissthet om hva veiledning er, og hvordan veiledning tar form i møte med mennesker i ulike situasjoner. Emnet vil gi en innføring i ulike veiledningstradisjoner med vekt på individuell veiledning, og rollene som veileder og veisøker.
Studiet vektlegger å utvikle en analytisk og kritisk holdning til eget arbeid som veileder. Det er et mål at studenten får grunnleggende bevissthet om veileders oppgaver, samt utvikle bevissthet om etiske perspektiver i veiledningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Opplæringen vil skje med utgangspunkt i forelesninger, grupper, fagveiledning, selvstudium, skriftlige innleveringer og muntlige fremføringer.
Det vektlegges studentaktive læringsformer og erfaringsutveksling. Studentene vil bli delt inn i faste grupper (basisgrupper). Faglærer veileder arbeidet i basisgruppene.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca 450 timer
Arbeidskrav
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
- Gruppeframføring av fordypningstema
Individuell skriftlig oppgave. En reflekterende tekst om grunnleggende elementer, holdninger og verdier i veiledning. Omfang 2000 ord. Refleksjonen bygger på vedlagt egen veiledningssekvens som er videofilmet.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Studiet avsluttes med en muntlig eksamen. Studenten får utlevert et veiledningsgrunnlag og får 20 minutters forberedelsestid. Etterpå skal studenten gjøre rede for sin tolkning av veiledningsgrunnlaget og skissere hvordan et veiledningsforløp kan legges til rette for med utgangspunkt i utlevert veiledningsgrunnlag. Fagsamtalen skal vise til bred teoriforankring i studiet.
Eksamen teller 100 % av karakteren.
Tillatte hjelpemidler
Den generelle delen av læreplanen og «læringsplakaten».
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk må godkjennes etter søknad
Praksis
Se praksisplan for grunnskolelærerutdanningen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Pensum omfatter ca. 1000
*Aldenmyr, S. I m fl (red.). (2009). Profesjonsetikk for lærere. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 2 og 7.
Bjerkholt, E. (2017). Profesjonsveiledning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
*Bjørndal, C. R. P. (2009). Hvordan forbedre veiledningssamtalen? Ni empiriske funderte anbefalinger. I: M. Brekke, K. Søndenå (red.), Veiledningskvalitet. (s. 174-197). Oslo: Universitetsforlaget.
*Brunstad, P. O. (2018). Mentoren som normade. Ansatser til veiledningsetikk. I: K. Smith, M. Ulvik (red.) Veiledning av nye lærere. Nasjonale og internasjonale perspektiver (s. 205-214). Oslo: Universitetsforlaget.
*Brunstad, P. O. (2015). Nykommeren - fra teoretisk innøvelse til faglig utøveIse i lys av praktisk visdom. I: Brunstad, P. O., Reindal, S. M., og Sæverot, H. (red.) Eksistens og pedagogikk: En samtale om pedagogikkens oppgave. (s.x-xx) Oslo: Universitetsforlaget.
Gjems, L. (1995). Veiledning i profesjonsgrupper – et systemteoretisk perspektiv på veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kapittel 2, 4, 6 og 7)
Handal, G., P. Lauvås (1999). På egne vilkår: en strategi for veiledning med lærere. Oslo: Cappelen.
Lingås, L. G., Olsen, K.-R. (red.). (2013). Pedagogisk veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-3,5,9-10 og 12.
Ulleberg, I. og Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Bergen: Fagbokforlaget, kap 2- 8.
Skagen, K. (2013). I veiledningens landskap. Innføring i veiledning og rådgivning. Kap 1-3, 5-6, 8-9.Kristiansand: Høyskoleforlaget.
*Tiller, T. (2006). Aksjonslæring - forskende partnerskap i skolen. Kristiansand: Høyskoleforlaget, kap 2.
Tveiten, S. (2019). Veiledning mer enn ord. 4. utg. Bergen: Fagbokforlaget.
*Østrem, S. (2015). Veiledning som redskap i profesjonell utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, kap 3-4.
*«Veien til å bli lærer – å være lærerstudent». Hentet fra: Nilssen, V. (2010). Praksislæreren. Oslo: Universitetsforlaget.