IKF115BO Regional spesialisering: Bolivia
Alle versjoner:
IKF115BO (2022—2023)
IKF115BO (2021—2022)
IKF115BO (2021—2022)
IKF115BO (2020—2021)
IKF115BO (2019—2020)
Emnekode: IKF115BO
Emnenavn: Regional spesialisering: Bolivia
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til årsstudium/bachelorstudium i IKF
Studenten skal ha fulgt IKF130 Innføring i interkulturell forståelse og IKF1131 Interkulturell forståelse med fokus på globale sammenhenger.
Relevans i studieprogrammet
- Valgemne (ett av fire alternativ)
i årsstudium i interkulturell forståelse - Valgemne (ett av fire alternativ) i bachelor i interkulturell forståelse
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Generell og aktuell innføring i Latin-Amerika med spesifikk vekt på Bolivia. Det forutsettes kulturteoretisk innsikt og interkulturell kommunikasjon fra IKF130 og 131.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap: Studenten har
- kunnskap om hovedlinjene i boliviansk historie, samt hovedtrekk og sentrale tema i boliviansk kultur, samfunnsforhold, politikk og religion med særlig fokus på etniske, religiøse og sosiokulturelle relasjoner
- kunnskap om menneskerettigheter og bærekraftig utvikling i Bolivia, inkludert hvordan myndighetene og NGOs arbeider med utdanning, helse, fattigdomsreduksjon og bærekraftig jordbruk og utfordringer knyttet til klima og miljø
- kjennskap til samspillet mellom globale og transnasjonale prosesser og lokale og nasjonale forhold i historie og nåtid
Ferdigheter: Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på sentrale interkulturelle problemstillinger knyttet til boliviansk historie, kultur, religion og samfunn
- kan anvende faglig kunnskap på menneskerettighetsproblematikk og sentrale utfordringer i Bolivia knyttet til relasjoner mellom etniske og religiøse grupper i historie og nåtid
Generell kompetanse: Studenten
- har kjennskap til hvordan de store globale utfordringene knyttet til klima og miljø, fattigdom, bærekraftig utvikling kommer til uttrykk og håndteres lokalt.
- har innsikt i hovedlinjer i latin-amerikansk historie og samfunn med utgangspunkt i kultur, religion, etnisitet og menneskerettigheter i Bolivia
- har bakgrunnskunnskap for å forstå, kommunisere og tilegne seg kunnskap om Latin-Amerika
Innhold
Emnet har som hovedformål å gi studentene en generell og aktuell innføring i regionen med spesifikk vekt på Bolivia. Emnet tar for seg hovedlinjer i Bolivias nære historie, kultur, religion og politiske system, og setter det i en Latin-amerikansk kontekst.
Samtidig legges det vekt på hvordan den regionale spesialiseringen også er en innføring i sentrale globale utfordringer og om hvordan disse kommer til uttrykk og håndteres lokalt. Emnet vil gi gode forutsetninger for å forstå, kommunisere og tilegne seg kunnskap om Bolivia gjennom den påfølgende studietur og feltarbeid til Bolivia.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og seminarer
Studentene anbefales å begynne å lese litteratur om regionen og landet så tidlig som mulig i studieåret.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer
Arbeidskrav
Ingen obligatoriske arbeidskrav i emnet.
Avsluttende vurdering
- En 4 timers skriftlig eksamen.
Vurderingen er en breddetest.
Gjennomføres før studieturen til Bolivia.
Samtlige eksamensspørsmål må være vurdert til karakteren E eller bedre for at eksamen skal være bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Breddetesten vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Emnesperre
IKF115LA
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer
Ca. 750 sider
Litteratur som må kjøpes/lånes på biblioteket er uten stjerne.Litteratur merket med * foreligger som elektronisk kompendium. Litteratur merket med ** er tilgjengelig via NLA’s bibliotektjeneste med klikkbare lenker. NB! Må åpnes og lastes ned på NLA Høgskolen.
Oversikt, kart, statistiske data og annen aktuell informasjon kan hentes fra UT-LANIC, databasen ved Institute for Latin American Studies, University of Texas, Austin: http://lanic.utexas.edu/ Adresser gjøres kjent på Canvas.
**Albó, X. (2008) ‘The "long Memory" of Ethnicity in Bolivia and Some Temporary Oscilliations’ I Crabtree, J. and Whitehead, L. Unresolved tensions: Bolivia, past and present. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, Part 1,1. (21s)
**Biggemann, Sergio; Klimovich, Kristina; Thomas, Clive S (2014). Interest group dynamics in a weak and transitional state: the case of Bolivia. In Journal of Public Affairs (14723891). Nov2014, Vol. 14 Issue 3/4, p254-282. 29p. DOI: 10.1002/pa.1546
**Brugger, F. and Lizárraga Zamora, K. (2014). Why Commodity Booms Have Not (Yet?) Boosted Human Capital: Bolivia’s Struggle to Create a Skilled Workforce. I: Education, Learning, Training: Critical Issues for Development, International Development Policy series No.5, Geneva: Graduate Institute Publications, Boston: Brill-Nijhoff, s. 81-101 (20 s.)
Bull, B. (2015). Latinamerikanske utfordringer. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk (180s).
