4TEOL110 Bibelen - fortelling, fortolkning og formidling
Alle versjoner:
4TEOL110 (2023—2024)
4TEOL110 (2022—2023)
4TEOL110 (2021—2022)
4TEOL110 (2020—2021)
4TEOL110 (2019—2020)
4TEOL110 (2018—2019)
4TEOL110 (2017—2018)
Emnekode: 4TEOL110
Emnenavn: Bibelen - fortelling, fortolkning og formidling
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekkene i Bibelens fortelling(er)
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer i fortolkningen av Bibelen, bibelhermeneutikken
- kjenner til og kan gjøre rede for sentrale teorier, tradisjoner og problemer knyttet til formidling av bibeltekster i samtiden
Ferdigheter:
Studenten
- har evne til konstruktiv og kritisk formidling av bibelfortellinger og bibelstoff i ulike praksiskontekster og gjennom ulike formidlingsformer
- kan reflektere over egen formidling av bibelfortellinger og bibelstoff og har utviklet evne til å videreutvikle denne formidlingen under veiledning
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolking av Bibelen
- har evne til konstruktiv og kritisk fortolkning av Bibelens kontekster
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være formidler og leder, både i kirkelig kontekst og ellers
Innhold
Dette er et emne for studenter som ønsker å studere deler av eller hele årstudiet i praktisk teologi og ledelse (PTL) . Emnet gir en grunnleggende innføring i Bibelen, og innføring i problemstillinger knyttet til fortelling, formidling og fortolkning av Bibelen. Emnet gir også en grunnleggende innføring i noen sentrale teorier om fortolkning av Bibelen - såkalt bibelhermeneutikk. Målet er å oppøve evnen til konstruktiv og kritisk fortolkning og formidling av Bibelen og Bibelens kontekst i møte med ulike samtidige praksiskontekster. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet blir undervist i undervisningsuker/blokkundervisning. Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser (der mentorering inngår), mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Arbeidsomfang
250 timer.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- En praksisrapport ( 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent.
- Et refleksjonsnotat (1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Et refleksjonsnotat (500 – 1000 ord) knyttet til emner fra dramaundervisningen og formidling i praksis.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen, deriblant tilhørende kursdager i drama/formidling
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
4 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Utdeles:
* Bibel (Bibelselskapets utgave 2011) - bokmål og/ eller nynorsk.
Fremmedspråklige studenter kan søke om å ha med bibel på eget språk.
Egen bibel er ikke tillatt.
* Årstallsliste: Haralsø, B: Årstallsliste for kirkehistorien (Oslo 1983) Egen årstallsliste er ikke tillatt.
Kan tas med:
* En bibelordbok
f.eks :
Kvalbein, A: Bibelord (Oslo 1992) K.G.: Bibelordbok (Oslo 1975 eller senere utg) Grip, O: Ord i Bibelen, nynorsk (Oslo 1992) Grip, O: Konkordans til Det nye testamente (Oslo 1986) Johnstad, G: Ord i Bibelen, bokmål (Oslo 1987 eller senere utg) Lehmann, E: Ordbok for Det nye testamentet (Oslo 1955) Røsok, I og Skarpnes, S: Ord og navn i Bibelen (Oslo:Verbeum 2015)
* En evangeliesynopse
Johnstad, G (utg.): Evangeliesynopse (Oslo 2007)
* Den norske kirkes bekjennelsesskrifter
Brunvoll, A: Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Oslo 1972 eller senere opplag) Brunvoll, A: Vedkjenningsskriftene åt Den norske kyrkja (Oslo 1970 eller opplag) Mæland, J.O. (red.): Konkordieboken (Oslo 1985 eller senere)
Medbragte hjelpemidler kan ha alfabetregister, understrekninger (gjerne med forskjellig farge), men må ellers være uten notater ol..
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Omfang praksis: 35-40 timer. For studenter på årsstudium eller bachelorgrad i Praktisk teologi og ledelse samordnes praksis med de andre emnene som gjennomføres samme semester. Studentene tildeles praksisplasser etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. For å bli godkjent som praksisplass er en avhengig av at det er knyttet en godkjent praksisveileder til praksisplassen.
Studiepoengreduksjon
- 10 stp. overlapp med KRLE110
- 7 stp. overlapp med KRLE101, KRLE101A, KRLE111, TEOL110
- 6 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL112/4PTL112
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Politiattest I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer
A. Bibeltekst:
Følgende bibeltekster:
- GT: 1. Mosebok 1-9; 12-22; 28; 2. Mosebok 1-15; 19-24; 5. Mosebok 1-7; 12; 31; 34.; 2. Samuelsbok 5-7;
1. Kongebok 1-8; Salme 1; 2; 8; 22-24; 73; 78; 139; Salomos Ordspråk 8; Job 1-7; 28; 42; Jesaja 1-11; 40; 53. Hosea 1-3. - NT: Evangeliet etter Lukas, Apostelgjerningene, Romerbrevet, 1. Korinterbrev,1. Peters brev.
Til sammen 252 sider
B. Innledningsstoff:
GT:
Enten
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17-31; 67-175.
Eller
- Hagelia,H. (2017) Hvordan lese Det gamle testamentet? Cappelen Damm, s. 16, 20-24, 44-92, 101-116, 137-185, 204-209, 242-269, 274-283, 298-305.
NT:
- Hjort, B.G. (2003). Det Nye Testamentes omverden. Århus: Aarhus Universitetsforlag, s. 21-22; 59-120; 276-316.
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 32-50; 176-193; 222 -231 ; 248-262; 264-298; 353-357; 368-369.
C. Bruk og forståelse
- Stordalen, T. & Hvalvik, R. (3. oppl. 2006). Den store fortellingen. Oslo: Det Norske Bibelselskap, s. 17 -65; 385-423; 444 - 470.
- McKnight, S. (2008). The Blue Parakeet. Rethinking how you read the Bible. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-152.
- Root, A. (2012). Unpacking Scripture in Youth Ministry. Grand Rapids: Zondervan, s. 9-114.
* Varhaug,J. "Den formkritiske bibelforskning hundre år etter", Tidsskrift for Teologi og Kirke 79 (2008): 213- 233. www.idunn.no/ttk/2008/03/den_formkritiske_bibelforskning_hundre_ar_etter
* Elgvin, T. "Hvordan lese gammeltestamentlige tekster", Theofilos 7 (2015): 76-87.
* Ramsfjell, Astrid. «Jeg på min måte, og du på din». Den autonome fortelleren og den kompetente leseren i to nyere skandinaviske barnebibler. Prismet nr 2. 2019: s. 87-108 * Aadland, Ingunn. Kvinna i den kulturelle bibelen. Ein analyse av nyare norske barne- og ungdomsbiblar. Prismet nr 2. 2019: S 141 -160.
Tilsammen ca 375 sider.
D. Drama
Samset, H. (2009). Håndbok for tekstlesere. Oslo: Verbum, s. 9-61.eller tilsvarende