TEOL212 Nytestamentlig metode og eksegese
Alle versjoner:
TEOL212 (2024—2025)
TEOL212 (2022—2023)
TEOL212 (2020—2021)
Emnekode: TEOL212
Emnenavn: Nytestamentlig metode og eksegese
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
- Oppmeldt til eksamen i NTGRE101 i samme semester eller tilsvarende kunnskaper i (nytestamentlig) gresk (20 stp).
- Bibelvitenskapelige basiskunnskaper tilsvarende emnene som inngår i 1. år BATEO, PTL årsstudium eller KRLE årsstudium
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i teologi.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Emnet begynner det vitenskapelige eksegetiske arbeidet med nytestamentlige tekster, som fortsetter på masternivå i emnet TEOL302.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om anerkjente vitenskapelige metoder i arbeidet med nytestamentlige tekster
- har kunnskap om innhold, tilblivelse og litterær egenart for de skriftene som skal studeres detaljeksegetisk
- har kunnskap om det såkalte synoptiske spørsmål
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke grunnspråklige nytestamentlige tekster ut fra deres litterære og historiske egenart og kontekst
- kritisk vurdere nytten av ulike eksegetiske metoder til forståelse av nytestamentlige teksters saklige meningsinnhold
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke sine kunnskaper i gresk språk og nytestamentlig metode og eksegese som del av prekenforberedelse
Innhold
Det nye testamente (NT) er på den ene side den viktigste historiske kilde til kunnskap om Jesus og urkirken, på den annen side den fremste og avgjørende norm for kristen tro, lære og liv. Historisk og filologisk velfundert fortolkning av NTs tekster fremstår derfor som en av de viktigste og mest sentrale arbeidsoppgaver i et teologisk studium.
Dette studieemnet omfatter en innføring i bibelvitenskapelig metode i dens bredde og mangfold med tanke på grunnspråkbasert fortolkning av nytestamentlige tekster, konkretisert og øvelsesmessig praktisert gjennom et detaljeksegetisk studium av et utvalg tekster fra Markus-, Lukas- og Johannesevangeliet og fra Romerbrevet. Tekstene fra de synoptiske evangeliene studeres på grunnlag av en greskspråklig synopse.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger. Deler av eksegeseundervisningen vil være koordinert med undervisningen i nytestamentlig gresk (NTGRE101).
Arbeidsomfang
ca. 300 timer.
Arbeidskrav
For å gå opp til avsluttende eksamen, må studenten skrive og få godkjent en grunnspråklig eksegetisk gjennomgang av én av kirkeårets tekster (oppgitt av emneansvarlig) på ca. 1000-1500 ord.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- 5 timers skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler
Oversikt over godkjente hjelpemidler finnes på fagsiden i Canvas
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
10 studiepoeng overlapping med KME212
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Nytestamentlige tekster til detaljeksegesen:
Mark 1,1-20; 2,1-22; 3,13-30; 12,37b-44
Luk 5,1-11; 6,17-49; 7,24-50
Joh 1,1-51; 3,1-21; 5,1-6,71; 9,1-41
Rom 1,1-17; 3,21-31; 6,1-23
Tekstutgaver:
Nestle-Aland: Novum Testamentum Graece. 28. oppl. Stuttgart 2012, inkl. – Introduction–, s. 44*-83* (alternativt: –Einführung–, s. 1*-43*).
Aland, K. (utg.): Synopsis Quattuor Evangeliorum, 15. oppl. Stuttgart 1996 (eller senere).
Metode og innledningsspørsmål:
Carson, D. A., og D. J. Moo: An Introduction to the New Testament. Second edition. Grand Rapids 2005, s. 77-168.
Synnes, M.: Hvordan arbeide med nytestamentlige tekster? Innføring i bibelfaglig metode. Rev. og utvidet utg. Oslo 2008.
Alternativ litteratur (metode og innledningsspørsmål):
Wright, N. T. og M. F. Bird, The New Testament in its World: An Introduction to the History, Literature and Theology of the First Christians. London: SPCK, 2019.
Pinero, A. og J. Peláez, The Study of the New Testament: A Comprehensive Introduction, Tools for Biblical Study series 3. Leiden: Deo Publishing, 2003.
Til det detaljeksegetiske arbeid med enkeltperikoper (utdrag):
France, R. T.: The Gospel of Mark. NIGTC. Carlisle 2002.
Bock, D. L.: Luke. Volume 1: 1:1-9:50. ECNT. Grand Rapids 1994.
Kieffer, R.: Johannesevangeliet. KNT 4A. Uppsala 1987.
Thielman, F.: Romans. Zondervan Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids 2018.
Andre tilsvarende bibelkommentarer, introduksjoner til Det nye testamente eller metodelitteratur kan legges opp i samråd med faglærer.