MGL5FOU201 FOU-oppgave
Alle versjoner:
MGL5FOU201 (2024—2025)
MGL5FOU201 (2023—2024)
MGL5FOU201 (2022—2023)
MGL5FOU201 (2021—2022)
MGL5FOU201 (2020—2021)
MGL5FOU201 (2019—2020)
Emnekode: MGL5FOU201
Emnenavn: FOU-oppgave
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk oppgave i grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Studentene skal skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave i kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgaven skal være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven (rammeplan for GLU §3.5).
FoU-oppgaven skal være profesjonsrettet og introduseres som en oppstart av mastertema eller som forberedelse til masterarbeidet. Studentene forplikter seg ikke på temaet, men studentene anbefales å bruke FoU-oppgaven som utforsking av kommende masterarbeid.
FoU-oppgave knyttes primært til studentenes masterfag. Studenter som velger Profesjonspedagogikk som masterfag skriver FoU-oppgaven i sitt andre 60 stp. fag (MGL5MA202 (høst) MGL1NO201 (vår)). De får en pedagog som veileder.
Studenter som har valgt masterfaget Begynneropplæring skriver sin FoU-oppgave knyttet til valgt fordypning, enten matematikk (fagkode) eller norsk (fagkode). FoU-oppgaven skrives i vårsemesteret.
Det åpnes opp for å søke om å få skrive FoU-oppgave i MGL5NA201, MG5MU201, MGL5KØ201 eller MGL5KH201 (siste fag, f.o.m. høst 2022), men det vil ikke bli gjort tilpasninger i disse fagene. FoU-oppgave knyttet til disse fagene skrives i vårsemesteret.
Læringsutbytte
Etter fullført oppgave har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 5.-10.-trinn innenfor eget prosjektområde
- har innsikt i forskingsetiske dilemma og forskingsmetode som er relevant for eget forskingsområde/prosjekt
- har oversikt og forståelse av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder i et forskings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskingsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forskings- og utviklingsprosjekt og praksis
- kan følge forskingsetiske normer
- kan drøfte resultat av forskings- og utviklingsprosjekt på kolleganivå og framstille eget prosjekt for medstudenter og lærere
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskingsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forskings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftleg og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Innhold
Studenten skal skrive en FoU-oppgave om et selvvalgt emne som har praksisrelevans.
Arbeidskrav
- Delta i introduksjonskurs i vitenskapsteori og metode
- Analyse av en artikkel i forkant av FoU- seminar.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig fagtekst. Omfang: 5000 ord, +/-10 %
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
FoU-oppgaven vurderes til bestått / ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.
Praksis
Ingen.
Litteratur og faglige ressurser
Med forbehold om endringer.
Litteratur:
Postholm, M. B., og Jacobsen, D.I. (2018) Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm.
Støren, I. (2013). Bare søk. Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier. Oslo: Cappelen Damm.
Ressurser.
Anker, T. (2020). Analyse i praksis. En håndbok for masterstudenter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Busch, T. (2013). Akademisk skriving for bachelor og masterstudenter. Bergen: Fagbokforlaget.
Dalland, O. (2007). Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal akademisk.
Everett, E. L. & Furuseth, I. (2019). Masteroppgaven. Hvordan begynne -og fullføre. Oslo: Universitetsforlaget
Jesson, J., Matheson, L., & Lacey, F. M. (2011). Doing your literature review: Traditional and systematic techniques. Sage.
Kallestad, Å. H. (2015). Å skrive fag. Bergen: Fagbokforlaget
Krogtoft, M. & Sjøvoll J. (2018) Masteroppgaven i lærerutdanninga. Temavalg, forskningsplan, metoder. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Lesth, A. B. & Tellmann, S. M. (2018). Hvordan lese kvalitativ forskning? Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Ridley, D. (2012). The literature review: A step-by-step guide for students. Sage.
Tufte P.A. (2018) Hvordan lese kvantitativ forskning? Oslo: Cappelen Damm Akademisk