4MLS100 Låtskriving i gruppe
Alle versjoner:
4MLS100 (2024—2025)
4MLS100 (2023—2024)
4MLS100 (2022—2023)
4MLS100 (2020—2021)
4MLS100 (2019—2020)
4MLS100 (2018—2019)
4MLS100 (2017—2018)
Emnekode: 4MLS100
Emnenavn: Låtskriving i gruppe
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak bachelor i utøvende rytmisk musikk.
Relevans i studieprogrammet
Valemne i bachelor i utøvende rytmisk musikk.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet er et praktisk studie i låtskriving innenfor rytmisk musikk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om verktøy og virkemidler som er brukt
- har kjennskap til ulike teknikker for å skrive tekster
- har kunnskap om bransjen og virke som låtskriver
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske teknikker for tekstskriving
- skrive tekst og melodi med besifring
- skrive i gruppe sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha identitet som låtskriver
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningstimer i begge semestre med lærer.
Skolen deler opp i grupper.
Arbeidsomfang
125-150 timer.
Arbeidskrav
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte.
- Innlevering av 4 sanger, bestående av tekst og melodi med besifring.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Hjemmeoppgave og fremføring. Oppgaven består i å skrive en sang. Denne leveres som enten:
A) Note med melodi, tekst og besifring
Eller:
B) Tekst, besifring og lydfil
Varighet 2 døgn.
Studenten skal etter dette fremføre sangen "live", enten ved at studenten akkompagneres av andre musikere, eller ved at studenten akkompagnerer seg selv med et instrument eller singback.
Tillatte hjelpemidler
Hjemmeoppgave: Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endring.
Stolpe, Andrea: Popular Lyric Writing: 10 Steps to Effective Storytelling, s. 1-164. Berklee Press, 2007
Tilleggslitteratur:
Molde, Audun: Akkordboka, s.9-98. Norsk noteservice, 2013.