P271 Pedagogisk debatt
Alle versjoner:
P271 (2024—2025)
P271 (2023—2024)
P271 (2022—2023)
P271 (2021—2022)
P271 (2020—2021)
P271 (2019—2020)
P271 (2018—2019)
P271 (2017—2018)
Emnekode: P271
Emnenavn: Pedagogisk debatt
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2020–2021
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Emnet tas vanligvis samtidig med P101-104, men kan også tas senere.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelor i pedagogikk.
Innledning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten;
- Har kunnskap om et avgrenset tema som er gjenstand for pedagogisk debatt, og kan sette dette temaet i sammenheng med grunnleggende kunnskap i P101-104.
- Har kunnskap om etiske aspekter ved temaet.
- Har kjennskap til den pedagogiske praksis som debatten har sammenheng med.
Ferdighet
Studenten;
- Kan reflektere over grunnleggende problemstillinger som vedkommer oppdragelse, undervisning og danning.
- Kan klarlegge etiske og politiske meninger som er involvert i pedagogiske debatter.
Generell kompetanse
Studenten;
- Kan formidle sentrale kunnskaper om et avgrenset tema som er gjenstand for pedagogisk debatt.
- Kan analysere og drøfte problemstillinger i tilknytning til pedagogisk virksomhet.
- Har innsikt i dilemma og utfordringer knyttet til pedagogisk praksis.
- Kan reflektere over etiske aspekt i tilknytning til pedagogiske problemstillinger.
Innhold
Innholdet kan variere fra år til år avhengig av hvilke debatter som til enhver tid er aktuelle.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning vil bli gitt i form av forelesninger og skriveseminar med sikte på utarbeiding av et debattinnlegg som kan publiseres i et magasin eller en avis.
Arbeidsomfang
Ca. 150 timer
Arbeidskrav
Før innlevering av debattinnlegg må studenten ha presentert foreløpig utkast muntlig i seminargruppen. Det gis respons fra faglærer og medstudenter på debattutkastet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Ett skriftlig debattinnlegg på 1000 ord.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/ikke bestått
Eksamensspråk
Norsk, men studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Pensum omfatter ca 200 sider, som velges av studenter og lærer ved starten av semesteret, pluss et selvvalgt pensum på 150 sider som velges av den enkelte student i tilknytning til det spesielle temaet for debattinnlegget.