4PTL231 Bacheloroppgave i praktisk teologi og ledelse
Alle versjoner:
4PTL231 (2024—2025)
4PTL231 (2023—2024)
4PTL231 (2022—2023)
4PTL231 (2021—2022)
4PTL231 (2020—2021)
4PTL231 (2019—2020)
4PTL231 (2018—2019)
Emnekode: 4PTL231
Emnenavn: Bacheloroppgave i praktisk teologi og ledelse
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Årstudium i praktisk teologi og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Inngår i bachelor i praktisk teologi og ledelse. Studentene må velge enten PTL231 Bacheloroppgave i PTL eller PTL235 Bachelorprosjekt i PTL.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om ett spesifikt tema innen praktisk teologi i skjæringspunktet mellom kirke og samfunn
- har bred kunnskap om ulike metoder innenfor praktisk teologi
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- kjenner til ulike teologiske metoder og kan bruke disse inn mot praktisk teologi
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere praktiskteologiske- og/eller ledelsesfaglige problemstillinger som krever utredning, kvalitetsforbedring eller utvikling
- kan utforme prosjektbeskrivelse for eget arbeid
- kan reflektere over metodiske problemstillinger i det faglige arbeidet med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
- kan vurdere kritisk og drøfte sammenhengen mellom teori og praksis i lys av teologi og ledelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan innhente kunnskap om relevante spørsmål og tilegne seg kunnskap ved hjelp av forskningsbasert litteratur, og kan henvise til ulike kilder
- kan presentere og utveksle sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kan bidra til prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
- kan ta imot veiledning i gruppe og på tomannshånd
Innhold
Emnet sikter mot å integrere kunnskaper og erfaringer studenten har fått i løpet av bachelorstudiet. Emnet gir en erfaring av å bruke ulike praktisk-teologiske metoder og av disses sammenheng med andre metoder innenfor teologisk arbeid.
Emnet går over hele studieåret. Om høsten er studenten i prosess med oppgavens design og innlesing. I vårsemesteret arbeides det med selve bacheloroppgaven.
Gjennom årets fire samlinger blir studenten introdusert for akademisk oppgaveskriving. Emnet gir således en fordypet forståelse av metodisk arbeid med praktisk-teologiske problemstillinger med sikte på å kunne behandle disse i rammen av arbeidet med en bacheloroppgave.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med bacheloroppgaven er i stor grad et selvstendig arbeid.
Studenten tildeles veileder i desember, og har tilgang på inntil tre veiledninger i løpet av oppgaveperioden.
Fire seminarer i løpet av året: Høst
- Heldags skriveseminar og innføring i bacheloroppgaven
- Halvdags seminar (m/ presentasjon) med fokus på oppgavedesign
Vår
- Halvdags seminar (m/ presentasjon) med fokus på metode
- Sluttseminar (m/ presentasjon) med fokus på funn og konklusjoner
Arbeidsomfang
Antatt arbeidsmengde er ca. 500-600 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at bacheloroppgave kan leveres:
- minst 80 prosent fremmøte på årets fire samlinger (samlet)
- notat og presentasjon av oppgavedesign. Studenten skal til siste samling i høstsemesteret levere og presentere et notat på 1500 ord (+/- 20 prosent) der sentrale deler av oppgaven er tegnet ut:
- Problemstilling eller forskningsspørsmål,
- Materiale
- Teori
- Fremdriftsplan
- notat og presentasjon av valgt metode: Studenten skal til første samling i vårsemesteret levere og presentere et notat på 1500 ord (+/- 20%) der metoden for oppgaven er beskrevet.
- presentasjon av sine første funn og konklusjoner på sluttsseminaret
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Vurderingen i emnet består av:
- en bacheloroppgave på 10000 ord (+/- 20 prosent)
- en justerende muntlig prøve knyttet til bacheloroppgaven og læringsutbyttebeskrivelsene for emnet
Bacheloroppgaven må vurderes til bestått for å kunne gjennomføre muntlig eksamen. Muntlig prøve må vurderes til bestått for å få karakter i emnet. Dersom muntlig prøve vurderes som «ikke bestått», må kandidaten levere ny oppgave.
Justerende muntlig betyr at karakteren kan gå opp eller ned én karakter i forhold til karakteren på bacheloroppgaven.
Den endelige karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøven, og kan justeres inntil en karakter opp eller ned i forhold til den skriftlige karakteren.
Tillatte hjelpemidler
Bacheloroppgave: Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjenes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
PTL235/4PTL235 Bachelorprosjekt i praktisk teologi og ledelse 20 sp.
Emnesperre
PTL235/4PTL235 Bachelorprosjekt i praktisk teologi og ledelse
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer
- Austad, T. (2. oppl. 2010). Tolkning av kristen tro. Metodespørsmål i systematisk teologi. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 195 sider.
- Henriksen, J.-O. (2007). Teologi i dag. Samvittighet og selvkritikk. Bergen: Fagbokforlaget. 168 sider.
- Osmer, R. R. (2008). Practical Theology. An Introduction. Grand Rapids: Eerdmans Publishing, s. 31-241. 211 sider.
- Rognsaa, Aa. (2015). Bacheloroppgaven. Skriveråd og regler for utformingen. Oslo: Universitetsforlaget. 184 sider.
- Swinton, J. & Mowat, H. (2006). Practical Theology and Qualitative Research. London: SCM. 260 sider
Supplerende litteratur
- Graham, E., Walton H. & Ward, F. (2005). Theological Reflection. Methods. London: SCM. 300 sider.
- Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T.L. (2010). Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt. 224 sider