**Calvo, Veronica (2016) The Construction of the ‘Self’ in Conflicts around Land in Contemporary Tarabuco (Bolivia) Development & Change Vol. 47 Issue 6, p1361-1378, (18s) EBSCO
**Canessa, A. (2000). Fear and loathing on the Kharisiri trail: Alterity and identity in the Andes, i The Journal of the Royal Anthropological Institute, vol. 6.no 4; s.705-72 (11s). EBSCO-
**Canessa, A. (2001). Evangelical Protestantism in the Northern Highlands of Bolivia. I Studies in World Christianity, Vol. 4, part 1, s. 21-40 (19s.).
**Coon, M. (2016). Remittances and child labor in Bolivia. I: IZA Journal of Migration 5:1, s. 1-5 & s. 22-26. (9 s.)
**Drange, L. D. (2008) Urbefolkningsmobilisering og revitalisering av andinsk religiøsitet i et misjonsvitenskapelig perspektiv i Norsk tidsskrift for misjon 3/2008, s. 135 - 156 (20 s).
**Drange, L. D. (2011) Intercultural education in the multicultural and multilingual Bolivian context. Intercultural Education Vol. 22, 2011 - Issue 1. :29-42 (13) EBSCO:
**Escobar, Arturo (2016) Thinking-feeling with the Earth: Territorial Struggles and the Ontological Dimension of the Epistemologies of the South. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana vol. 11, no 1. s 11-32, DOI: 10.11156/aibr.110102e (21s)
**Fontana, L.B. (2015). Fratricide identities: The land conflict between indigenous Leco and peasant unions in Apolo, Bolivia. I: Social Identities. Vol. 21 Issue 3, s. 273-293. (21 s.). EBSCO
*Gustafson, B. (2002). Paradoxes of Liberal Indigenism: Indigenous Movements, State Processes, and Intercultural Reform in Bolivia. In The Politics of Ethnicity: Indigenous Peoples in Latin American States, Maybury-Lewis, D. (ed.) Cambridge, Mass. : Harvard University Press (39s).
*Howard, R. (2009). Educational Reform, indigenous politics, and decolonization in the Bolivia of Evo Morales. International Journal of Educational Development. Doi:10.1016/j.ijedudev.2008.11.003 (11s).
*Howard-Malverde, R. and Canessa, A. (1995) The School in the Quechua and Aymara communities of highland Bolivia i Int. J. Educational Development, Vol.15, No.3 pp. 231-243 (12s.).
*Jøssang, A. (1998). ‘Mødre lytter best: om guder og gudinner’ i Andes. I Sjaastad, E. og Valen, K (red.). Én sann Gud: monteismen og det første bud i missiologisk perspektiv. Oslo: Fjellhaug Misjonshøgskole, s. 304-312 (8s).
**Kerssen, T.M. (2015). Food sovereignty and the quinoa boom: Challenges to sustainable re-peasantisation in the southern Altiplano of Bolivia. Third World Quarterly, Vol. 36, No. 3, s. 489-507 (8 s.). EBSCO
*Klein, H. S. (2011) A Concise History of Bolivia. Second Edition. New York: Cambridge University Press Kap. 10 (32s).
**The Human Right to food in Bolivia. Report of an international fact-finding mission (2011). Rights & Democracy (International Centre for Human Rights and Democratic Development), s. 21-35 (ca. 20s).
**Ranta, Eija Maria (2017): Vivir bien governance in Bolivia: chimera or attainable utopia? Third World Quarterly, 2017 Vol. 38, No. 7, 1603-1618 (15s)
**Schilling-Vacaflor, Almut and Jessika Eichler (2017). The Shady Side of Consultation and Compensation:‘Divide-and-Rule’ Tactics in Bolivia’s Extraction Sector. Development and change ov2017, Vol. 48 Issue 6, p1439-1463. 25p. DOI: 10.1111/dech.12345. EBSCO
*Smith, C & Prokopy, J. (1999). Introduction. I: Latin American Religion in motion, ed. C. Smith & J. Prokopy, New York: Routledge, s. 1-17 (17 s.)
**Strõbele-Gregor, J. (2011). ‘Black Day in the White City: Racism and Violence in Sucre’ I: Kaltmeier, O. Selling Ethnicity: Urban Cultural Politics in the Americas Surrey: Ashgate. 2011 Kap. 4 (16s) EBSCO
Van Vleet, K. E. (2008). Performing Kinship. Narrative, Gender, and the Intimacies of Power in the Andes. Austin, University of Texas Press. Introduction, kap. 1- 3 og kap.6. (85 s.)
**Weber, K. (2013). ‘Chiquitano and the Multiple Meanings of Being Indigenous in Bolivia’ I Bulletin of Latin American Research Vol.32,No.2, pp. 194-209 (15).
*Ytrehus, L.A. (2013). Identity, intersectionality and capabilities. Indigenous identity mobilisation and the conceptualisations of gender equity in Bolivian Andes i Ethnologia Scandinavica Vol 43;1-22 (20s).
*Ødegaard, C. V. (2010). Mobility, Markets and Indigenous Socialities. Contemporary Migration in the Peruvian Andes. Farnham: Ashgate, kap. 7 (25s).